• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 116012
+
-

تعطیل کردن بانک‌ها آخرین گزینه ممکن

سیـدبـهاءالـدین حـسیـنی‌هاشمی، از مدیران اسبق بانکی کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تعطیل کردن بانک‌ها به راحتی ممکن نیست مگر اینکه کل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری تعطیل و متوقف شود. او با اشاره به نوبتی شدن فعالیت بانک‌ها در روزهای نخست انقلاب می‌افزاید: با توجه به گسترش خدمات غیرحضوری بانک‌ها، بهترین راه این است که تا حد ممکن خدمات بانکی به‌صورت غیرحضوری انجام شود و شعب منتخب یا کشیک بانک با تعداد کمی از کارکنان کلیدی صرفا به ارائه خدمات اعتبار اسنادی مرتبط با تجارت و برخی خدمات مورد نیاز بخش بازرگانی و نیاز بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی بپردازند و خدمات بانکی فردی در داخل شعب بانک‌ها متوقف شود. 
این مدیر اسبق بانک صادرات در پاسخ به انتظار برخی اصناف مبنی بر فریز شدن چک‌ هم توضیح می‌دهد: قانون در این‌باره صراحت دارد که بانک‌ها حسب درخواست واگذارنده یا ارائه‌دهنده چک یا باید آن را پاس کنند یا آن را درصورت عدم‌موجودی یا مغایرت‌های احتمالی برگشت بزنند و هیچ بانکی حق ندارد این فرایند را حتی در شرایط اضطرار متوقف کند و حتی این اختیار را بانک مرکزی هم ندارد. حسینی هاشمی توضیح می‌دهد: توقف فرایند مبادله چک در بین بانک‌ها تنها با حکم قضایی یا دستور مقام قضایی ممکن است و اگر هم قرار باشد چنین کاری صورت پذیرد، دستوری در سطح ملی با رأی قوه قضاییه لازم است که اعلام شود به‌دلیل شرایط اضطراری ناشی از کرونا، تا مدت زمان مشخصی، بانک‌ها چک‌های مشتریان را نگه‌دارند و به جریان نیندازند، اما اینکه به‌دلیل مشکلات اصناف و چک‌های برگشتی بانک‌ها تعطیل شوند، چندان مسبوق به سابقه نیست. 
این کارشناس بانکی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود کل فعالیت شعب بانک‌ها تا مدتی متوقف شود؟ می‌گوید: بله اگر شرایط اضطراری و فوق مهم باشد، می‌توان چنین کاری را به‌صورت محدود انجام داد، اما این مسئله ممکن است در ارتباط با فعالیت‌های تجاری و بازرگانی با دیگر کشورها مشکلاتی ایجاد کند و هزینه تعطیل کردن کلیه شعب بانک‌ها و توقف فعالیت آنها زیاد خواهد بود هرچند باید ملاحظات سلامت عمومی جامعه را درنظر گرفت. حسینی هاشمی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی چه اقدامی می‌توان انجام داد؟ می‌گوید: بانک‌ها می‌توانند شعب منتخب و کشیک انتخاب و معرفی کنند که آنها به خدمات مهم به‌ویژه در بخش تجاری و بازرگانی بپردازند و خدمات شخصی بانکی رایج متوقف و در قالب بانکداری الکترونیکی یا غیرحضوری انجام شود. وی می‌افزاید: می‌شود به جای شعب کشیک، شعب هر بانکی به‌صورت نوبتی با ساعت کار محدود و یک سوم نیروی انسانی تنها برای خدمات ضروری فعال شوند. 
این کارشناس بانکی در عین حال می‌گوید: هر بانکی می‌تواند میز خدمت اضطراری داشته باشد و حتی ارتباطات بانکی بین مشتریان و بانک‌ها در قالب گفت‌وگوی تلفنی و ارتباطات مجازی قابل انجام است .

این خبر را به اشتراک بگذارید