• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117626
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/در جست‌وجوی اختلال‌ها

  سایکو

یکی از بازی‌های جالبی که می‌توانید به‌صورت دسته‌جمعی در خانه‌ها انجام بدهید، همین بازی سایکو است. می‌گویند چیزی شبیه به مافیاست، ولی با یک رویکرد دیگر. در این بازی یک نفر در نقش روانپزشک ظاهر می‌شود؛ یعنی از بین خودتان با قرعه یا به سبک دیگر کسی را انتخاب و او را روانپزشک می‌کنید. حالا این فرد باید جمع را ترک بکند. کسانی که باقی‌مانده‌اند، باید روی اختلالی مشترک به توافق برسند. حالا اینکه اختلال موردنظر شما چه باشد، می‌توانید انتخاب‌های مختلفی داشته باشید؛ مثل تیک‌های عصبی هنگام دروغ گفتن یا هر اتفاق دیگری. روانپزشک برمی‌گردد و سؤال‌های غیرمستقیم می‌پرسد. او از طریق رفتارهایی که به‌صورت جمعی و مشترک صورت‌می‌گیرد، باید حدس بزند که این اختلال چیست. در ضمن، هر کسی هم که موقع پاسخ‌دادن به جواب‌های روانپزشک دروغ بگوید یا آن اختلال را انجام‌ندهد، توسط دیگران سریع با گفتن کلمه سایکو معرفی می‌شود. این باعث می‌شود تا بازی جریان داشته‌باشد. فرد روانپزشک آن‌قدر به رفتارهای مشترک انجام شده در اعضای گروه دقت می‌کند تا اختلال را کشف کند. وقتی هم که موفق به انجام چنین کاری شد، جایش را با دیگران عوض می‌کند و بازی از ابتدا شروع می‌شود.

پیامبر باطن
عقلانیت و معنویت و نیایش فیلسوف

برای کسانی که دنبال مطالعه جدی‌تر هستند، 2پیشنهاد داریم از کتاب‌های یک فیلسوف. احتمالا دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی را از طریق برنامه‌های تلویزیونی و صراحتی که دارد، به یاد بیاورید. حالا این فیلسوف صریح، 2 تا از کتاب‌هایش را تجدید چاپ کرده است. این کتاب‌ها «عقلانیت و معنویت» و «نیایش فیلسوف» نام دارد. این کتاب‌ها توسط نشر هرمس تجدید چاپ شده. کتاب نیایش فیلسوف هم که تجدید چاپ شده، مجموعه‌ای از مقالات فلسفی و کلامی این چهره را در بر می‌گیرد. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «کسانی که از عقل دور می‌شوند و با احکام خرد فاصله پیدا می‌کنند، در گمراهی و پریشانی گرفتار می‌آیند. عقل، حقیقتی ادراکی است که غیر از ادراک به‌کار دیگری نمی‌پردازد. در برخی روایات اسلامی از عقل با عنوان نور یادشده و در برخی از روایات دیگر حجت و پیامبر باطن شناخته شده است. کسانی که عقل را حجت و پیامبر باطن می‌شناسند، به این واقعیت نیز اعتراف می‌کنند که پیامبر باطن به‌هیچ وجه با پیامبر ظاهر ضدیت و مخالفت ندارد، زیرا ظاهر در مرتبه باطن همان باطن است و باطن نیز در مرحله ظاهر، جز همان امر ظاهر چیز دیگری نیست.»

فکرهای دردسرساز
طرز فکر اعتیادآور

تا مدت‌ها فکر می‌کردند که اعتیاد، اعم از اعتیاد به مواد‌مخدر و الکل و...، یک جرم آشکار است. اما بعد این ایده در دنیای جامعه‌شناسی و روانشناسی مطرح شد که اعتیاد، یک بیماری است؛ در واقع بیمار، ابتدا در ذهن خودش دچار مشکلاتی شده و در دنیای بیرونی، مصداق این مشکل را می‌بینیم. با این رویکرد، نگاه به معتادان مواد‌مخدر تغییر کرد. بعدها در مورد معتادان به الکل هم چنین اتفاقی افتاد. حالا می‌دانیم که اعتیاد، در ابتدا یک طرز فکر مخرب است و بعدها تبدیل به یک کار فیزیکی و مصداقی در دنیای واقع می‌شود. حالا انتشارات ارجمند، کتابی به اسم «طرز فکر اعتیادآور» نشر داده که ترجمه‌ای از کتاب آبراهام تورسکی است که توسط دکتر پوریا صارمی فروشانی و دکتر ندا عصاره انجام شده است؛ در واقع در ایران، گفته می‌شود که نخستین بار اعضای انجمن الکلی‌های گمنام بودند که متوجه این طرز فکر نابهنجار شدند و به جای ترک‌ها و قرنطینه‌های ظاهری، تصمیم گرفتند که روی اصلاح طرز فکر کار کنند. در واقع گفته می‌شود که این طرز فکر، ناشی از نوعی منطق سطحی و نادرست است که در نهایت، فرد را مجاب می‌کند تا به مصرف مواد‌مخدر یا الکل بپردازد.

داستان خوب کودکانه
پری کوچولو و خدایا خوشحالم

تازگی‌ها انتشارات آستان قدس رضوی، از مجموعه نیایش‌های کودکانه 2جلد را راهی بازار کرده است. نام این دو جلد، «خدایا خوشحالم» و «پری کوچولو» است که فریبرز لرستانی آنها را نوشته. این کتاب‌ها قرار است که پیام‌های دینی و معنوی را به بچه‌ها منتقل کنند. این دو کتاب برای گروه سنی الف و ب نشر یافته است و هر کدام 7 داستانک کوتاه دارد که می‌شود آنها را برای بچه‌ها خواند. نویسنده کتاب، درباره انتشار این دو جلد و همچنین مجموعه «نیایش‌های کودکانه» می‌گوید: «این مجموعه سعی کرده با زبانی ساده و صمیمی به کودک کمک کند تا ارزش زندگی را دریابد و با آگاهی از حضور خدا در تمام لحظات زندگی، ارتباط بهتری با خالق خود برقرار کند». در بخشی از داستان «دوستی» از کتاب پری کوچولو، می‌خوانیم: «وقتی مادر لباس‌ها را می‌شوید، آنها را روی بند‌رخت پهن می‌کند. بعد به آسمان نگاه می‌کند. آن‌وقت خورشید‌خانم از پشت ابر بیرون می‌آید، با خنده می‌گوید: «آمدم، آمدم.» مادر لبخند می‌زند. روی پله حیاط می‌نشیند تا خورشیدخانم لباس‌ها را خشک کند...». تصویرگری این کتاب‌ها را هم گلناز ثروتیان انجام داده است. می‌توانید با قیمت مناسبی آنها را تهیه کرده و برای فرزندان‌تان بخوانید.

بالاخره انجامش بده
معجزه انضباط فردی

در حوزه موفقیت و توسعه فردی با چند سری آدم روبه‌رو هستیم. بعضی‌ها صرفا انگیزه می‌دهند که البته به‌خودی خود بد نیست. بعضی‌ها هم هستند که به‌صورت تکنیکال فعالیت می‌کنند؛ یعنی وقتی می‌گوید که موفقیت، یک‌سری تکنیک هم به شما معرفی می‌کند تا بتوانید عملیاتی کنید. برایان تریسی یکی از مدرسان موفقیت است که شهرت زیادی در ایران داشته و به تکنیک‌هایی که ارائه می‌کند معروف است. کتاب «معجزه انضباط فردی» او هم در همین راستا نوشته شده است. اساسا تریسی در کتاب‌های خود خیلی سرراست است و قواعدی را تعلیم می‌دهد که به‌راحتی می‌توان اجرایی کرد. او در این کتاب معتقد است که انضباط فردی، مهم‌ترین اصل در موفقیت است و به میزانی که انضباط فردی ما تقویت شود، موفقیت شما هم بیشتر و بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، انضباط فردی را انجام‌دادن کاری می‌داند که باید انجام شود؛ چه حال‌مان خوب باشد یا نه. این کتاب فصل‌های درست فکرکردن، برنامه‌ریزی روزانه اهداف، مدیریت روزانه، جرات، عادات سلامتی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، سختکوشی، یادگیری مداوم و استمرار و پافشاری را دارد. نسخه‌های الکترونیکی کتاب هم در اینترنت موجود است که با هزینه‌ای کمتر می‌توانید تهیه کنید.

یادی از گذشته ها

  گربه آوازه‌خوان

یکی از قربانیان کرونا، سناریست و کارگردان شناخته‌شده ایرانی، کامبوزیا پرتوی بود. البته او تنها قربانی هنرمند این ویروس نبود و بزرگان دیگری چون پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند و... هم در روزهای اخیر درگیر این بیماری‌شده و هنر ایران را تنها گذاشتند. پرتوی از دیرباز، فیلم‌های مختلفی ساخته و با سناریوهای خود، به فیلم‌های بسیار بیشتری هم اعتبار و جان بخشیده. حالا به این بهانه،  بد نیست سروقت یکی از آثار قدیمی او برویم، «گربه آوازه‌خوان» که می‌توانیم همین روزها برای بچه‌هایمان دانلود و پخش کنیم. این فیلم عروسکی- کودکانه، در پایان دهه‌60 ساخته شده و برای ما بزرگ‌ترها هم به نوعی نوستالژی محسوب می‌شود. بازیگرانی چون مهدی عسکری، راحله اسماعیلی، رضا بابک، حمید جبلی و... در آن نقش‌آفرینی کردند. تماشای این فیلم کودکانه هنوز هم می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد. داستان آن هم چنین است: حسنی همراه گلدونه، خواهرش، در پرورشگاه زندگی می‌کند. زوجی تصمیم می‌گیرند که فرزندی را به فرزندخواندگی انتخاب کنند. گلدونه را به این منظور انتخاب می‌کنند. وقتی که همه شرایط فراهم می‌شود که این زوج، گلدونه را با خودشان ببرند، اما حسنی مدام می‌گوید که آنها پدری دارند که از سر فقر آنها را جلوی پرورشگاه رها کرده و باز خواهد گشت... .

مارادونا در اختلافات...

  من دیه‌گو مارادونا هستم

حالا که بحث درگذشت اسطوره فوتبال جهان، مارادونا داغ است، بهتر است فیلمی ایرانی درباره این چهره را هم معرفی کنیم تا اگر دوست داشتید، پای تماشای آن بنشینید. این فیلم را بهرام توکلی ساخته و اسمش را گذاشته: 
«من دیه‌گو مارادونا» هستم. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد. البته نباید مثل دیگر فیلم‌های ساخته‌شده درباره مارادونا انتظار یک بیوگرافی را داشته باشید. فیلم، رویکردی اجتماعی دارد و البته در این میان بخشی از شخصیت‌های آن علاقه‌مند به شخصیت مارادونا هم هستند؛ در واقع گویی شخصیت‌های این فیلم، می‌خواهند که از شخصیت مارادونا الهام بگیرند؛ همین‌که هیچ وقت واقعیت و ‌رؤیا برایش مفهومی نداشته و همیشه مرزها این دو را جابه‌جا می‌کرده است. در واقع مارادونا، بهانه‌ای شده است تا توکلی داستانش را نقل کند. در این اثر، بازیگرانی چون گلاب آدینه، صابر ابر، بابک حمیدیان، جمشید هاشم‌پور، سعید آقاخانی، هومن سیدی، ویشکا آسایش و... ایفای نقش کرده‌اند. فیلم درباره 2خانواده است که به واسطه ازدواجی که قرار است بین دو عضو از آنها شکل بگیرد، دچار اختلافاتی می‌شوند و این اختلافات، پای مارادونا را هم به وسط می‌کشد.

مردان امنیت

  خانه امن

این روزها شبکه یک در حال پخش سریالی به نام «خانه امن» است. این سریال، در ژانر امنیتی-اطلاعاتی قرار می‌گیرد. البته الان که دارید این بخش را می‌خوانید، کلی از قسمت‌های آن پخش شده، ولی هنوز 20-15 قسمتی از آن باقی مانده است. ضمن اینکه از اپ‌های پخش فیلم می‌توانید قسمت‌های قبلی‌اش را هم تماشا کنید. فیلم، داستان پرکششی داشته و خوش‌ساخت هم از آب در آمده است. ضمن اینکه سرک‌کشیدن به ماجراهای اطلاعاتی و امنیتی، می‌تواند برای بیشتر ما جذاب باشد. اثر را احمد معظمی کارگردانی کرده و بازیگرانی چون حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، حسین سحرخیز، سیما تیرانداز و... در آن ایفای نقش کرده‌اند. لوکیشن‌های فیلم نیز در کشورهایی چون فرانسه و ارمنستان و امارات و... درنظر گرفته شده. از این تیم قبلا مجموعه‌های «سارق روح» و «ترور خاموش» را هم دیده‌ایم. فیلم پیرامون دو مأمور امنیتی با نقش‌آفرینی پگاه و زندگانی اتفاق می‌افتد. در ادامه تروریست‌های داعش را هم دنبال می‌کنیم که برای اجرای عملیات به ایران آمده‌اند. اما ماجرای تعقیب آنها با یک پرونده موازی اقتصادی دیگر گره می‌خورد. همین امر باعث می‌شود تا مشتاق‌تر به‌دنبال کردن قصه شویم؛ ولو اینکه یک قسمت پای تماشایش بنشینیم.

هیولای پنهان

  گلیپنیر

این شما و این هم یکی از بهترین انیمه‌های همین 2020؛ انیمه‌ای به نام گلیپنیر. می‌توانید هم خودتان تماشا کنید و هم با بچه‌ها به تماشایش بنشینید. این انیمه را جزو انیمیشن‌های درام طبقه‌بندی کرده‌اند. این انیمیشن درباره پسری به نام شوییچی کاگایا است که در حال درس‌خواندن در دبیرستان است. نکته اینجاست که او توانایی تبدیل‌شدن به یک هیولا را دارد و همین، باعث می‌شود تا این اثر به‌شدت مهیج باشد. او البته دوست ندارد که همیشه به هیبت یک هیولا در بیاید و به همان زندگی معمولی‌اش قناعت می‌کند. اما گاهی ناچار است که به این هیولاشدن تن بدهد و در نتیجه قدرت بدنی بالا و بویایی قوی و... را پیدا می‌کند. او با این قدرت خود موفق می‌شود دختری را از درون آتش نجات بدهد، ولی نکته اینجاست که رازش برای آن دختر افشا می‌شود و در نتیجه ناچار است برای اینکه دیگران متوجه این قضیه نشوند، به آن دختر باج بدهد. درنهایت این دو شروع می‌کنند و پروژه‌هایی را هم به اجرا می‌رسانند. این انیمه را جزو بهترین‌های امسال دانسته‌اند و می‌توانید از تماشای آن حسابی لذت ببرید.

مگذار که دیدار...

  دیدار به قیامت

یکی از بهترین قطعه‌های ساخته‌شده موسیقی ایرانی در هفته‌های اخیر را بدون شک باید همین قطعه بدانیم؛ که البته در فضایی سنتی شکل گرفته‌است. درست اتفاقی شبیه به قطعه‌ «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده؛ که البته صدا و موسیقی آن بسیار گوش‌نواز بود، ولی چیزی که آن را خیلی خاص‌تر کرده‌بود شعر معرکه‌اش بود. در این قطعه از هادی فیض‌آبادی، ما قبل از هر چیزی با یک عاشقانه فوق‌العاده روبه‌رو هستیم؛ از آن دست اشعاری که وقتی با صدای خوش فیض‌آبادی می‌شنویم، یک دفعه دچار شگفت‌زدگی عجیبی می‌شویم. نام قطعه را «دیدار به قیامت» گذاشته‌اند، با ملودی و آواز فیض‌آبادی. نام شاعر آن هم امیر تیموری است؛ قطعه‌ای که در قالبی آوازی تقدیم خوانندگان شده و چقدر هم خوب از آب درآمده است. شعر آن را با هم می‌خوانیم: «مگذار که دیدار بیفتد به قیامت/‌ای وای اگر کار بیفتد به قیامت/انکار مکن عاشقی از چشم تو پیداست/سخت است که اقرار بیفتد به قیامت/ غوغای غریبی ست میان دل و دینم/ این غائله مگذار بیفتد به قیامت/ راضی نشو این وعده از امروز که دنیاست/با این همه اصرار بیفتد به قیامت/یک بوسه طلبکارم و می‌گیرم از آن لب/حتی اگر این‌بار بیفتد به قیامت».

هفت قطعه از معتمدی

  آلبوم «صبر کن»

یکی از آلبوم‌های موسیقی سنتی تولید‌شده در این یکی‌دو سال اخیر را باید همین آلبوم «صبر کن» از محمد معتمدی بدانیم. محمد معتمدی جزو استعدادهای موسیقی سنتی ایرانی است که صدایی شنیدنی و زیبا دارد. این هنر او را، وقتی که به برنامه خندوانه آمده بود و به‌صورت زنده و با همان قدرت و بدون کوچک‌ترین زحمتی می‌خواند، متوجه شدیم. او تیتراژخوانی‌های زیادی را هم داشته‌است. حالا این خواننده سنتی‌خوان آلبوم «صبر کن» را در سال 98راهی بازار کرده، با اشعاری از مولانا و مهدی مظاهری. آهنگساز این آلبوم هم موسیقی‌دانی مطرح و کاردرست به نام مهیار علیزاده است. این آلبوم 7قطعه دارد که توسط معتمدی خوانده شده‌است. البته 2دکلمه‌خوانی هم در میان آنها داریم که توسط 2نفر صورت گرفته‌است. اگر دنبال موسیقی سنتی ایرانی هستید، می‌توانید به این آلبوم هم نیم‌نگاهی داشته‌باشید. البته بعضی‌ها انتقاداتی را هم به آن وارد‌می‌کنند؛ مثل اینکه تنظیم شلوغی داشته و خواننده بیش از حد می‌خواهد قدرت صدای خودش را به رخ بکشد و از ظریف‌خوانی‌های گذشته‌اش خبری نیست. اما به هر حال موسیقی امری ذوقی و هر امر ذوقی، امری سلیقه‌ای است و ممکن است از شخصی به شخص دیگر 
متفاوت باشد.

رازهای ایرانشهر

  راز

تازگی‌ها آلبومی تلفیقی منتشر شده که تمرکز اصلی آن روی موسیقی سیستان و بلوچستان است. این آلبوم راز نام دارد و کار مشترک هوشیار خیام و بامداد افشار است. به واقع این موسیقی را در حوزه موزیک نواحی طبقه‌بندی می‌کنند که با حضور نوازندگان مطرح این مناطق تولید شده است. به گفته سازندگان، تمرکز بیشترش هم روی موسیقی نواحی حوالی ایرانشهر بوده است. آنها می‌گویند که از فرم موسیقی مراسم گواتی، ذهیروک و حماسی‌خوانی منطقه بلوچستان در کنار نوازندگان موسیقی نواحی این مناطق به این منظور استفاده شده است. موسیقی نواحی ایران، در واقع جزو حوزه‌هایی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و بخشی از آن نیز در حال نابودی است. ظهور گروه‌های موسیقی جدید پاپ ترکیبی و استفاده از بخشی از این موسیقی نواحی جنوبی و... نشان داده است که چقدر می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد. نکته مهم‌تر دیگر آن است که هوشیار خیام، تحصیلات دانشگاه خود در این زمینه را همزمان در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و کالج ترینیتی لندن گذرانده و سپس مدرک دکتری خود را در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر، در کالج موسیقی سینسیناتی آمریکا دریافت کرده است. با این گفته‌ها، با یک آلبوم کاملا حرفه‌ای و به‌روز روبه‌رو خواهیم بود.

می خوام برگ بشم

  سایه

مدت‌ها بود که از محمدرضا عیوضی خبری نبود، تا اینکه طی ماه‌های اخیر با تک‌آهنگ‌های خود، به کارهایش تداوم بخشیده است. این خواننده پاپ ایرانی که با خواندن تیتراژ سریال «روزگار جوانی» یکباره شهرت عجیبی پیدا کرد اما نتوانست آنگونه که باید، از این موفقیت استفاده کند و تقریباً می‌شود گفت از پهنه موسیقی ایران به نوعی محو شد. البته آلبوم‌هایی را منتشر کرده بود اما جایگاه قبلی او را خوانندگان دیگری گرفته بودند. البته این نقد هم به او وارد است که صدایش، کیفیت و رنگ خاصی نداشت و شاید تا حدودی هم ناپخته بود. حالا عیوضی تک‌آهنگ سایه را عرضه کرده که به‌نظر می‌رسد کمی وضع خوانندگی و آهنگسازی‌اش در آن بهتر است. ترانه این قطعه را سجاد عزیزی آرام کار کرده و آهنگسازی‌اش هم که با خود عیوضی بوده. ترانه این قطعه چنین است: «یه‌جور عاشقی کرده بودیم که/ به آزار هم متهم می‌شدیم/ شاید ما نباید تا این حد عزیزم/ شریک نفس‌های هم می‌شدیم/ اگه قصه ما به آخر رسید/ اگه توی دنیای هم گم شدیم/ خودت بهتر از من می‌دونی که ما/ زمین‌گیر حرفای مردم شدیم/ بریدم دیگه از همه/ دیگه عاشقی بسمه/ می‌خوام برگ باشم تو دستای باد/ می‌خوام سایه‌امم دنبال من نیاد...».


به دنبال خرابکاران

  بازی پروانه؛ میراث نگهبانان نور

یکی از بهترین بازی‌های رایانه‌ای که ایرانی‌ها ساخته‌اند و کلی هم جایزه گرفته، همین بازی «پروانه» است؛ یک بازی به‌اصطلاح در سبک اکشن ادونچر. این بازی مثل بازی‌های هم‌رده خودش از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کند. این بازی هم داستانی پیچیده و درگیر‌کننده دارد، هم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اقدام به کشف آیتم‌های مخفی کرده و نقشه خودتان را طراحی کنید. در این بازی، با نوجوانی به نام فادیا روبه‌رو هستیم که در شهری به نام ناریا زندگی می‌کند. او متوجه می‌شود که شهرش دارد تغییراتی می‌کند. بدین‌ترتیب که موجوداتی عجیب سراسر شهر او را دارند تسخیر می‌کنند و هدف‌شان نابودی آنهاست. شما در این بازی می‌توانید به‌صورت 360درجه حرکت کنید و با کمک موس، هدف‌هایتان را انتخاب کرده و با کلیک بر آنها می‌توانید تعامل‌کنید. بازی فهرست وسایل هم دارد که به شما امکان جمع‌آوری و نگهداری‌شان را می‌دهد. برای حمله به دشمنان هم با کلیک روی آنها می‌توانید این کار را انجام بدهید. همچنین می‌توانید جعبه‌های چوبی ساخته و آنها را روی دشمنان خود پرتاب و نابودشان کنید. در بازی امکانات دیگری هم دارید که به شما امکان پیشرفت می‌دهد.

علیه ویروس‌ها

  بازی موبایلی دنیای دکتر‌ماریو

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی را باید همین ژانر جورچین‌های سه‌تایی دانست. به واسطه گیم‌پلی‌های جالبی هم که دارند معمولاً بیشترین درصد استفاده در موبایل‌داران را هم داشته و دارند. حالا بازی «دکتر ماریو» هم وارد این عرصه شده تا برای خودش جایی باز‌کند. بازی موبایلی دکتر ماریو (Dr.Mario World) را بیشتر در کنسول‌های قدیمی می‌دیدیم که حسابی از آن خاطره داریم. حالا دکتر ماریو وارد گوشی‌های هوشمند شده؛ البته از سال 2019این اتفاق افتاده. در این بازی شما با ویروس‌های مختلفی روبه‌رو هستید که باید بتوانید آنها را نابود کنید. جالب اینکه بازی 2نوع آفلاین و آنلاین هم دارد. به‌صورت آفلاین، البته می‌توانید خودتان بازی کنید و لذت ببرید. اما به‌صورت آنلاین هم این امکان را دارید که با دوستان و نزدیکان خود، درگیر این بازی شده و به‌صورت چندنفره آن را دنبال کنید. شما کماکان از امکانات و کاراکترها و قدرت‌های خاصی برخوردار خواهید بود که در سری بازی‌های کنسولی هم به چشم می‌خورد. با این تفاوت که وضعیت بهتر شده و برنامه‌نویسان چیزهای بیشتری هم به بازی اضافه کرده‌اند. به‌نظرتان جالب نیست که بتوانید یک بازی کنسولی را، بدون نیاز به صرف هزینه برای خرید کنسول، در موبایل‌تان داشته باشید؟

سلطان جدول

  جدبل

جدول حل کردن خوب است و چند فایده دارد؛ اول اینکه از آلزایمر جلوگیری می‌کند، دوم اینکه سرعت‌عمل شما در احضار لغت‌ها را بالا می‌برد، سوم اینکه دایره واژگانی شما را هم رشد می‌دهد و در ضمن اطلاعات عمومی شما را هم افزایش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد سرگرمی جدول حل‌کردن، از مواردی چون تماشای تلویزیون و اینترنت‌گردی بی‌هدف و... خیلی بهتر باشد. شما که موبایل دم‌دست دارید، چند تا نرم‌افزار جدول فارسی هم دانلود کنید تا برای وقت‌های بیکاری خانه، اتوبوس و... به کارتان بیاید. جدول فارسی با 6مگابایت حجم، می‌تواند حسابی به کارتان بیاید که برای سیستم‌های اندرویدی هم طراحی شده‌است. نام این جدول را «جدبل» گذاشته‌اند. جالب اینکه در این بازی، نیاز به حل جدول هم نداشته و صرفاً با کلیک و جابه‌جاکردن خانه‌های جدول و... می‌توانید بدون نیاز به کیبورد و تایپ، آن را حل کنید. پس اعصاب خرد‌کنی جدول‌های دیگر که نیاز به تایپ کردن دارد را هم نخواهید داشت. حافظه مورد‌ استفاده شده واژگان و ترکیب‌های لغوی که غنی است و می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز‌کنید. به‌نظر می‌رسد برای موبایل‌بازان، جدبل گزینه مناسبی برای اوقات‌فراغت باشد.

نقش‌های ماندگار

  قلمزنی

قبلاً هم گفته بودیم که یکی از بهترین راه‌های اینکه اوقات‌فراغت داخل خانه را پربار کنیم، درگیر‌شدن با صنایع‌دستی است. حتی اگر کارتان خوب پیش‌برود، می‌توانید در این کارها حرفه‌ای شده و کسب درآمد هم بکنید. در این حوزه، استمرار و تمرین حرف اول را می‌زند؛ اینکه نباید زود خسته شوید. این شماره قصد داریم که قلمزنی را به شما معرفی کنیم. قلمزنی به تزئین و کندن نقش بر اشیای فلزی گفته‌می‌شود. حالا این اشیای فلزی می‌توانند از جنس مس، طلا، نقره، برنج و... باشند. به نقره و طلا که کاری نداریم، چون در این شرایط اقتصادی که عقلانی نیست اما به باقی موارد می‌توانید فکر کنید. قلمزنی در حوزه هنرهای صناعی فلزکاری قرار‌می‌گیرد. این کار به وسیله قلم‌های مخصوص و با ضربه چکش روی اشیاء انجام می‌شود. حتماً سعی کنید یک دوره آموزشی را طی کنید؛ بعد از آن می‌توانید ریزه‌کاری‌ها را در اینترنت بیاموزید. شما نیاز به قلم‌های مخصوصی دارید و همچنین باید فوت کوزه‌گری را هم یاد‌بگیرید. در اینجا با 2سطح تخت و منحنی کار می‌کنید و به این منظور از روش‌های مختلفی چون عکسی، زمینه‌پر، برجسته و... استفاده می‌کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید