• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11716
+
-

تسهیلات بدون استفاده بازار مسکن

نگاه
تسهیلات بدون استفاده بازار مسکن




ایرج زادمهر| کارشناس مسکن :


آغاز رکود بازار مسکن و افت معاملات این بخش از موضوعاتی بود که در سال 1391 آغاز شد و به تدریج بر شدت آن افزوده شد تا آن که اکنون تبدیل به بحران شده است. این بحران علاوه بر آن که خرید و فروش مسکن را تحت تاثیر قرار داده بر چندصد شغل دیگر نیز تاثیر منفی گذاشته و همگی آن‌ها را با رکود مواجه کرده است. از زمان افزایش نرخ ارز، آن میزان سرمایه‌گذارانی هم که در فکر ورود به بازار مسکن بودند منصرف شدند و به سوی بازار ارز سوق پیدا کردند. حال با وجود چنین شرایطی برخی از ارائه تسهیلات بانکی برای بازگشت رونق به بازار مسکن می‌گویند و معمولاً هم ارائه تسهیلات بانکی تنها راهکاری بوده که دولت برای خروج از رکود اجرایی و عملیاتی کرده و این تسهیلات با رقم‌های مختلف و روش‌های متفاوتی به متقاضیان بازار مسکن ارائه شده است. ولی به جرأت باید گفت به نظر می‌رسد حتی افزایش تسهیلات به ۲۰۰میلیون تومان نیز در خروج بازار مسکن از رکود موثر نخواهد بود. 

شاید این سؤال پیش آید که چرا باوجود آن که سقف تسهیلات مسکن افزایش جالب توجهی داشته است، باز هم استقبال چندانی از این تسهیلات نمی‌شود؟ پاسخ آن است که میزان تسهیلات ارائه‌شده به مردم چندان تاثیری بر خرید مسکن آن هم در کلانشهرهایی چون اصفهان ندارد. به علاوه آن که مدت بازپرداخت این تسهیلات بسیار کوتاه است، قاعدتاً زمانی که بخشی با رکود مواجه می‌شود لازم است اگر تسهیلاتی برای رونق‌بخشی ارائه می‌شود مدت بازپرداخت آن بلندمدت باشد.

مورد دیگری که باعث استقبال نکردن از وام‌های بانکی این‌چنینی می‌شود به نرخ سود بانکی این تسهیلات مربوط می‌شود. نرخ سود بالاتر از 12 درصد برای باز پرداخت وام بسیار بالاست و لازم است این عدد تک‌رقمی شود و به زیر ۱۰ درصد برسد. کاملاً واضح است قشر متوسط و ضعیف جامعه توان باز پرداخت اقساط سنگین اینگونه تسهیلات را ندارند وترجیح می‌دهند از دریافت چنین وام‌هایی صرف‌نظر کنند؛ از این رو با وجود پرداخت تسهیلات در این چند سال رکود، باز هم بخش مسکن رونقی نیافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید