• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117507
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYoAp
+
-

امام اروپا

آیت‌الله سیدمحمد بهشتی، هفت‌تیر 1360به شهادت رسید

سیاستمدار
امام اروپا


  حمیدرضا محمدی 

مرکز اسلامی هامبورگ را باید محصول بلندنظری آیت‎‌‎الله‎‌‎العظمی بروجردی دانست؛ مرکزی که 67سال پیش ایجاد شد و نخستین مدیر آن، مرحوم محققی لاهیجی بود که تا سال1344در آنجا فعالیت کرد.
مدیر و امام جماعت دوم اما در این سال بود که عازم آلمان شد؛ «مسافرت اینجانب سیدمحمد حسینی‌بهشتی‌اصفهانی مقیم قم و تهران از تهران به هامبورگ که به‎‌‎دعوت آقای خوانساری و آقای میلانی صورت گرفت... ساعت 6بعدازظهر سه‎‌‎شنبه 44/1/3با ماشین بنز موتور عقب به‎‌‎ رانندگی حاج‌محمد مقدم‌قمی مقیم تهران از تهران حرکت کردیم... .» 
او که هم یک حوزوی تمام‎‌‎عیار بود و هم یک‎‌‎دانشگاهی درجه یک، بهترین کسی بود که می‎‌‌توانست در سال‎‌‎های نیمه دهه60میلادی راهی اروپا شود؛«روزی که قرار بود دکتر بهشتی به هامبورگ برود، عده زیادی از دانشجویان مسلمان در سالن فرودگاه هامبورگ گرد آمده و مشتاقانه، منتظر ورود او بودند. وقتی هواپیمای حامل دکتر به زمین نشست، دل در سینه دانشجویان به تپش درآمد و شادی در چشم‎‌‎هایشان موج می‎‌‎زد. بهشتی، در میان سرور و شادی و صلوات و بوسه‎‌‎های جوانان دانشجو، قدم به خاک آلمان گذاشت.» 
او که بر عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت، توانست در کوتاه‎‌‎زمانی بر آلمانی هم اشراف پیدا و مجلات «اسلام مکتب مبارز» و «صدای اسلام» را منتشر کند. در کنار این، موفق شد اسلام‎‌‎شناسان و ایران‎‌‎شناسان اروپایی را به مرکز ایرانیان هامبورگ که حالا دیگر به مرکز اسلامی تغییر نام پیدا کرده‌بود بکشاند. او در آنجا چنان پرآوازه شده بود که حتی در کلیسای پیروان فرقه اپی فانین در هامبورگ سخنرانی کرد.
او حدود 6‎‌‎سال، این مرکز را سامان داد و چون در سفری به ایران، ساواک مانع بازگشتش شد، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی را به جانشینی خود به آنجا فرستاد.
او اما در این سال‎‌‎ها، حواسش به دانشجویان هم بود و «اتحادیه انجمن‎‌‎های اسلامی دانشجویان گروه فارسی‎‌‎زبان» را ایجاد کرد که در 14شهر آلمان و اتریش نمایندگی داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید