• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117583
+
-

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه روز گذشته پارلمان شهری و در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

تراکم‌فروشی به بیمارستان‌ها صحت ندارد


دویست‌و‌پنجاه‌و‌دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته با تأکید بر بررسی 12پرونده پلاک ثبتی باغ شروع شد و با تذکراتی مربوط به تعیین‌تکلیف معاونت توسعه منابع انسانی، لزوم اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری تهران، بی‌توجهی به حق نظارت مالی شورا در به‌کارگیری افراد بدون تأیید شورا، وضعیت خانه تاریخی زند نوابی، کوتاهی در ارائه لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها و عدم‌کمک دولت درخصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی همراه بود. مهم‌ترین خبر این جلسه، تکذیب تراکم‌فروشی به بیمارستان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی توسط رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران بود.
روز گذشته اعضای شورای شهر همچنین دور هم جمع شدند تا در مورد 12پرونده ثبتی باغ که جزو ریه‌های تنفسی پایتخت محسوب می‌شوند و در نوبت رسیدگی قرار داشتند، تصمیم‌گیری کنند.  
در پایان جلسه نیز محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و موضوع تراکم‌فروشی به بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی را تکذیب کرد و گفت: «برخی از بیمارستان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی مانند بیمارستان میلاد، پایان‌کار ندارند و برای دریافت آن باید عوارض بپردازند و چون شهرداری به تأمین‌اجتماعی بدهی دارد، مبلغ عوارض و بدهی‌ها در حال تهاتر است.»
او در ادامه به احقاق حقوق شوراها اشاره و عنوان کرد: «براساس قوانین، تصویب عوارض در شهر برعهده شوراهاست، اما گویا شورای نگهبان با این موضوع مخالف بوده و ایرادی به مصوبه قبلی مجلس داشته؛ به‌صورتی‌که شورای شهر را برای تصویب عوارض دخیل ندانسته و به همین دلیل مصوبه به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شده است. متأسفانه مجلس شورای اسلامی هم بدون آنکه برداشت درستی از این امر داشته باشند بر نظر شورای نگهبان صحه گذاشتند؛ بنابراین در تلاش هستیم تا با پیگیری‌های لازم حقوق شوراها را زنده کنیم.»

تذکرات اعضای شورای شهر
   محمدجواد حق‌شناس: یکی از مشکلاتی که در اجرای قانون در حوزه شهرداری تهران وجود دارد، آن است که شورای شهر تهران با تمام تلاش و کار کارشناسی و پیگیری، زحمت تهیه طرح‌ها و لوایح را متحمل شده و نهایتا مصوبه‌ای جهت اجرا ابلاغ می‌شود. تذکر بنده این است که چرا شهرداری تهران نسبت به اجرای این مصوبات بی‌توجهی می‌کند؛ به‌طوری‌که مصوبات شورای اسلامی شهر تهران پس از گذشت حدود یک سال همچنان ابلاغ نمی‌شود.

  مجید فراهانی: ارتقای سطح سلامت و انضباط مالی و مقابله با تخلفات مالی و محاسباتی یکی از انتظارات بحق شهروندان از شورای شهر است که به‌رغم تصریح قانونگذار در تبصره ذیل بند30 ماده80 قانون شوراها و به رسمیت شناختن حق نظارت مالی شورا حین خرج با تأیید ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب و تأکیدات مکرر شورا در مصوبات تعیین و انتخاب قائم‌مقامان ذیحساب متأسفانه شاهد بی‌توجهی‌های مکرر شهرداری هستیم.

 حجت نظری: خانه تاریخی زند نوابی، یکی از آثار ارزشمند تهران است که در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین قرار دارد و زمستان سال1384 با قدمت دوره پهلوی اول، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود. مالک در سال88 برای خارج کردن بنا از فهرست آثار ملی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و 11شهریور همان سال، این بنا به‌دلیل استناد دیوان به قانون ثبت آثار مبنی و با این استدلال که تنها آثاری که تا پایان دوره زندیه احداث شده باشند دارای شئون ملی هستند و همچنین با استناد به استفساریه فقهای شورای نگهبان، این اثر را از فهرست آثار ملی کشور خارج می‌کند. این بنا با رأی دیوان از ثبت خارج شد و تا امروز، حدود 14اثر تنها در شهر تهران از ثبت خارج شده‌اند. تذکر بنده این است که سکوت و تاریخ‌گذشتگی قانون موجبات خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی و نابودی آنها می‌شود.

 شهربانو امانی: مطابق بند11 ماده55 برنامه 5ساله سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های محیطی هوا ناشی از ایستگاه‌های اتوبوسرانی درون‌شهری و پایانه‌های اتوبوسرانی برون‌شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها را طی 6ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه کند. متأسفانه با گذشت حدود 2سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها اقدام شود.

  سیدحسن رسولی: طبق قانون 54 شهرداری‌ها سازمان اداری شهرداری باید با اطلاع شورای شهر تصمیم‌گیری کند و سپس این تصمیم به تصویب وزارت کشور برسد. درهمین ارتباط باید وضعیت معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری روشن شده و تعیین تکلیف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید