ریحانه وحیدیان ـ شهروند دوچرخهسوار
در حال گشتوگذار در شبکههای اجتماعی بودم که متوجه ویدئویی از حادثه منجر به فوت یک دوچرخهسوار شدم. اعضای گروه دوچرخهسواری که در آن عضو هستم، بر حسب آنچه در ویدئو دیده میشد و نظرات پلیس، شروع به تحلیل اتفاق کردند. اطلاعات کافی نبود و اختلافنظرهایی هم وجود داشت اما آنچه مشخص بود دوچرخهسوار هنگام ورود به میدان در روبهرو شدن با خودرو ترمز گرفته بود. گویا ترمز عقب عمل نمیکند و دوچرخهسوار «کلهپا» میشود و بهعلت نداشتن کلاه ایمنی با ضربه به سر، فوت میکند.
شنیدن اخبار حوادث تلخ دوچرخهسواری یکی از رنجآورترین اتفاقات برای من است اما در پس هر حادثه، نکاتی وجود دارد که دوچرخهسواران و رانندگان هوشیار باید به آن توجه کنند. دوچرخه در عین حال که مزیتهای متعدد دارد، بهدلیل عدممحافظت بدن دوچرخهسوار، وسیلهای نسبتا پرخطر به شمار میرود و ضربه به سر شایعترین عامل مرگ دوچرخهسوارهاست. همچنین براساس گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی، بیشترین تصادفات دوچرخهها در تقاطعها رخ میدهد. همه این حقایق تلخ را نه برای ایجاد دلهره بلکه به امید ایمن و آگاهانه رکاب زدن دوچرخهسواران در اینجا مینویسم. جدا از میزان مقصر بودن طرف مقابل در تصادف دوچرخهسواران، بهنظرم این وظیفه من دوچرخهسوار است که قبل از شروع به رکاب زدن، حتما از سالم بودن ترمزهای دوچرخهام مطمئن شوم؛ باد لاستیک هر دو چرخ را چک کنم؛ کلاه ایمنی با اندازه متناسب با سرم استفاده کنم (خوشبختانه پوشیدن کلاه ایمنی تعداد و شدت آسیبها به سر را به طرز چشمگیری کاهش میدهد) در نهایت با توجه کامل به محیط اطراف و کسب مهارتهای لازم، در خیابانها رکاب بزنم. مهمتر اینکه هنگام عبور از تقاطعها که نظم تردد وسایل نقلیه کمتر و جهت حرکت آنها بهدلیل تخلفات احتمالی متفاوت شده است، با احتیاط و اطمینان کامل از نبودن خطر عبور کنم چون حادثه خبر نمیکند!
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب :
116622
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/L91Aw
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved