• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11599
+
-

عرضه نفت خام در بورس انرژی منتفی شد

در شرایطی که چین هفته گذشته بورس نفت خود را برمبنای پول ملی‌اش یعنی یوآن تاسیس کرد، یک مقام مسئول در وزارت نفت از منتفی شدن طرح عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی خبرداد.

مسعود جعفری، مشاور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام کرد: تاکنون با عرضه نفت خام در بورس انرژی موافقت نشده و این موضوع منتفی است. پیش از این در دی‌ماه پارسال جلسات متعددی با حضور مسئولان شرکت ملی نفت ایران و بورس انرژی ایران برگزار و سازوکار عرضه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مطابق با نیازهای شرکت ملی نفت ایران تدوین شد و حالا با وجود مخالفت غیرمنتظره مجلس با این طرح به‌نظر نمی‌رسد باید ماجرا را پایان یافته تلقی کرد؛ چنانکه اسد‌الله قره خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در بیان دلایل مخالفت پارلمان با طرح عرضه نفت خام در بورس انرژی توضیح داد: در گذشته از بورس انرژی تحرک چندانی مشاهده نشده بود و منتفی شدن طرح عرضه نفت خام در این بازار اختلالی در عملکرد فروش نفت ایران ایجاد نمی‌کند. او در عین حال تأکید کرد: باید بتوانیم در آینده از ظرفیت‌های بورس انرژی در عرضه نفت خام استفاده کنیم.

مسعود جعفری، مشاور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در گفت‌وگو با بورس 24درباره آخرین تصمیم‌های اتخاذ شده برای ورود نفت خام به بورس انرژی گفت: با تمام تلاش‌های وزارت نفت و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این موضوع در مجلس به تصویب نرسید. او افزود: دلیل مشخص و قابل بیانی برای رد طرح عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع برای بار دیگر پیگیری می‌شود، گفت: به هر حال این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما از نظر قانونی باید نشست‌های مختلفی برگزار شود و هماهنگی کمیسیون‌های دولت، مجلس و سایر نهادهای ذی‌ربط دشوار است. او تأکید کرد: این پروسه زمان بر بوده و دست‌کم 6ماه طول می‌کشد تا با سایر مدیران و نهادها برای بار دیگر تفاهم شود.

او گفت: بانک مرکزی بخش اصلی از مدیریت وجوه ارزی کشور را بر عهده دارد و کل ارز حاصل از صادرات نفت خام در اختیار بانک مرکزی است و مشخص است که سیاست خروج اختیارات مدیریت ارزی آن برای بانک مرکزی دشوار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید