• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 117955
+
-

همت

محمد ابراهیم همت 17اسفند 1362به شهادت رسید

همت


 مرتضی برکتی  

فرمانده مستأصل برای صحبت با دیگر مسئولان به قرارگاه می‎‌‎رود، اینکه او به آنها چه می‎‌‎گوید معلوم نیست و خاطرات مبهمی در این مورد وجود دارد اما وقتی در بازگشت سوار بر موتور به سمت خط می‎‌‎رود، مورد اصابت راکت هلی‌کوپتر عراقی قرار می‎‌‎گیرد و با همراهش به شهادت می‎‌‎رسد. گفته می‎‌‎شود که پس از چند روز بی‎‌‎خبری و ابهام از غیبت فرمانده، او را از روی لباسش می‎‌‎شناسند درحالی‎‌‎که سر بر بدن نداشته و یک دستش نیز قطع شده بود؛ محمد ابراهیم همت، فرمانده لشکر 27محمد رسول‎‌‎الله اینگونه در جزیره مجنون به شهادت رسید؛ شهیدی که به‎‌‎عنوان یکی از نمادهای اصلی جنگ تحمیلی عراق به ایران شناخته شده و البته با چهره کاریزماتیکش، فراتر از یک فرمانده، اسطوره شد.
محمدابراهیم همت در شهررضا از توابع اصفهان به دنیا آمد و پس از گرفتن دیپلم به دانشسرای معلمان اصفهان رفت و فوق‌دیپلم گرفت. پس از ۲سال سربازی، در اطراف اصفهان معلمی کرد و تاریخ درس می‎‌‎داد. گفته می‎‌‎شود در دوران سربازی بر سر گرفتن روزه با سرلشکر ناجی، فرمانده وقت نظامی اصفهان درگیری پیدا کرده است. در تب داغ انقلاب اسلامی او نیز در گروه مخالفان شاه در اصفهان و حومه فعال بود که پس از مدتی مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و به همین دلیل مدتی را در شهرهای مختلف گذراند و در روزهای پرشور انقلاب دوباره به اصفهان بازگشت و به فعالیت‎‌‎های انقلابی ادامه داد. بعد از پیروزی انقلاب به سپاه پیوست و بعد از مدتی که در سپاه شهر قمشه اصفهان خدمت کرد، مدتی را هم میان مردم چابهار به محرومیت‌زدایی و کار فرهنگی پرداخت. با شروع غائله کردستان به شهر پاوه رفت. در پاوه یارغار خود را یافت؛ احمد متوسلیان و محمد ابراهیم همت از کردستان تا جبهه جنوب و سوریه و لبنان در کنار هم بودند تا اینکه متوسلیان توسط فالانژها ربوده و جاویدالاثر شد. همت در کردستان، فرماندهی سپاه پاوه را برعهده داشت. از مهر1359تا دی‌ماه60 که او در کردستان فرماندهی کرد عملیات‎‌‎های متعدد و موفقی توسط سپاه در روستاهای کردستان صورت گرفت.
چند‎‌‎ماه قبل از آزادسازی خرمشهر، احمد متوسلیان مأمور شد که تیپ محمد رسول‎‌‎الله را راه‎‌‎اندازی کند. او از ابراهیم همت خواست در کنارش باشد. در عملیات فتح‌المبین، او و تیپ محمد رسول‎‌‎الله درخشش بسیار زیادی داشتند، به‎‌‎صورتی که با توجه به تجربه جنگ کوهستان او توانست در بخشی که ماموریت داشت و در ارتفاعات و زمین‎‌‎های ناهموار بود، موفق عمل کند. در عملیات بیت‌المقدس یا همان آزادسازی خرمشهر، تیپ محمد‌رسول‎‌‎الله با وجود سختی‎‌‎های عملیات و شرایط خاصی که طرح عملیاتی آزادسازی خرمشهر به‎‌‎صورت مرحله‎‌‎ای داشت، متوسلیان و همت با فرماندهی خوبی که انجام دادند موفق شدند که به نقطه رهایی و آزادسازی شهر برسند.
بعد از آزادسازی خرمشهر، رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد. تیپ محمد رسول‎‌‎الله و گروهی از نیروهای تکاوری نوهد شیراز برای رویارویی با دشمن صهیونیستی به سوریه اعزام شدند. با مخالفت امام و بیان جمله «راه قدس از کربلا می‎‌‎گذرد» تیپ محمد رسول‎‌‎الله به ایران بازگشت اما احمد متوسلیان به همراه دیپلمات‎‌‎هایی از وزارت خارجه به بیروت سفر کرد. در آنجا ربوده شد و اکنون سخن از این است که به‎‌‎احتمال زیاد - با توجه به بی‎‌‎خبری محض در سال‎‌‎های بعد- به شهادت رسیده است. محمدابراهیم همت، تیپ را به تهران بازگرداند و از سوی محسن رضایی، فرمانده سپاه به‎‌‎عنوان فرمانده آن انتخاب شد و در عملیات رمضان شرکت کرد. پس از مدتی تیپ به لشکر ارتقا یافت. در عملیات والفجر مقدماتی، مسئولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر27محمدرسول‎‌‎الله، لشکر 31عاشورا، لشکر5نصر و تیپ 10سیدالشهدا می‌شد، به‎‌‎عهده او گذاشتند.
در عملیات خیبر که در جزایر مجنون صورت گرفت با توجه به شرایط سختی که نیروهای عمل‎‌‎کننده داشتند، او برای تعیین وضعیت و تشریح شرایط سخت به قرارگاه رفت که البته حرف‌هایش مورد قبول قرار نگرفت. او با موتورسیکلت به سمت خط بازمی‌گشت که در روز 17اسفند در مجنون و سه‌راه شهادت، با انفجار راکت یک فروند بالگرد عراقی، به شهادت ‎‌‎رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :