• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 117978
+
-

ممیز با کتاب آمد

انتشار نخستین کتاب از مجموعه‌آثار یک طراح گرافیک در سال ۱۳۶۲

گزارش ویژه
ممیز با کتاب آمد


کمی به عقب برگردیم؛ «هنر گرافیک در ایران» در سال1353 و به اهتمام مرتضی ممیز، نخستین کتاب طراحی‎‌‎گرافیک در ایران است. این کتاب جزئی از مجموعه کتاب‎‌‎های منتشرشده توسط شورای‎‌‎عالی فرهنگ و هنر، برای معرفی هنر ایران به کشورهای دیگر بود. کتاب بعدی در سال1355 «پنجاه سال گرافیک ایران» بود.
کاری که دربردارنده آثار نزدیک به 300نفر از طراحان گرافیک، کارتونیست‎‌‎ها و خوش‎‌‎نویسان با رویکردهای فکری متفاوت و کیفیت‎‌‎های بصری گوناگون است؛ بازهم به‎‌‎کوشش مرتضی ممیز همراه با مقدمه‎‌‎ای از او که از نخستین نمونه‎‌‎های نوشتاری در شناساندن و توصیف حرفه طراحی گرافیک به‎‌‎شمار می‎‌‎رود. سومین کتاب در سال1356 «نمایشگاه هنر پوستر ایران» در خلال هیجانات اجتماعی پیش از انقلاب و چهارمین کتاب در سال1358 «نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا» بود. این دو، کتاب‎‌‎های مصور 2رویداد مهم بودند. دوباره نام ممیز در این دو در میان است. جریان‎‌‎ساز بودن و حرکتی را آغاز کردن، از مشخصه‎‌‎های بارز شخصیت حرفه‎‌‎ای مرتضی ممیز بود. نام او در بررسی کتاب‎‌‎های حوزه طراحی گرافیک نیز مانند دیگر جنبه‎‌‎ها می‎‌‎درخشد. نخستین کتاب از مجموعه‎‌‎ آثار یک طراح گرافیک ایرانی در سال1362توسط نشر چهاررنگ منتشر شد؛ کتابی مربوط به نشانه‎‌‎های مرتضی ممیز از 1337تا 1362؛ چیزی که جامعه گرافیک ایران تا آن روز به‎‌‎خود ندیده بود؛ حاصل کارهای یک طراح در یک کتاب. این مجموعه تا سال‎‌‎ها منبع آموزش مستقیم و غیرمستقیم طراحان و علاقه‎‌‎مندان به طراحی نشانه بود. کتاب با عکسی از کاوه گلستان آغاز می‎‌‎شود و با یک مقاله مبسوط از ممیز با عنوان «چند و چون یک نشانه» و سپس گفت‎‌‎وگوی فیروزه صابری با او ادامه پیدا می‎‌‎کند.
دومین مجموعه از آثار یک طراح، بازهم ممیز و این‎‌‎بار پوسترهایش. در سال1364 کتاب مجموعه پوسترهای مرتضی ممیز با عنوان «طراحی اعلان» همراه با گفت‎‌‎وگوی فیروزه صابری با او و یک مقدمه، توسط انتشارات هنری «ویلهلم»، در آلمان منتشر شد. نقش‎‌‎آفرینی و کارکردهای آموزشی این کتاب در حیطه طراحی پوستر و انتشار آن در خارج از ایران، اهمیت آن را دوچندان کرد. سال1366نخستین دوسالانه طراحی گرافیک ایران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این‎‌‎بار هم ردپای تلاش‎‌‎ها و حضور مستمر ممیز در انتشار کتاب این رویداد دیده می‎‌‎شود. ممیز نزدیک به 3دهه به‎‌‎تنهایی در نقش چند ناشر حاضر شد.
در طول نیم‎‌‎قرن گذشته، انتشار کتاب با موضوع طراحی‎‌‎گرافیک در ایران با اوج و فرودهای بسیاری روبه‎‌‎رو بوده است. کتاب‎‌‎های طراحی گرافیک در 3گروه دسته‎‌‎بندی می‎‌‎شوند: کتاب‎‌‎های تصویری، تالیفی و ترجمه. منظور از کتاب‎‌‎های تصویری، مجموعه آثار یک طراح، کاتالوگ‎‌‎های نمایشگاه‎‌‎ها و مجموعه‎‌‎های موضوعی است. بعضی از این نمونه‎‌‎ها فقط کتب تصویری و برخی نیز همراه با یک یا چند مقدمه، مقاله، یادداشت و... منتشر شده‎‌‎اند؛ چند کتاب نام برده شده از این دسته‎‌‎اند.
انتشار مجموعه‎‌‎های آثار طراحان از دهه1370 کم‎‌‎کم‎‌‎ رونق گرفت و از سال‎‌‎های دهه1380تا به امروز نیز کتاب‎‌‎های ترجمه و تالیف نیز علاوه شد.
در پایان باید اشاره کرد که وضعیت انتشار کتاب‎‌‎های طراحی گرافیک در ایران، این نمای کلی را به ما نشان می‎‌‎دهد که روند تولید کاتالوگ‎‌‎های تصویری به مثابه یک کتاب، از 2گروه دیگر سبقت گرفته‌است. در این سال‎‌‎ها نزدیک به 400عنوان کتاب را بررسی کرده‎‌‎ام. با مرور این کتاب‎‌‎ها، درمی‎‌‎یابیم که تولید و نشر کتاب یکی از مغفول‎‌‎مانده‎‌‎ترین جنبه‎‌‎های این رشته بوده و امروز با افزایش جمعیت خانواده گرافیک ایران، برای آموزش بنیان‎‌‎های دیزاین همچنان با کمبود منابع فارسی مرجع روبه‎‌‎رو هستیم و احساس نیاز به تالیف و ترجمه کتاب در این جامعه کاملا ملموس است. از طرفی حضور کتاب‎‌‎های دیجیتال و فراوانی هزینه‎‌‎های آماده‎‌‎سازی و نشر کتاب‎‌‎های کاغذی، آرشیوسازی اسناد مکتوب را با دگرگونی‎‌‎های شگفت‎‌‎آوری روبه‎‌‎رو کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید