موسیقی مجاز
ساز و کار اداری برای « عرضه موسیقی»
حسین عصاران
پس از فرازونشیبهای پیشین و اجماع در زمینه استفاده از موسیقی به شرط «کنترل» آن، مدیران فرهنگی نیز پیگیر ساماندهی به ابزارهای کنترلی موردنظرشان شدند. سویه ایجابی این اقدامات، ساختارسازی اداری برای اجرا و عرضه موسیقی بود که با شکلگیری واحد «سرود و آهنگهای انقلابی» در وزارت «ارشاداسلامی» عملی شد. از این پس بود که تمامی کارهای مورددرخواست برای انتشار، در این واحد، ارزیابی و سپس با صدور مجوزهای اداری برای محتوا و طرح جلد آن، امکان انتشار قانونی پیدا میکردند. (عدمصدور مجوز انتشار آلبوم موسیقی متن فیلم «از فریاد تا ترور» با صدای فریدون فروغی، یک نمونه از نخستین تصمیمات این واحد بود که به ضبط دوباره ترانه «یار دبستانی من» با صدای جمشید جم منتهی شد.) در مقابل آن هم مهمترین راهکار سلبی برای کنترل بازار موسیقی، واسپاری مدیریت تسهیم نوارهای خام وارداتی به وزارت ارشاد بود. در چنین فضایی با رشد تصاعدی و نفوذ تولیدات لسآنجلسی، شبکههای مخفی تکثیر نوارهای غیرمجاز هم به فکر استفاده از سهم نوار خام مؤسسات صاحب مجوز افتادند که خاطرات تکثیر ترانههای لسآنجلسی روی کاستهای دارای مجوز یادگار همین دوران هستند. در آن روزها دستگاههای ضبط و پخش - معروف شده به «دو کاسته»- محبوبترین و الزامیترین تجهیز برای علاقهمندان موسیقی بهحساب میآمد، همچنان که برخوردهای منکراتی و کیفری بهخاطر داشتن، فروش و یا تکثیر نوارهای بیمجوز هم از تبعات این علاقهمندی بود.