• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117213
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPAyR
+
-

نبض خبر/ لوکاشنکو: بعد از تصویب قانون اساسی جدید، از قدرت کناره‌گیری می‌کنم

نبض خبر/ لوکاشنکو: بعد از تصویب قانون اساسی جدید، از قدرت کناره‌گیری می‌کنم

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرده است پس از تصویب متن جدید قانون اساسی این کشور و اجرای آن، از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

اهمیت این سخنان چیست؟
بلاروس طی 3‌ماه گذشته شاهد اعتراضات خیابانی علیه لوکاشنکو بوده است. این اعتراض‌ها در پی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده که به اعتقاد مخالفان دولت با تقلب گسترده همراه بوده است. لوکاشنکو که از ۲۶ سال قبل زمام امور در بلاروس را در دست دارد، گفته است از تغییر در قانون اساسی که باعث کاهش قدرت رئیس‌جمهور در آینده می‌شود، حمایت می‌کند. او به زمان تصویب اصلاحات در قانون اساسی اشاره‌ای نکرده اما گفته است: «در چارچوب قانون اساسی جدید، من به‌عنوان رئیس‌جمهور ادامه نخواهم داد.»

لا‌به‌لای خطوط
حضور طولانی‌مدت لوکاشنکو در قدرت تصادفی نبوده است و به‌نظر می‌رسد او به این راحتی‌ها از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد یا حداقل باید گفت که به خواست خودش از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد؛ به دو دلیل:
  - او روند اصلاح قانون اساسی را به کندی پیش برده و طی این مدت بیشتر وقت خود را صرف سرکوب گروه‌های اپوزیسیون کرده است. همزمان، نهادهای امنیتی و نظامی را که از او حمایت می‌کنند، تقویت کرده است.
 -  او حتی در اعلام موضع تازه خود، مشخص نکرده که در قانون اساسی جدید بلاروس چه نقشی برای خود که درنظر گرفته است.

تصور بزرگ‌تر چیست؟
الکساندر لوکاشنکو به سبک سیاستمداران ملی‌گرای دوره شوروی حکومت می‌کند. او طی این سال‌ها به‌خوبی توانسته با سیاست‌های خود غرب و روسیه را بازی دهد و در میان رقابت‌های آنها، حکومت خود را مستحکم کند. اما آمریکا و اروپا در پی انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نشان دادند که دیگر تمایل ندارند او را در قدرت ببینند. همین باعث تقویت مخالفان او شده و او را تحت فشار بی‌سابقه قرار داده است.

چه آینده‌ای در انتظار لوکاشنکو است؟
روسیه علنا از رئیس‌جمهور بلاروس حمایت کرده اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند مسکو ترجیح می‌دهد قدرت را در این کشور به یک فرد بی‌حاشیه‌تر از لوکاشنکو انتقال دهد. عمر لوکاشنکو برای روسیه به پایان رسیده و پیش از آنکه غرب مهره خود را در این کشور بر سر کار بیاورد، روس‌ها قصد دارند خود ابتکار عمل را در دست بگیرند. سرگئی لاوروف، روز پنجشنبه گذشته در جریان سفر به بلاروس، از لوکاشنکو خواست اصلاحاتی که در قانون اساسی وعده داده را آغاز کند. لاوروف تأکید کرد: «در بلاروس ما به‌دنبال بازگشت ثبات و آرامش هستیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید