• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 آبان 1399
کد مطلب : 116122
+
-

اخراجی‌ها۲ مسعود ده‌نمکی، ۱۳۸۸ پرمخاطب‌ترین فیلم دهه80 با ۵میلیون و ۳۲۸هزار و ۲۹۷تماشاگر

موفق‌تر از قسمت اول

موفق‌تر از قسمت اول


 عضو ارشد انصار حزب‌الله و سردبیر نشریاتی چون «شلمچه»و «جبهه»، وقتی تصمیم به ساخت «اخراجی‌ها» گرفت، جز گرفتن پروانه ساخت که به سهولت در دوران وزارت صفار هرندی صادر شد، کار راحتی را پیش رو نداشت؛ به‌خصوص اینکه ده‌نمکی می‌خواست فیلمش را با حضور پرتعداد ستاره‌ها و بازیگران مشهور بسازد. با حضور محمد‌رضا شریفی‌نیا مشکل کستینگ اخراجی‌ها حل شد و از اکبر عبدی و امین حیایی گرفته تا کامبیز دیرباز و نگار فروزنده همه آمدند و در فیلمی که فیلمنامه‌اش توسط پیمان قاسم‌خانی (بدون ذکر نام در تیتراژ) بازنویسی شده بود، بازی کردند. اخراجی‌ها محصول دولت اول احمدی‌نژاد و نسخه کمدی «برزخی‌ها»ی ایرج قادری بود که فروش‌اش همه را غافلگیر کرد. با موفقیت قسمت اول، اخراجی‌ها۲ هم از راه رسید.
 جز کامبیز دیرباز، بازیگر نقش مجید سوزوکی که در انتهای اخراجی‌ها به شهادت رسیده بود، بقیه بازیگران محوری در قسمت دوم هم حضور یافتند و بازیگرانی چون جواد رضویان و حسام نواب‌صفوی هم در اخراجی‌ها۲ به بقیه اضافه شدند. فیلم در بهار پرحادثه ۸۸ روی پرده آمد و با بیش از ۵میلیون تماشاگر روی دست قسمت اول بلند شد. فیلم‌های آن سال‌های ده‌نمکی با انتقاد 2طیف راست محافظه‌کار و چپ روشنفکر مواجه می‌شد. اینکه سری اخراجی‌ها چقدر واجد ارزش‌های سینمایی بودند خیلی ابزار کارآمدی برای نقد محصولات سینمای عامه‌پسند نبودند. در قسمت دوم همه شوخی‌های قسمت اول همچنان به راه بود و اندک سببیت داستانی و منطق و چفت و بست فیلمنامه هم فدای شوخی‌هایی شده بود که تماشاگر را بسیار می‌خنداند. 
ضعف‌های تکنیکی قسمت اول هم در اخراجی‌ها۲ با حضور تورج منصوری در پشت دوربین برطرف شده بود و جلوی دوربین هم بایرام لودر و بیژن و حاجی گرینوف مشغول هنرنمایی بودند و کار را در می‌آوردند. همه این عوامل به کنار، نقش و سهم ده‌نمکی در شناخت سلیقه سینماروها و دوستداران اخراجی‌ها و تعداد قابل توجه تماشاگران را نباید فراموش کرد و نادیده گرفت. ده‌نمکی تا پایان دولت احمدی‌نژاد، مهم‌ترین و موفق‌ترین فیلمساز سینمای تجاری ایران بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید