• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117192
+
-

لمس کتاب از راه دور

تجربه نمایشگاه مجازی کتاب گوادالاخارا برای دیگر کشورها می‌تواند مفید باشد

کتاب
لمس کتاب از راه دور

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

سی‌وچهارمین دوره نـمـایشـگاه کـتاب گوادالاخارا دیروز افتتاح شد. به گزارش پابلیشرز ویکلی، نمایشگاه کتاب «گوادالاخارا»ی مکزیک که معتبرترین نمایشگاه کتاب در آمریکای لاتین محسوب می‌شود از 28نوامبر تا 6دسامبر 2020(8تا 16آذر 1399) در این شهر مکزیک برگزار می‌شود. جشنواره کتاب گوادالاخارا بزرگ‌ترین جشنواره اسپانیایی، در دنیا و بزرگ‌ترین فستیوال کتاب دنیای اسپانیای‌زبان پس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. ماریسول شولز، مدیر نمایشگاه کتاب گوادالاخارا از دفترش در سخنانی که از طریق«زوم» پخش شد، گفت: ما امیدوار بودیم بتوانیم این نمایشگاه را به‌صورت حضوری برگزار کنیم، اما با توجه به گستردگی شیوع کرونا چنین اقدامی برایمان مقدور نبود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم نمایشگاه را از طریق وب‌سایت نمایشگاه، شبکه‌های اجتماعی و شبکه تلویزیونی متعلق به دانشگاه گوادالاخارا به خانه افراد ببریم.
در شرایط عادی در نمایشگاه کتاب گوادالاخارا بیش از 3هزار رویداد فرهنگی برگزار می‌شد، اما با توجه به اینکه انتظار نمی‌رود افراد کتابخوان و افراد شاغل در صنعت کتاب مدام و به‌صورت 24ساعته پشت مانیتورهای خود بنشینند و رویدادهای این نمایشگاه را دنبال کنند، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب گوادالاخارا رویدادهای این دوره از نمایشگاه را به 300عنوان کاهش داده‌اند. 120رویداد مرتبط با کتابخوانی به‌صورت آنلاین در این دوره از نمایشگاه برگزار خواهد شد. آثار نویسندگانی از 38کشور متفاوت ازجمله کتاب‌هایی که توسط 3برنده جایزه نوبل نگاشته شده‌اند در این نمایشگاه به‌طور مجازی معرفی و به‌صورت آنلاین عرضه خواهند شد. آثاری از نویسندگان جدید آمریکای لاتین نیز در زمره این آثار ارائه خواهد شد. بخش انتشار آنلاین این نمایشگاه نیز به کتاب‌های منتخبی از نویسندگان، دانشمندان و افراد شاغل در صنعت چاپ و نشر کتاب، اختصاص خواهد یافت. پخش موسیقی و فیلم و برنامه‌های نمایشی آنلاین نیز ازجمله برنامه‌های فرهنگی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه گوادالاخاراست. فعالیت تجاری و فروش آنلاین کتاب نیز از طریق پرتال نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارا به آدرس: fil. com. mx. مقدور خواهد بود. در گزینه تجاری این سایت فعالان صنعت کتاب قادر خواهند بود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
چاپ و انتشار کاتالوگ اینترنتی از بیش از 90هزار جلد کتاب از هزار ناشر که در این نمایشگاه در دسترس مردم قرار دارد، ازجمله کارهای مهمی است که تا‌کنون برای برگزاری بهتر و منظم‌تر این نمایشگاه انجام گرفته است. در این کاتالوگ اینترنتی لینک‌هایی برای خرید کتاب در 24کشور ایجاد شده است.
 از ایران، مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به نمایندگی از صنعت نشر ایران در این نمایشگاه، در 2حوزه کودک و بزرگسال حضور دارد. شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب یا برگزاری آنلاین آنها شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید