• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117321
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kr7oG
+
-

بعد از ترور شهید فخری زاده، اعضای تیم مذاکرات در داخل ترور شخصیتی شدند

چه کسانی به خارج گرا می‌دهند؟

ظریف: بعضی دوستان می روند و به آمریکا «گرا» می دهند که با ما بهتر می توانید کار کنید


ترور شهید فخری‌زاده در روزهای اخیر یک‌بار دیگر مناقشه‌ای را بر سر نحوه لو‌رفتن اطلاعات و مشخصات این دانشمند برجسته ایجاد کرده است، جریان اصولگرا بر این باور است که مشخصات شهید فخری‌زاده از طریق مذاکرات هسته‌ای و بازرسان فاش‌شده درحالی‌که مقامات دولتی این ادعا‌ها را رد کرده‌اند.
مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس با انتشار متنی از یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن نام شهید فخری‌زاده ذکر شده، نوشت: طبق این سند، در خلال مذاکرات منجر به «برجام»، آدرس و مشخصات دقیق شهید محسن فخری‌زاده رسما در اختیار بیگانگان قرار گرفته است. به نوشته شریعتی، این گزارش در زمان اوباما و معاونت جو بایدن منتشر شده است.
استناد شریعتی به گزارش آژانس در حالی است که نام شهید فخری‌زاده از زمان قطعنامه‌1737 یعنی در سال‌2006 در لیست تحریم قرار داشته‌و از قضا یک‌ماه قبل براساس یکی از نتایج برجام در پایان تحریم تسلیحاتی نام او به همراه 21فرد حقیقی از لیست تحریم خارج شده بود.
پیش از شریعتی یک نماینده دیگر یعنی جواد کریمی قدوسی ادعا کرده بود که در زمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تأکید او محسن فخری‌زاده با آمانو ملاقات کرده است؛ ادعایی که قبل از اینکه مسئولان رسمی آن را تکذیب کنند، سایت رجانیوز که نزدیک به جبهه پایداری است، آن را رد کرد.
با این حال، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با صدور نامه‌ای خطاب به علیرضا معزی، معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد که شهید فخری‌زاده با هیچ مقام یا بازرسی از آژانس دیدار، مصاحبه یا مذاکره نداشته است.
علاوه بر این، سردار رضا طلائی‌نیک، معاون حقوقی وزیر دفاع هم این ادعا را رد کرد و گفت: هر‌چند از سوی بازرس‌های آژانس تقاضای مصاحبه و ملاقات با شهید فخری‌زاده کرده بودند، از سوی وزارت دفاع این اجازه به آنها داده نشد.
موضوع گرا‌دادن به خارج فقط در جریان اصولگرا مطرح نشده است، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه هم به‌تازگی در یک مصاحبه از جریانی یاد کرده که برای اهداف انتخاباتی به خارج گرا داده‌اند.
ظریف در مصاحبه با انتخاب با بیان اینکه بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید، گفت: ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نیستیم. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت اینها چند‌روزه است. ظریف در بخشی از این مصاحبه از برخی بداخلاقی‌ها که نسبت به او انجام شده، گلایه کرده و یادآور شده است: طرف می‌تواند بگوید که ظریف جاسوس است و در مدرسه جاسوسی تربیت شده، اما هیچ اتفاقی برای او نیفتد. او ادامه داد: می‌گویند ظریف از اول جاسوس بوده، می‌گویند پدربزرگ من که مسجد اعظم قم و مسجد هامبورگ با هزینه ایشان ساخته شده، عامل بهایی‌ها بوده و این روزها هم که می‌نویسند عامل گلوبالیست‌ها بوده. این چیزها را در رابطه با پدربزرگ من که بنده خدا هفت کفن پوسانده، می‌گویند. گفته‌اند پدر فلانی، حاج محمدعلی کازرونی بوده. پدر من اما اسمش مشخص است، حاج عباسعلی ظریف خوانساری و به گاوصندوق علما معروف بوده و هرکس نیاز مالی داشته، به ایشان رجوع می‌کرده، آن وقت او گفت: می‌گویند پدر فلانی ساواکی است و پدربزرگش عامل بهایی است. در این یک هفته‌ای که نگران حضور من در انتخابات شده‌اند، عکس پدربزرگ من به وفور در توییتر پیدا می‌شود.
 برخی از مهم‌ترین بخش‌های مصاحبه ظریف را در ادامه می‌خوانید:
  آقایان صراحتا گفته‌اند اگر ترامپ انتخاب می‌شد، پیروزی ما در انتخابات‌1400 قطعی بود، ولی الان این قطعیت زیر سؤال رفته است. اینکه ما انتخابات‌مان را براساس اتفاقی در خارج از ایران برنامه‌ریزی کنیم، بد است. نکته ‌دیگر اینکه، شما از ترامپی حمایت می‌کنید که سردار سلیمانی را شهید کرده و در قتل هزاران ایرانی شرکت داشته. اینکه مردم تحت فشار باشند و زجر بکشند تا دولت آقای روحانی یا دیدگاه تعامل با دنیا در میان مردم منکوب شود، واقعا نمی‌دانم این چه فایده‌ای دارد.
  براساس قواعد تحلیلی، ترامپ تا خرداد، وضع خیلی خوبی داشت. از آن موقع به تحلیل رفت و از شهریور تقریبا مشخص بود که شرایط سختی خواهد داشت. البته پیش‌بینی وضعیت کنونی هم شده بود که ترامپ روز انتخابات بیشترین رأی را می‌آورد، اما بعدش با آرای پستی ماجرا تغییر می‌کند. این را من در هیأت دولت قبل از انتخابات گفته بودم.
  با وجود تمامی دشواری‌ها این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم. اما اعتقاد دارم وزیر امور خارجه باید با اجماع ملی کار کند.
  در دولت اصولگرای آقای دکتر احمدی‌نژاد که در ابتدا به قول خودشان «End» اصولگرایی بود، چندبار چین و روسیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را وتو کردند؟ 
  من و حاج‌قاسم رفیق بودیم و اختلاف‌نظرهایی در برخی موارد داشتیم، اما برجام موضوعی نبود که با ایشان در موردش بحث کنیم که ببینیم اختلاف‌نظر داریم یا نه. درمورد برجام ایشان دخالتی نداشت که با یکدیگر بحث بکنیم.
   خیلی‌ها برای کاندیداتوری در 1400 با من صحبت کرده‌اند، اما من چنین قصدی ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید