• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11604
+
-

قراردادهای بلندمدت فرآورده‌های نفتی در راه بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد: قراردادهای بلندمدت فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایبِنا، سیدعلی حسینی با اشاره به آخرین وضعیت بازار معاملات برق در بورس انرژی گفت: در سال گذشته ارزش مبادلات بازار برق به ۴ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال رسید. به گفته او، این بازار از نظر حجم معاملات شاهد رشد ۲درصدی بود.حسینی افزود: در سال ۹۶بازار برق بورس انرژی شاهد تاسیس بازارهای جدید برای مصرف‌کنندگان بالای 5مگاوات بود که با تلاش‌های انجام پذیرفته ۱۸مصرف‌کننده بزرگ برق و ۱۷نیروگاه در این بازار مشارکت کردند.



بازار عمده‌فروشی برق

به گفته او، در سال۹۶ زمان ویژه‌ای برای طراحی بازارهای جدید و ایجاد زیرساخت‌های لازم در زمینه معاملات مصرف‌کنندگان بزرگ در تابلوی برق بازار فیزیکی و بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد مصرف‌کنندگان بزرگ بالای ۵ مگاوات صرف شد. همچنین با اصلاح مشخصات قرارداد بازار عمده‌فروشی برق در این بازار نیز تغییراتی انجام پذیرفت که امید می‌رود در سال۹۷ با حمایت وزارت نیرو شاهد رشد و رونق بیشتر بازار برق در بورس انرژی باشیم.او ادامه داد: در سال۹۶ بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق در مجموع شاهد معامله ۷۵۰میلیون مگاوات ساعت برق به ارزش ۳۲۴میلیارد ریال بود. ارزش معاملات در بازار عمده فروشی برق نیز در سال۹۶ معادل 3هزار و ۷۹۴میلیارد ریال بوده است. همچنین در سال گذشته تعداد نیروگاه‌های دارای قابلیت عرضه در بورس انرژی از ۴۳ نیروگاه به ۴۷ نیروگاه رسید و تعداد شرکت‌های خرده‌فروشی دارای کد معاملاتی نیز به ۱۴ شرکت رسید.در حوزه برق 2شرکت گروه مپنا و آرین ماهتاب گستر به‌ترتیب با انتشار ۴۰۰۰ و ۴۰۰ میلیارد ریال اوراق به تأمین مالی اقدام کردند که معاملات ثانویه اوراق مذکور در مجموع به ۱۱‌هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال رسید.



عملکرد بازار سلف

به گفته او، در بازار اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر نیز ۲۵هزار و ۳۱۴میلیارد ریال اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد معامله قرار گرفت که نشان‌دهنده رشد ۶۹درصدی ارزش و ۴۰درصدی در تعداد قراردادها نسبت به سال۹۵ است.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر نیز در سال۹۶ با توجه به نیاز به تأمین منابع مالی به‌منظور پیشبرد طرح‌های حوزه انرژی و همچنین مزیت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه با رشد ۱۱۷ درصدی شاهد تأمین مالی ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از طریق این اوراق به وسیله 4شرکت در بورس انرژی بودیم. به گفته او، در حوزه فرآورده‌های هیدروکربوری به‌ترتیب وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام به ارزش ۵۰۰۰میلیارد ریال و پتروشیمی بندرامام با انتشار اوراق با دارایی پایه گاز مایع به ارزش ۴۰۰۰میلیارد ریال تأمین مالی کردند.



بازارهای اوراق بهادار

او با بیان اینکه در سال ۹۶، بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله نیز به‌عنوان یک بازار جدید در بورس انرژی فعالیت خود را با پذیره‌نویسی گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق پروژه آرمان پرند مپنا به ارزش ۱۰۰۰میلیارد ریال آغاز کرد، افزود: ارزش معاملات ثانویه گواهی‌های سرمایه‌گذاری در این بازار به ۵۴۸میلیارد رسید. به گفته او، هم‌اکنون نیز اوراق گواهی ظرفیت به‌عنوان دومین ابزار قابل معامله در این بازار فرایندهای لازم برای پذیرش و آغاز معاملات را طی می‌کند.



پذیرش کالاها و اوراق جدید

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در سال‌۹۶ در حوزه پذیرش نیز شاهد رشد تعداد کالاهای پذیرفته شده در بورس انرژی بودیم به‌نحوی که از ۲۱۵‌کالای پذیرش شده از آغاز فعالیت بورس تا پایان سال‌۹۶، تعداد ۵۱ کالا در سال ۹۶ پذیرفته شد که نشان‌دهنده رشد ۲۱۸ درصدی نسبت به سال‌۹۵ است.

حسینی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در کشور و ظرفیت‌های موجود در قوانین بالادستی یادآور شد: به‌طور خاص بند «ح» ماده ۴قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مبنی بر توسعه بازار سرمایه با تأکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی، توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی، ‌اصلاح نهادهای حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های عام و نهادهای مالی و بخش ۴ بند «الف» ماده۴۴ این قانون مبنی بر تعیین قیمت خرید برق با توجه به سازوکار بازار در بورس است که به صراحت در آنها به استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در حوزه مبادلات انرژی اشاره شده و امید می‌رود در سال‌جاری با مشارکت وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط در حوزه انرژی شاهد رشد و رونق هرچه بیشتر این بورس و شکوفایی اقتصاد حوزه انرژی در کشور باشیم. مدیرعامل بورس انرژی در ادامه به تشریح برنامه‌های این بورس در سال ۹۷ پرداخت و اعلام کرد: در سال‌جاری علاوه بر توسعه و تعمیق بازارهای موجود برنامه‌هایی از قبیل تقویت تأمین مالی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برق، راه‌اندازی بازار ابزارهای جدید ازجمله گواهی ظرفیت و اوراق صرفه‌جویی انرژی، پذیرش سایر فرآورده‌های پالایشگاهی، تقویت رینگ صادراتی و استفاده از قراردادهای بلندمدت برای فروش فرآورده‌های نفتی در دستور کار این بورس قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید