• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11626
+
-

باورهای زنانه برای تغییر سیدنی

باورهای زنانه برای تغییر سیدنی

خانم کلاور مور، 2ماه دیگر 14سال می‌شود که شهردار سیدنی است. او اخیرا با نشریه هرالد سیدنی جنوبی در مورد سختی‌های کار خود در این سال‌ها و برنامه‌هایش مصاحبه‌ای داشته است. بخشی از مصاحبه با مور را در ادامه می‌خوانید.

مدتی طولانی است که شهردار سیدنی هستید. اساسا چه شد که این مسئولیت راپذیرفتید و آیا هنوز هم می‌خواهید ادامه دهید؟

زمانی که همراه همسرم (پیتر) به منطقه‌ای به نام «ردفرن» نقل مکان کردیم متوجه کمبودهایی شدیم که انگیزه‌ام را برای بهبود وضعیت بسیار زیاد کرد. من پیش از این تجربیات زیادی در امور سیاسی و دولتی داشتم و به همین‌خاطر رایزنی‌هایم را برای شهردار شدن آغاز کردم و بعد از مدت کوتاهی موفق شدم. در محل زندگی ما فرصت‌ها و استعدادهایی وجود داشت که نادیده گرفته شده بودند؛ مثل زمین‌های چمنی که با کمترین هزینه می‌شد آنها را تبدیل به زمین ورزشی و بازی کرد. بعدا با تیم شهرداری تصمیم‌ گرفتیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم و حالا شاهد تعدادی زمین بازی در سطح محلی هستیم که با استقبال زیاد شهروندان روبه‌رو است. سیدنی مجموعه‌های ورزشی و تفریحی بسیار بزرگی داشت ولی جای مراکز تفریحی در سطح محله خالی بود. ما تمرکزمان را بر این اصل گذاشتیم و همچنان روی این ریل حرکت می‌کنیم البته از پروژه‌های بزرگ غافل نیستیم اما هیچ‌کدام نباید به محیط‌زیست و فرهنگ‌مان آسیب برسانند.

روی موضوعات فرهنگی و موسیقی خیلی تمرکز دارید. البته دردسرهای زیادی هم برای‌تان درست شده. از سختی‌های این کار بگویید و اینکه چطور این مسیر دشوار را انتخاب کردید؟

تقاضا برای تغییر الگوی کاری در مدیریت شهری، نخستین مرحله برای فعال و پویا کردن جامعه‌ای بود که خوراک چندان مناسبی به آن داده نشده بود. از آن زمان مبارزه‌ای بزرگ را برای جامعه محلی آغاز کردم. من به‌عنوان عضو شورای سیدنی جنوبی چنین برنامه‌هایی را درنظر گرفته بودم و به‌خاطر باورهایم باید آنها را به اجرا درمی‌آوردم. خوشبختانه در طول زندگی حرفه‌ایم فرصت کار با افراد پرشور و متعهد برایم به‌وجود آمده بود؛ آنهایی که باور داشتند سیدنی به عنوان شهر اصلی استرالیا از نظر سیاسی باید مستقل باشد و به پیشرفت نیاز دارد. ما با همکاری به‌عنوان یک تیم مستقل توانستیم چشم‌اندازی درازمدت برای شهرمان تعیین کنیم. ما به پیشرفت‌های بزرگی در سبز کردن سیدنی، تشویق به طراحی عالی، حفاظت از میراث‌مان، ایجاد پارک‌ها و استخرهای جدید و بهبود خیابان‌ها و روستاهای اصلی دست یافته‌ایم. در این بین، من همیشه به‌کار هنری اعتقاد داشتم. به مرور برنامه‌هایی تدارک دیده شد که برخی از آنها سیاسیون را برانگیخت اما باید آنقدر اجرا می‌شدند تا حساسیت‌ها کم می‌شد. می‌دانید چرا؟ چون خوشحالی مردم را می‌دیدیم، چون تلاش‌ شهروندان و از همه مهم‌تر همکاری آنها بیشتر می‌شد. از طرف دیگر توجه به حقوق شهروندی را در دستور کار قرار دادیم. یادم نمی‌رود که در یک روز جشن ملی در سیدنی وقتی به هر طرف نگاه می‌کردم همه نوع فردی را می‌دیدم که با شور و اشتیاق در خیابان‌ها حاضر شده بودند. شگفت‌زده بودم و آن روز را یک‌نقطه موفقیت مهم برای خودم تعریف کردم.
این خیلی مهم است که حالا کمتر فردی را می‌توان پیدا کرد در خیابان بخوابد. انجام کارهایی که می‌شود با اینترنت انجام داد بسیار زیادشده است. مراکز مدرن آبی و هنری بسیاری ایجاد شده‌اند که نمی‌شود به سادگی از کنار آنها گذشت. جز میدان سبز، 40پارک بزرگ احداث شده‌ که از میان آنها می‌توان پارک «گونیاما» را نام برد که جای مناسبی برای تفریح، ورزش و استراحت به‌حساب می‌آید البته بیش از 15پارک همچون آن را خواهیم ساخت. وقتی توسعه میدان سبز به پایان برسد 61هزار نفر در 30500خانه مستقر می‌شوند و 21هزار شغل دائمی به‌وجود می‌آید.

رؤیای شما چیست؟

من همیشه اطمینان داشتم که می‌شود یک‌ جامعه عادلانه از همه نظر و از منظر امکانات شهری ایجاد کرد؛ عادلانه برای همه؛ تمام کسانی که دارای امتیاز یا موقعیت هستند یا افراد عادی. حالا این آرزو کاملا تحقق یافته است. به‌عنوان شهردار مطمئنم که تمام اعضای جامعه با ما همکاری می‌کنند.

اگر برای کار از ابتدا فرصتی داشته باشید چه چیزهایی را تغییر می‌دهید یا دست به چه کارهایی می‌زنید؟

وقتی به 14سال پیش برمی‌گردم تنها به این توجه می‌کنم که شهر چقدر عادلانه شده است البته می‌توانم بگویم که بخشی از برنامه‌های زیربنایی 9/10 میلیارد دلاری که شامل ساخت مراکز جدید مراقبت از کودکان و ایجاد راه‌آهن سبک در مرکز شهر است هنوز به سرانجام نرسیده و دوست داشتم در این رابطه بیشتر تلاش می‌کردیم. با این حال، مطمئن باشید تمام این کارها به‌زودی انجام می‌شود ولی باید بگویم اکنون خودم به‌عنوان یک‌ شهروند نسبت به یک‌دهه پیش بیشتر از بودن در شهر لذت می‌برم. دیدن پارک‌های جدید و به‌روزشده و زمین‌های بازی ساخته‌شده برای من و خانواده‌ام بسیار جذاب است. پارک «پیراما»، استخر جدید در «پرنس آلفرد پارک» یا پارک بازسازی شده «ردفن و اوول» خیلی به شهر نشاط داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :