• چهار شنبه 7 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 25 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 27
سه شنبه 22 آبان 1403
کد مطلب : 240236
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lM24
+
-

انتقاد از تراکم مطالب در کتاب‌های مدارس

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه تهران با تلاش فرزانه عسکری، محقق برنامه‌ریزی درسی، تحقیقی را انجام داده‌اند تا دریابند چرا برنامه‌های درسی در مقطع ابتدایی این‌قدر فشرده و پیچیده شده‌اند و چگونه این وضعیت می‌تواند کیفیت آموزش را تحت‌تأثیر قرار دهد.
به‌گزارش همشهری، نتایج این پژوهش نشان داده که تراکم برنامه درسی در مدارس ابتدایی 3 بُعد کلی دارد: بُعد فردی، بُعد آموزشی و بُعد سازمانی. در بعد فردی، عواملی مانند احتکار محتوا توسط متخصصان موضوعی، فرسودگی معلمان و فشار بر دانش‌آموزان مطرح بود. بعد آموزشی به حجم زیاد اهداف و محتوای درسی، تکالیف بیش‌ از حد و ارزشیابی‌های مداوم اشاره داشت. همچنین در بعد سازمانی نیز تصمیم‌گیری‌های عجولانه و نبود پژوهش کافی در طراحی برنامه‌های درسی، عامل مهمی در ایجاد این تراکم شناخته شد.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از تراکم برنامه‌های درسی، باید اولویت‌بندی دقیقی در طراحی و بازبینی برنامه‌های درسی انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید