• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117697
+
-

جلسه دوم دادگاه رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد

ماجرای واگذاری کشت و صنعت مغان

قضایی
ماجرای واگذاری کشت و صنعت مغان

جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ و معاون سابق وزیر اقتصاد روز گذشته برگزار شد.
نخستین جلسه دادگاه «میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی» روز دوشنبه برگزار شده بود؛ وی که مردادماه سال گذشته بازداشت شده بود، چنان که در تصاویر دیده می‌شود با لباس شخصی در دادگاه حاضر شده و به‌نظر می‌رسد که با قرار وثیقه آزاد است. پوری حسینی از سوی مدعی العموم به «اخلال عمده در نظام تولید و اقتصاد کشور» و به تاراج دادن اموال عمومی کشور متهم است. واگذاری‌های بی‌ضابطه، عدم‌رعایت تشریفات قانونی، ارزان‌فروشی شرکت‌ها براساس نظریات کارشناسی غیرمعتبر و واگذاری به افراد فاقد اهلیت ازجمله اتهاماتی است که نماینده دادستان متوجه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ کرده است. در نخستین جلسه دادگاه به تخلفات صورت گرفته در جریان واگذاری شرکت ماشین‌سازی‌ تبریز به قربانعلی فرخزاد پرداخته شد. بلالی، نماینده دادستان در جلسه روز گذشته دادگاه نیز تخلفات در فرایند واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را تشریح کرد. به گفته بلالی در 2مرداد97 مزایده این شرکت برگزار شده و «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران» برنده اول مزایده می‌شود، اما به‌دلیل اینکه برادران صرافان به‌عنوان سهامداران این شرکت از بدهکاران کلان بانکی بودند، در نتیجه گزارش‌های وزارت اطلاعات و مخالفت سازمان بازرسی از مزایده کنار گذاشته می‌شود.
 پس از حدود ۵‌ماه از تاریخ مزایده، یعنی در تاریخ ۲دی۹۷، شرکت کشت و صنعت بدون ارزیابی مجدد و با همان قیمت قبل، به نفر دوم مزایده یعنی «شرکت شیرین عسل و دامپروری آذربایجان خاوری» واگذار می‌شود. 
درحالی‌که همین شرکت نیز بالغ بر ۱۲۰۰میلیارد بدهکاری به بانک ملت داشته است که این موضوع صرفا با یک نامه تأیید از یک شعبه بانک ملت، حل شده تلقی شده است. تخلفات صورت گرفته در این واگذاری بنا بر کیفرخواست عبارتند از اینکه؛ ارزیابی مجدد قیمت دارایی‌های شرکت با توجه به جهش صورت گرفته در قیمت‌ها در اواخر سال97 انجام نشده و هر مترمربع زمین‌های مزروعی معادل ۲هزار و۹۶۵تومان محاسبه شده و دیگر اینکه اهلیت خریدار نیز احراز نشده است.
 بنا بر توصیف نماینده دادستان، دشت مغان، دشتی وسیع و حاصل خیز است که مساحت آن ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار هکتار برآورد شده است. وی با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه و مهم‌ترین مجموعه کشت و صنعت از میان ۱۱مجموعه کشت و صنعت در کشور است، گفت: این شرکت حدود ۷درصد از کل مواد غذایی زنجیره غذایی کشور را شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید