• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 115999
+
-

آغاز عصر جدید فضا با موفقیت«کرو یک»

اگرچه مأموریت «کرو یک» با یک مشکل کوچک روبه‌رو شد، اما اکنون به ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شده است

آغاز عصر جدید فضا با موفقیت«کرو یک»

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

حدود ساعت 4بامداد دوشنبه به وقت ایران، درحالی‌که هنوز هوا تاریک بود، آسمان با شلیک کپسول کرو دراگون که روی یک موشک فالکون9 متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس سوار شده بود، روشن شد. این کپسول که حامل 4فضانورد بود، سفر 27ساعته خود به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی را از منطقه فضایی کندی آغاز کرد. به این ترتیب در زمانی که این گزارش را در نسخه چاپی روزنامه می‌خوانید، قاعدتا ساعتی از اتصال کرو دراگون به ایستگاه بین‌المللی فضایی گذشته است. تلاش‌های ناسا برای پایان‌دادن به استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه زمانی به ثمر نشست که موتورهای مرحله اول فالکون9 با خروج شدید شعله‌ها در ساعت 7:27 بعدازظهر به‌وقت محلی روشن شد و این موشک 70متری از پد شماره 39A مرکز فضایی کندی با نیروی پرتاب 1.7میلیون پوند جدا شد.

مراحل پرتاب
به‌گزارش سی‌بی‌اس، طی یک‌دقیقه، موشک با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کرد و 1.5دقیقه پس از آنکه از منطقه پایینی جو خارج شد، موتورها طبق برنامه خاموش شدند. مرحله اول موشک که قابل استفاده مجدد است، نخستین پرواز خود را انجام داد، سپس از موشک دور شد و به‌سمت کشتی بدون سرنشین و کنترل از راه دور شرکت اسپیس‌ایکس که در شرق کارولینا مستقر بود، حرکت کرد. این در حالی بود که مرحله دوم، با استفاده از یک موتور خلأ، صعود خود را به مدار ادامه داد. 8دقیقه و 50ثانیه پس از صعود موشک، موتور مرحله دوم خاموش شد و سرنشینان را در مدار اولیه قرار داد. 40ثانیه پس از آن، مرحله اول بدون هیچ مشکلی فرود آمد.
بازیابی مرحله اول هدف اصلی پرتاب بود، زیرا اسپیس‌ایکس قصد دارد موشک را نوسازی کند و درصورت امکان در پرتاب بعدی کرو دراگون در اواخر ‌ماه مارس سال آینده میلادی از آن استفاده کند.
در هر صورت، با پایین‌آمدن ایمن تقویت‌کننده، کپسول کرو دراگون چند دقیقه بعد، از مرحله دوم فالکون9 جدا شد تا فضاپیما با مجموعه‌ای از رانشگرهای اتوماتیک به دقیق‌ترین شکل ممکن به ایستگاه فضایی نزدیک شود.

دلهره لحظه‌ای
مراحل اولیه سفر به آرامی پیش رفت، اما مهندسان اسپیس‌ایکس ناگهان با مشکل گرماده‌هایی مواجه شدند که ‌برای حفظ خطوط محرک پیشران در دمای مناسب استفاده می‌شد. به‌نظر می‌رسید 3گرماده از 4گرماده یک مجموعه چهارگانه خاموش شده‌اند و این در حالی است که براساس قواعد، عملیاتی‌شدن پرواز حداقل به 2گرماده از 4گرماده نیاز دارد.  جی آرانها، مسئول ارتباطات اسپیس‌ایکس به خدمه اعلام کرد: حاشیه دما به‌نظر خوب می‌رسد، اما این چیزی است که ما در حال بررسی و بحث درباره آن هستیم.
ناسا بعدا در توییتی نوشت: تیم‌ها گرماده‌های کرو دراگون را دوباره فعال کرده‌اند و به جمع‌آوری اطلاعات ادامه می‌دهند. ناسا در توییت بعدی هم گفت: اسپیس‌ایکس تأیید می‌کند که گرماده‌های پیشرانه به‌درستی کار می‌کنند و مشکلی ندارند. «کرو یک» سفر خود را به ایستگاه بین‌المللی فضایی ادامه می‌دهد.

اولین‌ها برای ناسا
ماموریت «کرو یک» نخستین مأموریتی است که ناسا و اسپیس‌ایکس به‌عنوان بخشی از برنامه سرنشین‌دار تجاری آژانس انجام می‌دهند. همچنین این مأموریت چند «اولین» دیگر هم دارد:
اولین پرواز سیستم تجاری تأیید‌شده ناساست که برای حمل‌ونقل خدمه طراحی شده. به این ترتیب این سیستم از مرحله توسعه به پروازهای منظم تبدیل می‌شود.
اولین ماموریت بین‌المللی با 4خدمه است که به‌وسیله یک فضاپیمای تجاری آمریکایی به فضا پرتاب شد.
اولین‌باری است که تعداد خدمه‌ای که به‌مدت طولانی در ایستگاه فضایی باقی می‌مانند از 6نفر به 7نفر افزایش می‌یابد که امکان تحقیقات بیشتر را برای خدمه فراهم می‌کند.
اولین‌بار است که اداره هواپیمایی فدرال مجوز پرتاب فضایی مداری حامل انسان را صادر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید