• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117199
+
-

واکنش مقامات و مسئولان کشور به ترور شهید فخری زاده

یکصدا علیه ترور

رئیس جمهور: مسئولان کشور، شجاع‌تر و غیور‌تر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند/ رئیس قوه قضاییه: تاوان سختی در انتظار این جنایتکاران است

امنیتی
یکصدا علیه ترور

 ترور شهید محسن فخری‌زاده خبر نخست رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای در 48ساعت گذشته بوده است، علاوه بر موج محکومیت اقدام تروریستی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، مقامات و شخصیت‌های کشورمان ضمن محکومیت این ترور خواستار مجازات عوامل آن شدند، رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دیروز در پیام‌های جداگانه بر پیگیری این جنایت تأکید کردند. حامد فخری‌زاده فرزند شهید فخری زاده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیات تازه تری از حادثه روایت کرده که بر این اساس در زمان وقوع ترور همسر شهید فخری‌زاده نیز در کنار ایشان بوده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز بخشی از سخنان خود را در ستاد ملی کرونا به موضوع ترور شهید فخری‌زاده اختصاص داد و با اشاره به اینکه این شهید در ماه‌های اخیر وقت خود را عمدتا صرف مبارزه با کرونا و پژوهش‌ها و ساخت کیت‌ها در این زمینه کرده بود، تأکید کرد:این ترور وحشیانه نشان می‌دهد دشمنان ما در هفته‌های پر اضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند.
 روحانی ادامه داد: برای آنها مهم است که از این چند هفته حداکثر استفاده را ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی در منطقه به‌وجود آورند و هم توجهات جهانی از ترور و ارعابی که این روزها در مناطق اشغالی به‌وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود.  رئیس‌جمهور تأکید کرد: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیور‌تر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولان مربوطه به موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد. روحانی با بیان اینکه ملت ایران هوشمند‌تر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، گفت: آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: هم رژیم صهیونیستی و هم آنهایی که ضد‌ایران هستند بدانند مسیر توسعه و تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد داشت و با از دست رفتن عزیزمان فخری زاده، فخری زاده‌های فراوان کمر همت را خواهند بست و در این صحنه، وجود او را که امروز در جمع ما نیست، جبران خواهند کرد. روحانی پیش از این سخنان در پیامی مکتوب با تسلیت شهادت شهید دکتر محسن فخری زاده، تأکید کرد: بی‌شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی‌های ملت بزرگ ایران و شکست‌های پی در پی آنان در منطقه و دیگر عرصه‌های سیاسی جهان بوده و عمق خباثت و کینه آنان را همچون دیگر اقدامات غیرانسانی، در اذهان جهانیان زنده کرد.
ساعاتی بعد از ترور شهید فخری‌زاده، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، ضمن مسئول دانستن آمریکا و اسرائیل در این حمله ناجوانمردانه، از آنها خواست ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند. به گزارش ایسنا، در این نامه که روز جمعه ارسال شده، با اشاره به اینکه شهید فخری‌زاده مدیریت توسعه واکسن کرونا را بر عهده داشته تأکید شده است: شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترورها بوده‌اند.
روانچی در نامه خود اضافه کرده است: ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده - با نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در آن - تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است. درحالی‌که طی 40 سال گذشته، هیچ فشار و حملات تروریستی نتوانسته است مانع دستیابی ما به علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی - اجتماعی شود.
وی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و اسرائیل در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران، به‌ویژه در دوره باقیمانده از دولت فعلی ایالات متحده بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم برای دفاع از مردم و تأمین امنیت خود، تأکید کرده است.
 روز گذشته امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با خانواده شهید محسن فخری‌زاده دیدار کرد. سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده با بیان اینکه دشمنان کوردل نشان دادند که آنچه مانع تحقق اهداف پلید آنها می‌شود رشد علمی،استقلال و خودکفایی کشور و ملت‌های مسلمان و آزادیخواه است، گفت: تجربه افتخارآمیز فرزندان غیور ایران اسلامی اثبات نموده و بار دیگر نشان خواهد داد که شهادت عزیزترین سرمایه‌ها و ترور انسان‌های بزرگ نه تنها مانع رشد آنان نشده، بلکه به همّت جوانان دانشمند ایران، حرکت پرشتاب‌تر خواهد شد و پرچمی را که شهیدان عزیز برافراشته‌اند بر زمین نخواهد ماند.
فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: با تمامی نیروهای مدافع میهن اسلامی در گرفتن انتقام خون این شهید عزیز و تمامی شهداء از تروریست‌های کوردل و اربابانشان، هم‌پیمان می‌شویم. دیروز وزیر خارجه قطر هم با محمد جواد ظریف تماس گرفت و ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده خواستار خویشتنداری ایران در مقابله با این ترور شد، قطری‌ها در زمان ترور سردار سلیمانی هم فعال بودند و علاوه بر تماس وزیر خارجه این کشور با ظریف، امیر قطر هم شخصا به تهران سفر کرد، در آن زمان ادعایی مبنی بر نقش پایگاه آمریکا در قطر در ترور سردار سلیمانی مطرح شده بود و سفر امیر این کشور برای اعلام برائت از ترور سردار سلیمانی بود.
 رژیم صهیونیستی صراحتا مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با اشاره به اینکه این هفته اقداماتی داشته که نمی‌تواند بگوید به‌طور ضمنی انجام ترور توسط عوامل خود را تأیید کرده بود. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم یک توییت درباره نقش داشتن موساد در ترور شهید فخری‌زاده را بازنشر کرد، در همین رابطه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در موضع‌گیری پیرامون ترور شهید فخری‌زاده از نقش رژیم صهیونیستی در این ترور سخن گفت. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم در تماس با ظریف، شهادت شهید فخری‌زاده را تسلیت گفتند.
دیروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو تهران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در پشت حادثه ترور شهید فخری‌زاده قرار دارد، گفت: عوامل این حادثه با حادثه در سایت نطنز که چندی قبل به وقوع پیوست یکی است!
سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه هم روز شنبه در واکنش به عوامل ترور شهید فخری‌زاده با تأکید بر اینکه «تاوان سختی در انتظار این جنایتکاران است»، گفت: تاوان این جنایت‌ها، ازاله لکه نجس صهیونیستی از جغرافیای منطقه است که ان شاءالله به‌زودی اتفاق خواهد افتاد و این وعده الهی است. رئیسی عصر روز گذشته با حضور در معراج شهدا و قرائت فاتحه بر پیکر شهید فخری‌زاده با خانواده این شهید دیدار کرد.



مکث
مقدمه‌چینی یک ترور


 حسن بهشتی‌پور_ کارشناس سیاست خارجی

شهادت دانشمند هسته‌ای کشور آقای محسن فخری‌زاده را باید از‌ سلسله اخبار و گزارش‌های یک ‌ماه اخیر درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و افزایش سطح تنش‌ها رمزگشایی کرد. نیویورک‌تایمز 23آبان در خبری که توسط مقامات رسمی کشورمان تکذیب شد نوشت که پسر بن‌لادن به همراه همسرش در خیابان پاسداران تهران کشته شده است؛ 26آبان‌ماه نیز گزارش دیگری منتشر کرد که دولت ترامپ یک هفته پیش قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته ولی با مخالفت مایک پنس، معاون ‌خود و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روبه‌رو می‌شود. سوم آذرماه نیز خبری منتشر شد که نتانیاهو به عربستان سفر کرده و در دیدار مشترک با ولیعهد عربستان و پمپئو توافق کردند تا اگر عملیاتی علیه ایران انجام شد، چه واکنشی نشان دهند. گرچه عربستان دیدار با نتانیاهو را تکذیب کرد، ولی مشخص بود یک همکاری غربی، عبری و عربی درخصوص برخی موضوعات صورت گرفته است. به فاصله کوتاهی خبرهایی منتشر شد که هواپیماهای بی52 آمریکا به منطقه آمده‌اند.
 همچنین گزارش‌هایی درباره اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه منتشر شد. مجموعه این خبرها فضاسازی لازم برای انجام یک عملیات از سوی اسرائیل بود. نتیجه آن هم ترور دانشمند هسته‌ای ایران بود. رژیم صهیونیستی با این پیش‌بینی که عملیات ترورش با واکنش ایران مواجه خواهد شد، از قبل این فضاسازی‌ها را صورت داد تا حواس‌ها را پرت یک عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای کند. آنها برای عملیات ترور خود آدرس انحرافی دادند و معلوم شد فضاسازی‌های آنان برای انجام چنین جنایتی بوده است.
 4نکته در این باب اهمیت دارد.
     اسرائیلی‌ها به‌شدت نگرانند مبادا جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام بازگردد و دور جدیدی از مذاکرات شروع شود. رژیم صهیونیستی دارد اقداماتی را طراحی و سازماندهی می‌کند تا به هر شکلی جلوی هرگونه مذاکرات جدید، عادی‌سازی مناسبات و بازگشت آمریکا به برجام را از طریق عملیات‌های ماجراجویانه بگیرد.
     ایران به‌احتمال عمل متقابل انجام خواهد داد و به‌دنبالش اسرائیل نیز واکنش نشان خواهد داد. تداوم چنین سیری می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد و نقشه صهیونیست‌ها در وارد‌کردن ایران و آمریکا به یک جنگ را محقق کند.
     در داخل کشور باید از شهادت این عزیز بزرگوار در جهت وحدت ملی استفاده شود و از مقصریابی و اتهام‌زنی‌ها جلوگیری شود. نباید گفته شود اگر قبلا واکنش تندی نشان داده بودیم، نتایج بهتری به‌دست می‌آمد. این شرایط نیاز به تصمیمات پخته و اجرای درست آنها دارد. نباید وارد فضاهای احساسی شد و به‌دنبال حذف سیاسی برآمد. نباید فراموش کرد مقصر و عامل اصلی این جنایت اسرائیل است و به این اندیشید که چگونه می‌توان از تکرار چنین ترورهایی جلوگیری کرد. باید دانست چگونه می‌توان در نقشه اسرائیل برای وارد‌کردن ایران به یک جنگ نظامی با آمریکا داخل نشد. ترامپ در واپسین هفته‌های ریاست‌جمهوری خود به سر می‌برد و نباید وارد بازی او و نتانیاهو شد. باید اقدام متقابل، مؤثر و دقیق انجام داد، بدون اینکه در روابط ایران با سایر کشورها بحران ایجاد کند. 
    باید حفره‌های ضربه‌پذیر اطلاعاتی در جریان این حادثه شناسایی شود. واقعه ترور آقای محسن فخری‌زاده نشان داد که از نظر اطلاعاتی در برخی جاها ضعف وجود دارد. باید دنبال این بود که دشمن چگونه از عوامل داخلی در ترورها بهره می‌گیرد و این مشکل را برطرف کرد.

   انتقام، سنت قطعی الهی است

شورای فرهنگ عمومی در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت سردار دکتر محسن فخری‌زاده نوشت: فرزندان رشید ملت بزرگ ایران، به حول و قوه الهی انتقام خون پاک سرداران عزیزمان همچون سردار سپهبد قاسم سلیمانی و سردار دکتر محسن فخری‌زاده و دیگر عزیزانی که جان بر سر اعتلا و سرافرازی کشور نهاده‌اند، خواهند گرفت. انتقام از ظالمان و سفاکان ددمنش، سنت قطعی و حتمی الهی است که هیچ تغییر و تبدیلی نمی‌پذیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید