• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116676
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEYlK
+
-

سال پایان یک دوران

فضای باز سیاسی سبب شد آثار داستانی بسیاری از محاق بیرون بیایند

داستان
سال پایان یک دوران

  حسنا مرادی 

در سال پایانی حکومت پهلوی، با به اجرا درآمدن سیاست فضای باز سیاسی و فرهنگی، تعداد بسیاری از نویسندگان که آثارشان از نظر دستگاه اختناق غیرقابل‌چاپ بود، مجال پیدا کردند آثار خود را به‎‌‎دست مخاطب برسانند. سال1357 از لحاظ تعداد آثار داستانی منتشرشده بی‎‌‎نظیر بود اما از لحاظ ماندگاری، تعداد کمی از این آثار در خاطر باقی ماندند و توانستند گذر زمان را تاب بیاورند و همچنان خواندنی بمانند.
هرمز شهدادی در این سال رمان شاخص و به‎‌‎یادماندنی خود «شب هول» را منتشر کرد. شب هول عصاره همه آنچه را که در دوره معاصر بر روشنفکر ایرانی گذشته بود، در خود داشت. رمان جاده‎‌‎ای شهدادی در ظاهر روایت سفر هدایت اسماعیلی، قهرمان داستان به همراه پدرش، از اصفهان به تهران، در کمتر از یک شبانه‎‌‎روز بود و در باطن، تمثیلی از سفر از پایتخت تاریخی ایران به پایتخت روزگار مدرن ایران. شب هول شرح دوران‎‌‎گذار ایران از سنت به مدرنیته بود و قهرمان رمان در حالتی بین خواب و بیداری به مرور زندگی خود، پدرش و جدش می‎‌‎پرداخت. جدش راوی دوران مشروطه، پدرش راوی دهه1320و سال‎‌‎های ملی شدن صنعت نفت و خودش راوی دوران مبارزات چریکی و اختناق سرکوبگر سال‎‌‎های1350 بود. در رمان شهدادی شخصیت‎‌‎ها علاوه بر نام و گذشته خود، هرکدام وجوهی از زندگی روشنفکر ایرانی را بازتاب می‎‌‎دادند. رمان در موقعیت ملتهبی منتشر شد و اتفاقات بزرگ اجتماعی مانع آن شد که خوب و به‎‌‎موقع خوانده و نقد شود اما شب هول زنده ماند و به راه خود ادامه‌داد و همچنان در میان خوانندگان پیگیر ادبیات خوانده می‎‌‎شود.
در این سال نسیم خاکسار یکی از نویسندگان مستعد ادبیات اقلیمی، مجال پیدا کرد دو مجموعه داستان «گیاهک» و «نان و گل» خود را پس از سال‎‌‎ها منتشر کند. او که تجربه آموزگاری در استان‎‌‎های خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد را داشت، روایتگر جهان جنوب بود و قربانیان داستان‎‌‎هایش کودکان و زنان  گرفتار فقر و ستم‎‌‎ بودند. او برای پرهیز از گزارشی‌شدن داستان‎‌‌هایش و دادن حس شاعرانه به آنها، با وسواس کلماتش را انتخاب می‎‌‎کرد تا با نثری موجز، داستانش را به سطح هنری ارتقا‌دهد و یک گزارش‎‌‎دهنده صرف نباشد.
در سال پایانی حکومت پهلوی محمد‌علی جمالزاده در آستانه 90سالگی، آخرین اثرش، مجموعه داستان «قصه ما به سر رسید» را منتشر کرد. این اثر مجموعه چند داستان منتشر نشده جمالزاده و تعدادی از ترجمه‎‌‎های او را شامل‌می‎‌‎شد. جمالزاده پس از هجرت، هر چند در ادبیات ایران حضور داشت اما رشته‎‌‎های اتصال واقعی خود را از دست داده بود. او آنچه در دوره اختناق پهلوی‌دوم، بر مردم رفته بود را از نزدیک ندیده‎‌‎بود و همچنان از منظر ایرانی دهه اول قرن، داستان‌سرایی می‎‌‎کرد. دنیا به سرعت در حال تغییر بود و او جامانده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید