• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117163
+
-

آغاز شمارش معکوس برای ریزش قیمت مرغ

گزارش میدانی همشهری از توزیع مرغ دولتی حاکی است که نخستین روز عرضه مرغ با قیمت کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به شکست قیمت در سطح خرده فروشی منجر نشده است

بازار
آغاز شمارش معکوس برای ریزش قیمت مرغ

هرچند در نخستین روز عرضه مرغ با نرخ دولتی قیمت مرغ گرم و منجمد در سطح واحدهای صنفی خرده‌فروشی شکسته نشد اما رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به همشهری اطمینان داد؛ با عرضه 250تن مرغ گرم با نرخ مصوب دولتی در سطح خرده‌فروشی و توزیع 700هزار تن مرغ گرم و منجمد در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، شمارش معکوس برای کاهش قیمت مرغ آغاز خواهد شد. با این حال مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است دیروز همچنان صف‌های طولانی خرید در مراکز عرضه مستقیم مرغ پا برجا بودند.

بی‌اطلاعی از عرضه مرغ با قیمت دولتی
قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در هفته قبل تا مرز 38هزار تومان پرکشید. متولیان تنظیم بازار برای کنترل اوضاع از رشد عرضه مرغ تازه و منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شهر تهران از دیروز (شنبه) با قیمت دولتی خبر دادند اما مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است اغلب مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران از توزیع مرغ با نرخ دولتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.
دیروز قیمت انواع مرغ گرم و منجمد و مشتقات آن در واحدهای صنفی خرده‌فروشی تهران بنابر کیفیت و محل کشتار از 33تا 37هزار تومان در نوسان بود. در نخستین روز عرضه سراسری مرغ با نرخ دولتی، بازهم پیشی گرفتن تقاضا از عرضه زمینه مقاومت بازار برای کاهش قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرد. ثبت این قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاد که رضا سالمی، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران اعلام کرده بود: ۶۵۰ تن گوشت مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ‌های مصوب علاوه بر میادین میوه و تره بار، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان تهران و برخی واحدهای صنفی خرده‌فروشی عرضه شده است. خبرنگاران همشهری می‌گویند همزمان با این رویدادها دیروز در برخی میادین میوه و تره بار مانند میدان میوه وتره بار تهرانسر و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند رفاه، شهروند و هایپرمی نیز صف‌های خرید تشکیل شد. به‌نظر می‌رسد تفاوت 20هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه عرضه شده با نرخ مصوب دولتی نسبت به نرخ خرده‌فروشی‌های سطح شهر، دلیل تشکیل صف‌های تقاضای طولانی در نخستین روز توزیع این اقلام بوده است. با وجود این متولیان تنظیم بازار و فعالان صنفی تأکید می‌کنند با تداوم رشد کشتار و عرضه انواع گوشت مرغ منجمد و گرم تا پایان هفته، عطش تقاضا در بازار مرغ فروکش خواهد کرد و نرخ مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر هم به‌تدریج کاهش خواهد یافت.

سقوط آزاد نرخ مرغ در راه است
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه براساس اطلاعات این سازمان درباره حجم کشتار مرغ، قیمت این محصول از هفته جاری سقوط می‌کند، گفت: با توجه به تدابیری که در وزارت جهادکشاورزی اندیشیده شده، منتظر سقوط آزاد قیمت مرغ از روز شنبه هفته آینده باشید. علی صفر ماکنعلی، افزود: روز جمعه هفته گذشته 143ماشین مرغ وارد میدان بهمن شد که نتایج عرضه آن از روزهای آینده مشخص خواهد شد و نرخ مرغ در بازار را به قیمت مصوب 20هزار و 400تومان می‌رساند. او افزود: قیمت‌های کنونی مرغ متاثر از شرایط روانی و افزایش مقطعی تقاضا در بازار است اما باید توجه کرد که رشد قیمت مرغ ناشی از رشد قیمت نهاده‌ها و ترخیص‌نشدن بموقع آنها بوده است. ماکنعلی با اشاره به کاهش مقطعی جوجه‌ریزی افزود: در قضیه افزایش قیمت مرغ عده‌ای سوداگری کردند و عده‌ای نیز برای خرید این محصول هجوم بردند.

سبقت آلایش از نرخ مصوب مرغ
با افزایش قیمت مرغ، نرخ انواع مشتقات و حتی آلایش مرغ در بازار خرده‌فروشی رشد چند برابری را تجربه کرده است. واحدهای صنفی سطح شهر نرخ هر بسته یک کیلوگرمی اسکلت، پا، گردن، سر، چربی و دل و جگر مرغ را، که اغلب تا چندی پیش تنها مورد مصرف حیوانات خانگی و برخی صنایع بوده، تا چند برابر افزایش داده‌اند. با این شرایط نرخ هر بسته 2کیلویی اسکلت مرغ، که قبلا 5هزار تومان بود، به 20هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر آن در شرایطی که بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه برای مصرف‌کنندگان بر مبنای بررسی‌های سازمان حمایت 20هزار و 400تومان تعیین شده است، رشد تقاضا برای خرید پای مرغ قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم از این محصول را به 27هزار و 700تومان رسانده که 7هزار و 300تومان بیشتر از نرخ مصوب مرغ گرم است. این افزایش قیمت در انواع بسته بندی پای مرغ بیشتر است به‌نحوی که هر بسته پای مرغ ۴۰۰‌گرمی در میادین میوه و تره باربا قیمت 11هزار‌و100تومان و در فروشگاه‌های سطح شهر 12هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین قیمت پای مرغ در نرخنامه میدان میوه و تره باردر بسته‌های ۵۰۰ گرمی نیز 11هزار‌و‌100تومان اعلام شده اما با کم فروشی 100گرمی این نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند.

توزیع مرغ دولتی در واحدهای صنفی
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید خبر آغاز توزیع مرغ گرم و منجمد با نرخ مصوب دولتی در برخی واحدهای صنفی خرده‌فروشی سطح کلانشهر تهران گفت: با مصوبه دولت از دیروز توزیع مرغ تازه و گرم با قیمت کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار (20هزار و 400تومان) و به قیمت 18هزار و 500در واحدهای صنفی، میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد و در این چارچوب حدود 700تن مرغ در مراکز عرضه مستقیم و 250تن در واحدهای صنفی توزیع شد.
مهدی یوسف خانی در پاسخ به همشهری در مورد بی‌خبری مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران از عرضه مرغ با نرخ دولتی و فروش مرغ با قیمت‌های بالاتر، گفت: در ابتدا مرغ دولتی در این واحدها عرضه نشد اما با پیگیری و دستور معاون استانداری تهران، عرضه مرغ منجمد و تازه در برخی واحدهای صنفی نیز آغاز و 250تن مرغ در این واحدها و 700تن در مراکز عرضه مستقیم توزیع شد اما به‌دلیل عرضه محدود مرغ در این واحدها، برخی فعالان صنفی موفق به دریافت آن نشدند. او افزود: مقرر شده از امروز(یکشنبه) مرغ گرم بدون محدودیت با قیمت 17هزار و 600تومان در واحدهای صنفی سطح شهر تهران توزیع شده و این واحدها نیزمرغ تازه را با قیمت حداکثر 18هزار و 500تومان به مشتریان عرضه کنند. همچنین هر کیلوگرم مرغ منجمد با نرخ 14هزار تومان در اختیار واحدهای صنفی قرار گرفته و این واحدها باید آن را حداکثربا قیمت هر کیلوگرم 15هزار تومان عرضه کنند. یوسف خانی با بیان اینکه با توزیع مرغ دولتی در واحدهای خرده‌فروشی هرگونه فروش مرغ منجمد و گرم بیش از نرخ مصوب مذکور تخلف و مشمول برخورد قانونی خواهد بود، گفت: نظارت بر عرضه مرغ با نرخ مصوب در واحدهای صنفی بر عهده بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی و سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی است.

صف مرغ می‌شکند
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پاسخ به همشهری در مورد صف‌های خرید برای مرغ با قیمت دولتی گفت: دیروز به‌دلیل عرضه کم مرغ دولتی در واحدهای صنفی، مشتریان به خرید مرغ گرم و منجمد از میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی آوردند اما از امروز با رشد توزیع مرغ تازه و منجمد در واحدهای صنفی سطح شهر تهران صف‌های خرید مرغ می‌شکند. یوسف خانی، با بیان اینکه مرغ گرم و منجمد مورد نیاز برای توزیع توسط شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهادکشاورزی به اندازه کافی تامین شده است، گفت: با این روند توزیع مرغ با نرخ مصوب دولتی حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت. از پنجشنبه هفته گذشته روند تامین و توزیع مرغ گرم و منجمد تسهیل شده و کمبودی وجود ندارد. او با بیان اینکه مرغ دولتی حداقل تا پایان هفته جاری و درصورت بالا ماندن قیمت‌ها حتی در هفته آینده نیز توزیع خواهد شد، گفت: برخلاف ادعای کمبود مرغ، مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تشکل‌های صنفی نیز از روند اخیر عرضه مرغ به نرخ دولتی راضی هستند. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: از امروز با افزایش توزیع مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر و نظارت بر عرضه این محصول با نرخ مصوب، شاهد کاهش قیمت خرده فروشی مرغ منجمد و گرم در بازار خواهیم بود و با رشد عرضه این اقلام، قیمت‌های خرده فروشی مرغ در بازار تا پایان هفته جاری و ابتدای هفته آینده شکسته می‌شود و به نرخ مصوب می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید