• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117903
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYkJl
+
-

رشد 100هزار میلیارد تومانی بازار سهام


روند صعودی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و ارزش کل بازار سهام بیش از 100هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
به‌گزارش همشهری، روند صعودی بازار سهام که از 20آبان آغاز شده دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران نزدیک به 20هزار واحد افزایش یافت و به محدوده یک‌میلیون‌و490هزار واحد رسید. با این میزان رشد بیش از 101هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به 7180هزار میلیارد تومان رسید. دیروز ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تحت‌تأثیر افزایش ارزش بازار سهام با افزایش مواجه شد و جمع کل ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 377هزار میلیارد تومان رسید. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که در صورت عبور شاخص از محدوده یک‌میلیون‌و600هزار واحد این پتانسیل در شاخص وجود دارد که تا سقف قله قبلی یعنی محدوده 2میلیون واحد حرکت کند. به‌زعم تحلیلگران بنیادی نیز هم‌اکنون سوخت‌های بنیادی برای رشد شاخص مهیاست و احتمالا روند صعودی شاخص کماکان ادامه خواهد یافت. گزارش‌های مربوط به عملکرد و میزان سودآوری شرکت‌های بورس که یکی از عوامل مهم در رشد شاخص‌های بورس بوده بیانگر آن است که روند سودآوری شرکت‌های بورس به‌نحو مطلوبی در حال افزایش است و این عوامل می‌تواند زمینه تداوم حرکت صعودی شاخص بورس باشد.
حمید میرمعینی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بازار سهام به بورس نیوز می‌گوید: روند نزولی بازار سرمایه به پایان رسیده و با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، بازار سرمایه تقریبا ۲۰روزی است که روند مثبتی درپیش گرفته و حالا که ترامپ شکست خود را پذیرفته و بایدن هم اظهارنظرهایی در مورد بازگشت به برجام داشته، به‌نظر می‌رسد روند مثبت و روبه رشد بازار سرمایه تداوم خواهد داشت. اما تداوم روند صعودی بازار سرمایه به‌معنای رشد تمام سهم‌ها نبوده و حتما گروهی از سهم‌ها که از تحولات احتمالی سیاسی و اقتصادی منتفع می‌شوند، راه خود را از سایر سهم‌های بازار جدا خواهند کرد.
او می‌افزاید: صنایع صادرات‌محور هم در حجم تولید و فروش و صادرات و هم در هزینه‌های صادراتی از تحول اقتصادی احتمالی بهره می‌برند. ضمن اینکه صنایع واردات محور هم با تسهیل روند تامین مواداولیه، از گشایش‌های احتمالی تأثیر مثبت خواهند گرفت. برخی صنایع هم از سیاست‌های اقتصادی دولت تأثیر می‌پذیرند و سیاست حذف ارز دولتی هم روی شرکت‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی بودند، اثر مثبت خواهد داشت. در مجموع معتقدم ۶ صنعت پتانسیل رشد داشته و با توجه به ارزش بازار این ۶ صنعت، شاخص کل بورس هم تحت‌تأثیر رشد این ۶ صنعت بالا خواهد رفت. این ۶ صنعت شامل صنعت پتروشیمی، معدنی، خودرویی، بانک، دارو و صنعت غذایی است که ۴ صنعت از تغییرات سیاسی و ۲ صنعت دیگر از حذف ارز دولتی منتفع می‌شوند.
میرمعینی درباره آینه بازار‌های موازی معتقد است: درصورت گشایشی در شرایط سیاسی و اقتصادی، دیگر جایی برای فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای موازی نبوده و برای حرکت نقدینگی راهی جز بازار پول و بازار سرمایه وجود ندارد. البته با درنظر گرفتن تجاربی که سیاستگذاران در یکی، دو سال اخیر کسب کرده‌اند، احتمالا کماکان عزم سیاستگذاران به هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهد بود. ضمن اینکه دولت‌ها به سبب کسری بودجه، برنامه واگذاری سهام دولتی در بازار سرمایه را سال آینده هم دنبال خواهند کرد و این موضوع هم در جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی اثرگذار خواهد بود.
علیرضا مستقل یک کارشناس دیگر بازار سرمایه بر این باور است: اتفاقات مثبت متعددی که در حوزه سیاسی و اقتصادی هم در سطح بازارهای جهانی و هم بازار داخلی ما رخ‌داده، بر روند بازار سرمایه اثرگذار بوده است. از یک‌طرف قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها شیب صعودی داشته و از طرف دیگر با انتخاب بایدن، ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه ما و احتمال رخداد اتفاق غیرمنتظره در عرصه سیاست خارجه کاهش‌یافته است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: بایدن هم در صحبت‌های خود از بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته و بازگشت آمریکا به برجام برای اقتصاد ایران، اتفاق خوشایندی خواهد بود.
او می‌افزاید: علاوه بر این، به‌رغم انتظار فعالان بازار سرمایه برای کاهش شدید نرخ ارز، نرخ ارز افت زیادی نداشته و شاهد تثبیت نسبی نرخ‌ها در بازار هستیم. کاهش شدید نرخ ارز دور از ذهن به‌نظر می‌رسد و شاید فقط اندکی اصلاح در نرخ دلار داشته باشیم. همچنین نرخ بهره بین‌بانکی هم به کمتر از ۲۰درصد رسیده و احتمالا نرخ سود بانکی، ثبات داشته باشد و حتی ممکن است کاهش هم پیدا کند. بنابراین تمامی شرایط به منفعت بازار سرمایه است. این در حالی است که سهم‌ها هنوز با سقف‌های قیمتی چند‌ماه قبل فاصله زیادی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید