• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117446
+
-

تشدید بارش‌ و ادامه آبگرفتگی‌ها


تخلیه آب باران از معابر و خانه‌ها در برخی استان‌ها ادامه دارد، اما سازمان هواشناسی از تشدید بارش برف و باران در روزهای آینده خبر می‌دهد. بنابراین ادامه مشکلات مردم در مناطقی که دچار آبگرفتگی شده‌اند دور از ذهن نیست. 
به گزارش گروه ایرانشهر، استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، ایلام و همدان از چهارشنبه 12آذر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از پنجشنبه 13آذر و بوشهر، فارس و کرمان از جمعه 14آذر، شاهد تشدید بارندگی‌ها خواهند بود. بارش‌ها 100 تا 130میلی‌متر پیش‌بینی می‌شوند و در مقایسه با بارش‌های 50 تا 75میلی‌متری خوزستان که منجر به سیلاب در برخی شهرهای استان شد، آبگرفتگی‌ها و مشکلات بیشتری را رقم خواهد زد.

آبگرفتگی در قزوین، ایلام، لرستان و خوزستان 
به‌دلیل بارش‌های چند شب گذشته، تعدادی از منازل مسکونی در البرز و تاکستان استان قزوین با آبگرفتگی مواجه شدند که به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین تخلیه آب از منازل با اعزام تیم‌های امداد و نجات به سرعت عملیاتی شد. 
حکمت‌الله هاشمی از آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها تمام نیروها در آماده باش قرار دارند تا درصورت نیاز به موقع وارد عمل شوند.
۴۸ساعت بارندگی مداوم در لرستان هم آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد شهری و جاده‌ای را ایجاد کرد، اما در مجموع خسارتی نداشت و تنها در پلدختر تعدادی از خانه‌های مسکونی روستای پاعلم دچار آبگرفتگی شدند. پلدختر در جنوب لرستان، محل خروج آب‌های سطحی این استان به سمت خوزستان است که با توجه به آغاز بارش‌های شدید از فردا و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش‌های 130میلی‌متری، اقدامات پیشگیرانه و هشداردهی در پلدختر با فوریت و گستردگی بیشتری در حال انجام است.
بارش شدید باران در ایلام و آبگرفتگی گسترده معابر شهر دهلران کمی آرام گرفته، اما براساس پیش‌بینی از فردا بارش برف و باران در این منطقه دوباره آغاز خواهد شد. 
سعید رضا کریمیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام در این‌باره عنوان می‌کند: احتمال وقوع سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر شهری، باد شدید، اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی و احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد وجود دارد و لازم است تمام دستگاه‌های خدمات‌رسانی و امدادرسانی با اولویت مدیریت سدها، تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن مردم، کشاورزان و باغداران از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری را اتخاذ کنند.
در خوزستان هم شهرهای اهواز، ماهشهر و کارون با آبگرفتگی‌های شدید مواجه شدند و ادارات این مناطق براساس اعلام استانداری تعطیل شد. شدیدترین سیلاب هم در شهر 35هزارنفری جراحی در شهرستان ماهشهر رخ داده و با اعلام محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر ۵۰۰ تا ۶۰۰واحد مسکونی در این شهرستان در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شده‌اند. 
بیرانوند نبود سیستم انتقال آب‌های سطحی، ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و ایجاد خانه‌ها در سطح پایین‌تر از جاده را از دلایل آبگرفتگی منازل مسکونی عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید