• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11671
+
-

مازوت در ریه فلامینگوها

روزنه
مازوت در ریه فلامینگوها

ستاره حجتی | خبرنگار

ساری


در حالی که سال‌هاست ضرورت توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان محیط ‌‌‌زیستی تبدیل و حتی پای مراجع قضایی هم به این موضوع باز شده، مشکل همچنان پابرجاست. حر منصوری عبدالملکی، دیده‌بان میانکاله و فعال نام‌آشنای محیط‌زیست کشور، درباره هم‌زیستی خطرناک فلامینگوها در جوار دود ناشی از سوخت مازوت این نیروگاه هشدار می‌دهد. به گفته او، این روزها فلامینگوها در شرایطی مهمان میانکاله هستند که روزانه آلودگی ناشی از سوخت 8 هزار تن مازوت به آسمان و آب‌های میانکاله وارد می‌شود. 


چرا استفاده از مازوت در نیروگاه نکا مورد انتقاد است؟

پیمانکاران آلمانی نیروگاه را با بالاترین تکنولوژی و استاندارد زمان ساختند تا کمترین آلایندگی را داشته باشد. قرار بود نیروگاه با گاز طبیعی کار کند تا آلودگی کمتری داشته باشد، اما مدیران نیروگاه به دلیل مشکلات تأمین گاز، به‌ویژه در فصل سرد سال، استفاده از این سوخت و رعایت ضوابط محیط ‌زیستی را کنار گذاشتند و با سوخت جایگزین مازوت کار می‌کنند که آلودگی بسیار زیادی دارد.  با توجه به آمار ارائه شده در مقایسه با گاز طبیعی، خسارت استفاده از این سوخت 5 برابر است. مازوتی که در این نیروگاه استفاده می‌شود، ٣ تا ٥‌ درصد ترکیب گوگرد دارد و گازهای آن بر پایه گوگرد، نیتروژن و کربن هستند و یکی از عوارض آن‌ها باران اسیدی است.

باران‌های اسیدی چه آسیب‌هایی به محیط ‌زیست وارد می‌کند؟

باران‌های اسیدی و ریزگردهای ناشی از سوختن بیش از ٨‌ هزار تن مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا کشاورزی، دامپروری، آبزی‌پروری و سلامت مردم و همچنین سلامت محیطی را که هر سال میزبان هزاران پرنده است، تهدید می‌کند. دود و ذرات ریز قهوه‌ای روی مرکبات و سطوح سفید قابل مشاهده است و ما هر روز آن را تنفس می‌کنیم. ‌

در ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی درباره تبعات سوخت مازوت و آسیب‌ دیدن فلامینگوهای مهاجر هم مطرح شده است. در این باره توضیح دهید.  

 در آخرین سرشماری پرندگان که سال گذشته صورت گرفت 390 هزار پرنده برای زمستان‌گذرانی به تالاب آمده بودند که نسبت به سرشماری 10 سال گذشته، یعنی 1 میلیون و 200 پرنده، کاهشی تکان‌دهنده داشتیم. فلامینگوها یکی از این گونه‌ها هستند که هر سال با توجه به مخاطرات مختلف، کاهش جمعیت دارند و البته همواره آلودگی‌های اکوسیستمی آن‌ها را تهدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید