• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117612
+
-

5مسیر کم‌خطر پیاده‌روی در دوره کرونا!


این روزها قرار است جز برای انجام کارهای ضروری از خانه بیرون نیاییم. اما به هر حال برای دور کردن افسردگی از خود و همچنین بیماری‌های مختلفی که دلیل‌شان کم‌تحرکی است، بد نیست گاهی در ساعت‌های خلوت و در مکان‌های باز، با  رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، پیاده‌روی کنیم. اگر قصد دارید در این روزهای زیبای پاییزی که متأسفانه با ویروس کرونا همراه شده، در فضای باز قدم بزنید، ماسک، دستکش و مواد ضد‌عفونی کننده‌تان را بردارید و در ساعت‌های ابتدایی روز که شهر خلوت‌تر از همیشه است، به یکی از این مسیرهای کم‌خطر پیاده‌روی بروید.

 از دربند تا درکه و توچال

اگر ورزشکارتر هستید، می‌توانید پیاده‌روی‌تان را به ارتفاعات تهران ببرید. فقط برای یادآوری بگوییم که ارتفاعات تهران معمولا در روزهای پایانی هفته کمی شلوغ هستند. بنابراین اگر قصد کوهنوردی دارید، سعی کنید برنامه‌تان را به صبح روزهای کاری بیندازید تا نگرانی کمتری بابت حضور در یک فضای بیرونی داشته باشید. مسیرهای دربند، درکه و توچال، فضاهای بسیار خوبی برای پیاده‌روی به‌حساب می‌آیند، اما بهتر است با تفاوت این مسیرها هم آشنا باشید. اگر فقط قصد یک پیاده‌روی ساده را دارید، بهتر است درکه را انتخاب کنید؛ این دره کوهستانی، دست‌کم در آغازش مسیر ساده‌تری نسبت به دربند دارد. دربند اما بیشتر نیاز به کوهنوردی دارد. سربالایی‌های این مسیر کوهستانی ممکن است کمی برای کسی که فقط قصد پیاده‌روی دارد سخت باشد. مسیر توچال یا همان بام تهران هم تا ایستگاه دوم و سومش کاملا مناسب‌سازی شده و با یک راه سربالایی آسفالت شده، جای بسیار خوبی برای پیاده‌روی به‌حساب می‌آید.

 دریاچه شهدای خلیج‌فارس

بی‌شک بهترین پیشنهاد برای یک پیاده‌روی کم‌خطر، پیاده‌روی در مسیر پیرامونی دریاچه شهدای خلیج‌فارس است. فقط یادتان باشد اگر برای پیاده‌روی این گزینه را انتخاب کردید، حتما صبح خیلی زود راهی چیتگر شوید تا در خلوتی و با ریسک کمتری قدم بزنید. این دریاچه مصنوعی که سال 1392در شمال‌غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه 22ساخته شده، 130هکتار مساحت دارد و به‌دلیل فضای باز گسترده‌اش، بهترین جا برای یک پیاده‌روی در روزهای کرونایی به‌حساب می‌آید. یک‌بار که دور این دریاچه را قدم بزنید، تقریبا حدود 7کیلومتر پیاده‌روی کرده‌اید که البته می‌توانید همین مسیر را با دوچرخه هم رکاب بزنید. در بخشی از این پیاده‌روی متفاوت در پایتخت، وقتی به بخش شمالی دریاچه برسید، می‌توانید روی ساحل سنگی قدم زده و تا نزدیکی آب بروید تا یک روز به یادماندنی را تجربه کنید. ضمن اینکه در کنار این مجموعه زیبا و تفریحی، یک بوستان سرسبز هم وجود دارد که پیاده‌روی در آن هم می‌تواند حالتان را خوب کند.

 پیاده‌راه‌های شهر

اگر به‌دنبال مسیرهای پیاده‌روی داخل شهر و با دسترسی آسان و راحت می‌گردید، بهترین گزینه برای شما پیاده‌راه‌های تهران است. بی‎‌شک یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پیاده‌راه‌های پایتخت، پیاده‌راه 15خرداد یا همان محدوده بازار بزرگ تهران است؛ پیاده‌راهی که اتفاقا این روزها به‌دلیل تعطیلی بازار مسیر خلوت و کم‌خطری برای پیاده‌روی به‌حساب می‌آید. با انتخاب این مسیر می‌توانید زمان زیادی را در پیاده‌راه‌های 15خرداد، ناصرخسرو، باب‌همایون، میدان ارگ و... سپری کرده و با خیال راحت قدم بزنید. گزینه دیگر پیاده‌روی در پیاده‌راه‌ها، محدوده میدان مشق است؛ جایی که از روزگار حکومت قاجارها در دل پایتخت باقی مانده و با انتخاب آن می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی، همزمان از دیدن بناهای بسیار قدیمی و سر در زیبای باغ ملی لذت ببرید. محدوده میدان مشق بین خیابان امام خمینی و خیابان سی‌تیر واقع شده که می‌توانید بعد از قدم زدن در آن، خودتان را به پیاده‌راه سی‌تیر هم برسانید و قدم‌زدن در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر را هم تجربه کنید.

 پارک‌هایی مخصوص پیاده‌روی

در شهر تهران پارک و فضای سبز کم نداریم؛ اما برخی از پارک‌های تهران هستند که انگار بیش از آنکه برای تفریح و استراحت ساخته شده باشند، مخصوص پیاده‌روی هستند. درست مثل همین پارک شهر که در گزارش اصلی به آن پرداخته‌ایم یا پارک ملت که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران به‌حساب می‌آید و فضای بسیار خوبی برای پیاده‌روی دارد. دسترسی بسیار خوب پارک ملت که در خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش واقع شده، یکی از دلایلی است که بسیاری از ورزشکاران را برای ورزش و پیاده‌روی به این پارک می‌کشاند. پارک نیاوران هم اگر چه در شمال پایتخت قرار دارد و شاید رفتن به آن برای ساکنان مرکز، شرق، غرب و جنوب تهران کمی سخت باشد، اما بی‌شک یکی از بهترین پارک‌های پایتخت برای قدم زدن به‌حساب می‌آید. اما اگر به‌دنبال پارکی در محدوده مرکزی تهران هستید، حتما سری به پارک هنرمندان بزنید؛ پارکی که در خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر قرار دارد و جای بسیار خوبی برای پیاده‌روی است.

 خیابان ولیعصر و بلوار کشاورز

یکی دیگر از بهترین گزینه‌های پیاده‌روی در تهران، قدم زدن در بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه است! به‌ویژه در فصل پاییز که برگ‌های زرد درختان کهنسال چنار در این خیابان بلند، منظره بسیار زیبایی را رقم می‌زنند. البته اگر در روزهای تعطیلی تهران به سر نمی‌بردیم، شاید این گزینه، گزینه خوبی به شمار نمی‌رفت؛ چون با باز بودن مغازه‌های دو طرف خیابان ولیعصر، این خیابان همواره یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های پایتخت به‌حساب می‌آید. اما حالا که مغازه‌ها تعطیلند، بهترین فرصت است که از خلوتی خیابان ولیعصر  استفاده کرده و در ساعت‌های خلوت‌تر روز خودتان را میهمان یک پیاده‌روی اساسی در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه کنید. اگر پیاده‌روی در این خیابان زیبا با درختان چنارش را انتخاب کردید، حتما در محدوده بلوار کشاورز، سری هم به این بلوار قدیمی زده و در فضای مناسب‌سازی شده میانه بلوار، دقایقی روی نیمکت‌ها نشسته و از هوای بسیار خوب خیابانی که درست در مرکز دومین شهر پرترافیک و هفتمین کلانشهر پرجمعیت دنیا قرار دارد، لذت ببرید!

این خبر را به اشتراک بگذارید