• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116574
+
-

بازار ارز/ سقوط دلار به کانال 25هزار تومان

قیمت هر دلارآمریکا دیروز و پس از 10روز نوسان در کانال 26هزار تومان به کانال 25هزار تومان سقوط کرد.
به گزارش همشهری، روند نزولی قیمت هر دلار آمریکا که از بعد از برگزاری انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتایج اولیه این انتخابات آغاز شده دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا پس از روز‌ها به کانال 25هزار تومان سقوط کرد و به 25هزارو750تومان در بازار آزاد رسید. صرافی بانک ملی هم قیمت هر دلار آمریکا را با 2 درصد کاهش 25هزارو448تومان تعیین کرد. پیش‌تر و در 10روز اخیر قیمت هر دلار آمریکا در کانال 26هزار تومان تثبیت شده بود.
به‌نظر می‌رسد بخش عمده تثبیت و نزول قیمت دلار ناشی از انتظاراتی است که سرمایه‌گذاران از گشایش‌های سیاسی و کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا پیدا کرده‌اند زیرا یک روز قبل از مشخص شدن نتایج انتخابات اولیه آمریکا که آمار‌ها حکایت از پیشتازی ترامپ در این انتخابات داشت قیمت هر دلار آمریکا به سرعت از مرز 30هزار تومان عبور کرد اما تغییر نتایج این انتخابات نقش زیادی در کاهش قیمت دلار داشت.
به‌باور کارشناسان پایان سیاست فشار حداکثری که ازسوی دونالد ترامپ دنبال می‌شد و امیدواری برای حل تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا ازجمله دلایل کاهش قیمت دلار است.
کارشناسان معتقدند هر نوع کاهش تنش‌های سیاسی که بتواند به کاهش تحریم‌ها و افزایش تجارت خارجی ایران منجر شود می‌تواند تأثیر عمیقی بر قیمت دلار بگذارد و به‌دنبال آن زمینه کاهش قیمت سایر کالاها را هم فراهم کند زیرا کاهش تحریم‌ها می‌تواند به افزایش ورود ارز به کشور و افزایش عرضه اسکناس ارز در بازار آزاد منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید