پرواز با صدای کمتر از برگها
استارتاپ Undefined Technologies در فلوریدا ادعا کرده است که با یک فناوری موسوم به «Air Tantrum» توانسته است سطح رانش پیشرانههای یونی را به «سطح بیسابقه» برساند و هواپیماهای بدون سرنشین تقریبا خاموش را که هیچ قسمت متحرکی ندارند، همچون قفسههای سیار به پرواز درآورد.
به گزارش نیو اطلس، تمام هواپیماها سیستمهای پیشرانه خود را با حرکت دادن هوا یا یک محرک دیگر تامین میکنند و برای اکثر قریب به اتفاق هواپیماهای بدون سرنشین این موضوع به معنی نوعی پروانه است که تیغههای زاویهدار میچرخند تا هوا به داخل کشیده شده و در جهت مخالف خارج شود. از طرف دیگر باید به این مهم نیز اشاره کرد که پیشرانه یونی کاملا الکترومغناطیسی است. در این فرایند از یک میدان الکتریکی با ولتاژ بالا برای یونیزاسیون مولکولهای نیتروژن و اکسیژن موجود در هوا استفاده شده و الکترونها آزاد میشوند تا مولکولهای نیتروژن با بار مثبت ایجاد کنند. سپس آنها به سمت یک الکترود با بار منفی کشیده میشوند که معمولا به شکل یک شبکه صفحه تخت هستند و با سرعت گرفتن، به سایر مولکولهای هوا میکوبند و آنها را در همان جهت ضربه، به حرکت وامیدارند تا یک باد یونی ایجاد کنند. استارتاپ Undefined Technologies که دفتر مرکزی آن در شهر دورال، در 15مایلی میامی قرار دارد، میگوید که پیشرانه یونی ساخته است که میتواند تحولی را در این صنعت بهوجود آورد: یک هواپیمای بدون سرنشین بزرگ مربعشکل که تقریبا 60سانت ارتفاع و حدود 2/1متر طول دارد. چیزی که از ظاهر آن میتوان برداشت کرد، پرواز یک قفسه است. این استارتاپ درحالحاضر نام بسیار معتبری برای این تجارت محسوب میشود. همهچیز برای ارائه یک هواپیمای بدون سرنشین یونی، یعنی پرواز بسیار آرام و تقریبا بیصدا و بدون آلودگی در هیاهوی اصوات مربوط به موتورها و ملخهاست. استارتاپ مدعی است سر و صدای ایجادشده توسط این پرنده، کمتر از 7دسیبل پرواز است؛ کمصداتر از صدای تنفس یا خشخش برگها. با این حال بسیاری از کارشناسان در انتظار ارائه چیزی بیشتر از یک ویدئویی هستند که استارتاپ درباره ابداع خود ارائه کرده است. پرسشهای فراوانی در این خصوص باید توسط کارشناسان و مقامات پاسخ داده شود تا بیشتر به ماهیت و خصوصیات این هواپیمای بدون سرنشین پی برد.