• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117262
+
-

حسینیه ارشاد؛ سخنرانی‎‌‎های آتشین، چالش‎‌‎های همیشگی

خیلی از چهره‎‌‎ها منتقد معماری مسجد حسینیه ارشاد بودند

معماری
حسینیه ارشاد؛ سخنرانی‎‌‎های آتشین، چالش‎‌‎های همیشگی


 سعید برآبادی  
  
 از 1346 که حسینیه ارشاد جایی در حاشیه جاده شمیران ساخته شد تا 1359 که اصلی‎‌‎ترین طرح توسعه در این مجموعه مذهبی عملیاتی شد و مسجدی به آن اتصال یافت. اینجا کانون و قلب آگاهی انقلابی بوده است. حسینیه ارشاد در گرماگرم روزهای انقلاب، به‎‌‎عنوانی بدل شد روی جلد نوارکاست‎‌‎های سخنرانی. از علی شریعتی گرفته تا آیت‌الله مرتضی مطهری و آیت‌الله مفتح، عموما در این حسینیه، انقلابی‎‌‎ترین سخنرانی‎‌‎های تاریخ معاصر ایران را ایراد کرده‎‌‎اند و آنچنان اثرگذار که پس از سال‎‌‎ها هنوز بانک نوار دانشگاه‎‌‎ها از سخنرانی‎‌‎های حماسی حسینیه ارشاد پر است. پیش از اینها اما نام حسینیه ارشاد با نام 3تن گره خورده است؛ بانیان و سرمایه‎‌‎گذاران ساخت این حسینیه؛ چهره‎‌‎هایی چون محمد همایون (خیری که سرمایه‎‌‎گذار و مؤسس حسینیه بود)، ناصر میناچی (اولین وزیر ارشاد ملی در دولت بازرگان که مدیریت حسینیه را برعهده داشت) و عبدالحسین علی‎‌‎آبادی (استاد دانشگاه در رشته حقوق و دادستان کشور که او هم یکی از بانیان این حسینیه بود). با این‌همه عجیب است که برخلاف وصیت‎‌‎نامه‎‌‎ها، هیچ کدام از این سه تن امکان دفن در حسینیه را نیافتند؛ حتی میناچی که 7سالی بیشتر از مرگش نمی‎‌‎گذرد و با اینکه برای خود آرامگاهی در حسینیه تعبیه کرده بود، در آرامستان علی‌ابن‌جعفر در قم به خاک سپرده شد. سبک معماری حسینیه و بعدها مسجد آن نیز چون سرمایه‎‌‎گذاران و بانیانش، با مقاومت‎‌‎هایی -از سوی متدینینی که نمی‎‌‎توانستند مسجد را جز در تعریف معماری کلاسیک آن ببینند- روبه‎‌‎رو شد و درنهایت محمد همایون که خود یکی از خیرین و نیکوکاران روستای برگ‎‌‎جهان بود اعلام کرد این معماری محصول دست و ذوق علی‌احمد برگ‎‌‎جانی است؛ معماری که از او تا همین اواخر اطلاعات اندکی در دسترس بود، اما اکنون می‎‌‎دانیم که او معمار ساختمان اهداء در میدان ولیعصر، ساختمان چینی مینا در خیابان شریعتی و... بوده است. اما آنچه از بدنه گنبد و کاشیکاری‎‌‎های بی‎‌‎نقص این عمارت می‎‌‎بینید حاصل ذوق اکبر زحمتکش و ابراهیم فلاح است و البته استاد محمود ساعت‎‌‎ساز که در آن زمان به‎‌‎خاطر وسواسی که در تزئینات اسلامی بناها داشت چهره‎‌‎ای شناخته شده بود. اما این مسجد و حسینیه‎‌‎اش یک تفاوت بزرگ با کلیشه‎‌‎های رایج مسجد و حسینیه داشت که باعث انتقادهایی حتی از سوی سیدحسین نصر شد و به‎‌‎خاطر آنکه فضای داخلی‎‌‎اش جایی برای نشستن روی زمین نداشت، آن را نوعی تقلید از کلیسا عنوان کرده بودند. استاد علی‌احمد برگ‎‌‎جانی چه ساخته بود که هنوز پا برجاست اما هیچ‎‌‎گاه به قدر خود نرسید؟ او در پلان حسینیه تغییری ایجاد کرده و آن را شبیه به یک آمفی‎‌‎تئاتر ساخته است؛ ارجاعی به گذشته فرهنگ نمایش در ایران با طعم و ذائقه خطابه‎‌‎خوانی‎‌‎های تاریخ شیعه.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید