• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11621
+
-

ایستگاه اف چطور کار می‌کند؟

اینجا مجموعه‌ای از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر، نمایندگی کمپانی‌های بزرگ جهانی، مربی‌های استارتاپی (منتورها) و نمایندگی سازمان‌های دولتی است که از طرف وزارت اقتصاد فرانسه فعالیت استارتاپ‌ها را ساده‌تر می‌کنند. هم‌اکنون، در اینجا بیشتر از هزار استارتاپ مشغول کار هستند. آنها برای ورود به اینجا ‌درخواست‌شان را به همراه نمونه اولیه و مشخصات کاری‌، ‌نیازها و... در سایت «ایستگاه اف»ثبت می‌کنند. اگر طرح‌شان مورد پذیرش قرار بگیرد، ‌می‌توانند در اینجا کار کنند. برنامه‌ها یا Program در ایستگاه اف عمدتا توسط کمپانی‌های بزرگ ساماندهی می‌شود و بنا به اینکه، زمینه‌ کاری یک استارتاپ در کدام بخش باشد، ‌هرکدام تحت آموزش و حمایت یک کمپانی قرار می‌گیرند و می‌توانند پروژه‌شان را در اینجا دنبال کنند. راشل وانیه، مدیر روابط عمومی ایستگاه اف به همشهری می‌گوید: «استارتاپ‌ها می‌توانند چند برنامه را به‌صورت همزمان انتخاب کنند و برای تمام بخش‌ها مدارک‌شان را بفرستند. در نهایت، آن بخشی که برایشان مناسب‌تر باشد، ‌به آنها معرفی می‌شود. برای اینکه احتمال پذیرش‌تان بالاتر برود، ‌باید بدانید که در اینجا ایده داشتن مهم نیست بلکه کسی که در ایستگاه اف نام‌نویسی می‌کند باید در «مرحله بذری» یا Seeding باشد. یعنی کسانی می‌توانند وارد مجتمع شوند که حداقل پروتوتایپی از محصول‌شان را آماده کرده باشند.  به جز کمپانی‌های بزرگی مثل فیسبوک، گوگل و آمازون که برنامه‌های مجزایی برای حمایت از استارتاپ‌ها طرح‌ریزی کرده‌اند، ایستگاه اف 2 برنامه مجزا را اجرا می‌کند.



برنامه ویژه بنیانگذارها یا Foundrs Program
هزینه: ماهانه 195یورو به‌ازای یک میز کار تک‌نفره


یک فضای کار اشتراکی در اختیار استارتاپ‌های تازه‌کار که در مرحله‌ اولیه هستند قرار می‌گیرد و در عین حال، امکان شرکت در همایش‌های اختصاصی و برنامه‌های ویژه برای آنها فراهم می‌شود. کارکرد کلی این برنامه، حل کردن مشکلات روزمره استارتاپی است که بیشترشان مشابه هم هستند و در یک فضای تعاملی امکان حل کردن مشکلات‌شان وجود دارد. در این برنامه، به ازای حضور هر یک نفر در ایستگاه اف 195یورو در ‌ماه دریافت می‌شود. مقام‌های ایستگاه این رقم را در شهری مانند پاریس بسیار معقول می‌دانند. کل اعضای تیم می‌توانند در این محل مشغول کار شوند یا فقط یک نفرشان در اینجا حاضر باشد اما اینطور که «راشل وانیه»، مدیر روابط عمومی ایستگاه اف به همشهری می‌گوید: «در حال برنامه‌ریزی برای باز کردن فضا هستیم تا با بزرگ‌تر شدن اندازه استارتاپ‌ها، آنها بتوانند تمام افراد تیم‌شان را همچنان در همین‌جا مستقر کنند و از امکانات همین‌جا استفاده کنند.» رکسانا ورزا می‌گوید: «مبلغی که از تیم‌ها دریافت می‌شود با توجه به هزینه اجاره دفتر در پاریس کاملا رقابتی است. حداقل مبلغ اجاره دفتر در پایتخت فرانسه دست‌کم 400یورو در‌ماه است و مبلغ تعیین شده در ایستگاه اف، ‌با توجه به خدمات جانبی که ارائه می‌دهد، کاملا اقتصادی است.»



برنامه ویژه مبارزان یا Fighters Program
هزینه: رایگان برای یک‌سال



این برنامه روی بانوان، ‌افراد جنگزده، پناهجویان و افراد بیمار و... تمرکز دارد که توانسته‌اند با مشکلات مبارزه کنند و پیروز شوند و حالا به‌دنبال ایده و خلاقیت‌شان هستند. بسیاری از مدیران استارتاپی اشخاصی هستند که موفق شده‌اند از خانواده، دوستان یا اطرافیان‌شان سرمایه بگیرند اما افراد بااستعداد زیادی هم هستند که چنین امکاناتی ندارند. بخشی از کسانی که هم‌اکنون در برنامه مبارزان ایستگاه اف مشغول کار هستند، کسانی هستند که زمانی سرطان داشته و بهبود پیدا‌ کرده‌اند یا از شرایط سختی مثل جنگ در کشورهای مختلف جان به در برده‌اند. کسانی که ایده‌شان در این بخش پذیرفته شود می‌توانند تا یک سال از امکانات ایستگاه اف به رایگان استفاده کنند. راشل وانیه، مدیر روابط عمومی ایستگاه اف در این‌باره می‌گوید: «این برنامه از‌ماه ژانویه (دی‌ماه) آغاز شده و فقط حدود چند‌ماه از آغاز آن می‌گذرد. در نتیجه برای آینده هنوز برنامه‌ای نداریم. منتظریم تا نتیجه کار استارتاپ‌های مبارز را ببینیم و بعد در این‌باره تصمیم بگیریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید