• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116573
+
-

بورس با پول سهامداران خرد سبز می‌ماند؟

بورس/ بازگشت دوباره حقیقی‌ها به بازار سهام

سرمایه‌گذاران خرد در 4روز کاری اخیر دست‌کم 2500میلیارد تومان نقدینگی تازه را وارد بورس کرده‌اند

دیروز برای چهارمین روز متوالی ارزش روزانه معاملات بورس از مرز 20هزار میلیارد تومان فراتر رفت و ارزش معاملات خرد سهام در محدوده 17هزار میلیارد تومان تثبیت شد. به گزارش همشهری، آمار‌ها نشان می‌دهد جریان ورود نقدینگی سهامداران حقیقی به بورس افزایش یافته؛ ظرف 4روز گذشته این دسته از سرمایه‌گذاران دست‌کم 2500میلیارد تومان نقدینگی تازه را وارد بورس کرده‌اند، این جریان ورود نقدینگی می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های شاخص پمپاژ کند.

کاهش ریسک و افزایش ورودی پول
با کاهش ریسک‌های بازار و رشد مولفه‌های بنیادی رفته‌رفته قدرت جریان ورود پول به‌ بازار سهام بیشتر شده است. آنطور که قبلا رئیس سازمان بورس گفته بود در 5‌ماه نخست امسال، یعنی در دوره اوج رونق بازار سهام، سهامداران خرد (حقیقی‌ها) 100هزار میلیارد تومان پول تازه را به بازار سهام تزریق کرده بودند اما بخشی از این نقدینگی، از مردادماه که نزول بورس آغاز شد، از بازار سهام خارج شد. برخی اطلاعات نشان می‌دهد از 20مرداد‌ماه تا هفته قبل یک‌سوم از کل نقدینگی وارد شده در 5‌ماه نخست سال، از بازار سهام خارج شده است.
محاسباتی که برخی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری فعال در بورس انجام داده‌اند نشان می‌دهد فقط در مهر‌ماه امسال 22هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار خارج شده است. اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد آیا این مقدار نقدینگی به کل از بازار سهام خارج شده است یا در حساب کارگزاری‌های بورس پارک شده است. برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد احتمالا بخش مهمی از نقدینگی خارج شده از معاملات صرفا در کف حساب شرکت‌های کارگزاری رسوب کرده و راهی سایر بازار‌ها نشده و حالا دوباره در حال ورود به بورس است.

ورود دوباره حقیقی‌ها
اطلاعات جدید حاکی از آن است که به‌دنبال کاهش ریسک‌های بازار و افزایش جذابیت‌های بازار از ابتدای هفته قبل، سهامداران حقیقی دوباره ترغیب شده‌اند که در بورس سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع به تزریق دست‌کم 2500میلیارد تومان نقدینگی تازه ظرف 4روز گذشته به بورس منجر شده است. همچنین ظرف 4روز گذشته ارزش روزانه معاملات بازار سهام دوباره به روز‌های اوج خود بازگشته و به سطح 20هزار میلیارد تومان رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در این مدت سرمایه‌گذاران بیش از 90هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این میزان با میزان معاملات بورس در 5‌ماه اول سال مطابق است که ارزش روزانه معاملات در برخی از آن روزها حتی به 30هزار میلیارد تومان هم می‌رسید.
امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: مهم‌ترین موضوع در روند معاملات، حجم معاملات است که این روزها شاهد رشد آن بوده‌ایم و چند روزی است این حجم به سطوح مرداد و شهریورماه بازگشته است.
به گفته او مهم‌ترین موضوع هم‌اکنون ارزش معاملات است، اگر ارزش معاملات در سطوح بالاتر از ۲۰هزار میلیارد تومان باقی بماند توانایی جذب صف‌های فروش را دارد و بازار به‌تدریج صعود خواهد کرد.

محرک‌های رشد بورس
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد ریشه افزایش توجه سرمایه‌گذاران به بورس کاهش ریسک‌های بازار و افزایش محرک‌های بنیادی برای رشد بازار سهام است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد از یک طرف سایه 2ریسک مهم یعنی انتخابات آمریکا و همینطور افزایش بیش‌از حد نرخ بهره از بازار سهام کم‌رنگ شده و از سوی دیگر محرک‌های بنیادی مانند سود شرکت‌های بورس و قیمت جهانی مواد خام در حال افزایش است.
حالا که نتایج اولیه انتخابات آمریکا مشخص شده و همینطور روشن شده است که نظر بانک مرکزی برای تعیین نرخ بهره محدوده 20درصد است ریسک‌های بازار کم شده و ترس سهامداران هم از اتفاق‌های ناگهانی ریخته است. در عین حال تازه‌ترین برآورد‌ها از وضعیت سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های بورس در نیمه نخست سال با 120درصد رشد دست‌کم به 156هزار میلیارد تومان رسیده و این مقدار سود احتمالا در ماه‌های باقیمانده سال با رشد‌های بیشتری هم مواجه خواهد شد. در عین حال برآورد‌های تازه از قیمت جهانی مواد خام نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها که اثر زیادی بر شرکت‌های بورس دارد در حال رشد است و با کشف واکسن کرونا احتمالا این قیمت‌ها دوباره با رشد بیشتری مواجه می‌شوند. هم‌اکنون درآمد شرکت‌های زیادی در بورس وابسته به قیمت جهانی مواد خام ازجمله فولاد، مس، آلومینیوم، روی، سرب و همینطور محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که با افزایش سطح تقاضای کل در جهان با رشد مواجه خواهد شد. شیوع بیماری کرونا در ماه‌های گذشته منجر به کاهش مصرف و کاهش تقاضا برای این محصولات شده بود اکنون اما با کشف واکسن کرونا سطح تقاضا دوباره برای این محصولات افزایش خواهد یافت و منجر به رشد درآمد شرکت‌های تولید‌کننده این محصولات در بورس خواهد شد.
نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا درباره چشم‌انداز پیش روی بازار سهام می‌گوید: با توجه به ریزش‌های چند‌ماه اخیر بازار سرمایه و با درنظر گرفتن نرخ ارز، اگر حبابی در بازار بوده تخلیه‌شده است. با این شرایط، وقت آن رسیده که بازار حرکت مثبتی را آغاز کند. او می‌افزاید: معتقدم دوره گذر تقریبا ۳ماهه بازار سرمایه به اتمام رسیده و بازار حرکت خود را شروع کرده است. عرفان هودی، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم می‌گوید: بهترین زمان خرید برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس فراهم شده است.

مبادله 21هزارو 500میلیارد تومان اوراق بهادار
شاخص بورس دیروز اندکی نزول کرد، اما این نزول با نزول‌های 3ماه گذشته تفاوت زیادی داشت و تفاوت آن در ورود نقدینگی تازه به بورس و افزایش ارزش روزانه معاملات بود. در مبادلات دیروز شاخص در ابتدای صبح بیش از 20هزار واحد افت کرد اما با نزدیک شدن به پایان مبادلات حجم تقاضا در بورس افزایش یافت و از میزان نزول بورس کاسته شد. در نهایت شاخص کل بورس تهران با 7هزارو 688واحد کاهش به‌کار خود پایان داد و به محدوده یک‌میلیون و 358هزار واحد رسید. با این حال در دادو ستد‌های دیروز سهامداران جمعا 21هزارو 501میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند. این برای چهارمین روز متوالی است که ارزش روزانه معاملات به بیش از 20هزار میلیارد تومان می‌رسد. در 3‌ماه گذشته که شاخص کل بورس تهران با نزول مواجه شده بود ارزش کل معاملات از سطح 25هزار میلیارد تومان در یک روز به 6هزار میلیارد تومان رسیده بود. اکنون با افزایش ارزش معاملات که یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سهام است امیدواری‌ها برای رشد شاخص افزایش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید