• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116577
+
-

چریک‌های دانش‌آموز در نهاوند

چریک‌های دانش‌آموز در نهاوند

گروه ابوذر در آبان سال1351 در شهر نهاوند تشکیل شد. افراد این گروه جوان و دانش‌آموز دبیرستانی بودند اما در اثر ارتباط با انجمن‌های دینی و سیاسی همدان و به‌ویژه ارتباط با آیت‌الله‌عبدالرحیم ربانی شیرازی به استحکام فکری و سیاسی دست یافتند و توانستند امور تشکیلاتی را به‌خوبی پیش ‌ببرند.
از آنجا که تشکیل این گروه، سری و مخفی بود، لذا افراد کمی از تشکیل و نحوه فعالیت آن تا قبل از دستگیری اطلاع داشتند. شکل‌گیری این گروه همزمان بود با دورانی که بهاییان با حمایت حکومت پهلوی، آزادانه به تبلیغ آیین خود می‌پرداختند و در این راستا مبلغانی را به تمام نقاط کشور می‌فرستادند؛ در واقع مبارزه اصلی گروه ابوذر با بهاییت و برخی از مظاهر فساد در دستگاه پهلوی بود.
گروه در میانه راه به‌دنبال اسلحه رفت اما راه به جایی نبرد تا اینکه عملیات خلع‌سلاح یک پاسبان را در شهر قم طراحی کرد. این عملیات به‌دلیل بی‌تجربگی گروه عمل‌کننده به شکست انجامید. پاسبان مورد حمله واقع‌شده به‌شدت مجروح شد و با درگیری با دیگر پاسبانان، 2عضو گروه هم جراحت‌هایی برداشتند. درنهایت به‌دلیل ضعف گروه، دستگیری گسترده‌ای در شهر نهاوند صورت گرفت. اعضای دستگیرشده براساس روایت‌ها و اسناد به‌جامانده بسیار جانانه زیرشکنجه‌ها مقاومت کردند. یکی از اعضای گروه به نام بهمن منشط تا آخرین لحظه در دادگاه از مواضع خود دفاع و حتی لیوان روبه‌روی خود را به سوی رئیس دادگاه پرتاب کرد. حکم اعدام 6‌نفر از اعضای گروه ابوذر یا نهاوند صادر شد و عبدالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت‌الله عبدلی، ماشاءالله، ولی‌الله و روح‌الله سیف در 30بهمن 1352 به‌ جوخه اعدام سپرده شدند. گروه نهاوند نشان می‌داد که جوانان انقلابی و آرمانگرا برای مبارزه مسلحانه با رژیم‌شاه بسیار بی‌پروا بودند ولی به‌دلیل ضعف‌های تشکیلاتی و عملیاتی در راهی که می‌رفتند، به موفقیت نمی‌رسیدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید