• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116502
+
-

نبض تورم، یک‌سال پس از افزایش قیمت بنزین

مرکز آمار ایران: طبقات ضعیف و فقیر جامعه با بیشترین فشار نرخ تورم در آبان‌ماه مواجه شده‌اند

نبض تورم، یک‌سال پس از افزایش قیمت بنزین

تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم در ایران یک سال پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در فاصله آبان پارسال تا آبان امسال از 1.6درصد به 5.2درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 27درصد در آبان پارسال به 46.4درصد در آبان امسال رسیده اما نرخ تورم سالانه ایران از 41.1درصد به 29درصد کاهش یافته است. ازجمله تغییرات مهم درخصوص نرخ تورم آبان‌ماه می‌توان به افزایش سرعت رشد نرخ تورم ماهانه بر اقشار ضعیف و فقیر جامعه نسبت به اقشار ثروتمند اشاره کرد به‌نحوی که دهک اول یا فقیرترین‌ها در آبان‌ماه برای خرید یک سبد کالاها و خدمات 8.4درصد هزینه کرده‌اند درحالی‌که رشد هزینه سبد مصرفی دهک دهم یا ثروتمند جامعه تنها 2.3درصد بوده است.

نبض تورم در سفره مردم
به گزارش همشهری، مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ایرانی در آبان امسال به‌طور میانگین 46.4درصد بیشتر از آبان پارسال برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان امسال نسبت به ‌ماه قبل 5واحد درصد رشد کرده است. نکته نگران‌کننده درخصوص رشد نرخ تورم نقطه به نقطه، افزایش 16.1درصدی نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات است به‌نحوی که میانگین قیمت‌سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و البته دخانیات در آبان امسال 56.6درصد رشد کرده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آبان امسال 41.8درصد بوده که نسبت به مهرماه امسال تنها یک دهم درصد کاهش یافته است.
این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران با 4.4درصد رشد در آبان امسال نسبت به‌ماه مهر سال‌جاری به 45.7درصد رسیده ولیکن نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی از مرز 50درصد هم عبور کرده و نسبت به‌ ماه مهر امسال سرعت آن 8.1واحد درصد بوده است.

کاهش اندک سرعت تورم
نرخ تورم ماهانه که نشان‌دهنده تغییرات قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم است هم نشان از کاهش 1.8درصدی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال دارد و مرکز آمار سرعت افزایش تورم در‌ ماه گذشته را 5.2درصد برآورد کرده با این تفاوت که سرعت افزایش ماهانه قیمت گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 13درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات تنها 1.6درصد بوده است. البته مرکز آمار می‌گوید: سرعت رشد تورم ماهانه در بین خانوارهای شهری و روستایی بیشتر بوده به‌نحوی که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری در آبان با کاهش 2.4واحد درصدی مواجه شده و به 4.7درصد رسیده اما خانوارهای روستایی ایران با رشد 7دهم درصدی مواجه شده‌اند و نرخ تورم ماهانه آنها 7.6درصد بوده است.

تورم در آستانه 30درصد
میانگین تغییرات قیمت کالاها و سبد مصرفی مردم در یکسال منتهی به آبان امسال (تورم سالانه) 29درصد برآورد شده که نسبت به نرخ تورم سالانه مهر امسال 1.8درصد افزایش یافته است. این برای سومین‌ماه متوالی است که نرخ تورم سالانه ایران روندی افزایشی را تجربه می‌کند و هرچند نرخ تورم سالانه از 41.1درصد در آبان سال گذشته به 29درصد در آبان امسال رسیده اما با درنظر گرفتن آهنگ رشد ماهانه تورم و نرخ تورم نقطه به نقطه، به‌نظر می‌رسد نرخ تورم سالانه ایران در پایان امسال به 35درصد خواهد رسید درحالی‌که بانک مرکزی نرخ تورم پایان سال را با نوسان 2درصدی، 22درصد برآورد کرده است.

فشار سنگین تورم بر فقرا
مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان امسال برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای را26.3دهک اول (فقیرترین) و 35.2درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) برآورد کرده اما می‌گوید: سرعت رشد قیمت سبد کالاهای مصرفی مردم در بین دهک‌های فقیر جامعه بیشتر از دهک‌های ثروتمند در آبان‌ماه بوده به‌نحوی که درصد رشد نرخ تورم ماهانه برای دهک فقیر جامعه 8.4درصد و برای دهک ثروتمند تنها 2.9درصد بوده که روندی متفاوت با ماه‌های پیش را نشان می‌دهد.
دلیل اصلی سنگینی فشار تورم بر دهک فقیر جامعه رشد نرخ تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بوده به‌نحوی که دهک فقیر جامعه در آبان‌ماه امسال 14.7درصد و دهک ثروتمند 12.5درصد بیشتر از‌ماه قبل برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی هزینه کرده و از سوی دیگر دهک فقیر جامعه با رشد 2.1درصدی قیمت گروه‌ کالاهای غیرخوراکی و خدمات مواجه شده اما این رشد قیمت برای دهک ثروتمند تقریبا صفر (یک‌دهم درصد) بوده است.

کاهش اندک قیمت کالاهای بادوام
مرکز آمار ایران با تقسیم‌بندی کالاهای مصرفی مردم به کالاهای بادوام، بی‌دوام و کم دوام گزارش می‌کند که روند افزایش قیمت کالاهای تجاری و بادوام نظیر لوازم خانگی و اثاثیه منزل و خودرو در آبان امسال متوقف و تاحدودی کاهش داشته اما نسبت به آبان پارسال این کالاها متاثر از افزایش نرخ ارز، بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه به میزان 127درصد تجربه کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌های تازه در آبان امسال 59.9درصد و سایر خوراکی‌ها 53.7درصد برآورد شده است.


رکورد تورم بخش حمل‌ونقل
بخش حمل‌ونقل که انتظار می‌رفت پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در آبان سال گذشته با تخلیه آثار تورمی مواجه شود، در ماه‌های اخیر همچنان موتور اصلی شتاب نرخ تورم بوده که دلیل آن رشد هزینه‌های این بخش ناشی از افزایش هزینه تولید و ارائه خدمات این بخش به‌ویژه ناشی از افزایش نرخ ارز می‌تواند باشد. به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه گروه حمل‌ونقل در آبان امسال 99.2درصد از سوی مرکز آمار ایران برآورد شده و نرخ تورم سالانه این گروه هم 63.9درصد بوده که نسبت به 10گروه اصلی کالاها و خدمات مصرفی مردم بالاترین نرخ تورم ماهانه و سالانه را به‌خود اختصاص داده هرچند سرعت رشد نرخ تورم ماهانه گروه حمل‌ونقل در آبان نسبت به مهر امسال 1.4درصد کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید