• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115891
+
-

گلایه بهارستان از مشکلات معیشتی مردم

مجلس یازدهمی‌ها درحالی سودای حل مشکلات اقتصادی را دارند که طرح یارانه آنها از سوی شورای نگهبان رد شد و یک نماینده هم در همراهی با مردم محتاج، اعلام اعتصاب غذا کرد

مجلس
گلایه بهارستان از مشکلات معیشتی مردم

 انتقاد از اوضاع اقتصادی کشور، مشکلات معیشتی و کوچک شدن سفره‌های مردم، محور مشترک موضع‌گیری نمایندگان در نشست دیروزشان بود؛ چنانچه محمدباقر قالیباف در رأس بهارستان گره کار را نه در تحریم‌ها و اثرگذاری احیای برجام که در مدیریت شرایط دانست و یک نماینده هم در همراهی با مردم گرفتار اعلام اعتصاب غذا کرد.
 در نشست دیروز مجلس که مصادف بود با سالگرد اعتراض به افزایش نرخ بنزین، برخی از نمایندگان بدون اینکه نامی از اعتراضات 98 در واکنش به دشواری‌های معیشتی و اقتصادی بیاورند، اوضاع معیشتی مردم در حوزه‌های انتخابیه‌شان را محل گلایه قرار دادند و خواستار اتخاذ تدبیر جدی برای آن شدند.
گلایه نمایندگان از اوضاع بد معیشتی مردم در حالی است که رفع مشکلات اقتصادی و سامان دادن به آن، محور مشترک شعارهای انتخاباتی اصولگرایان راه‌یافته به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود؛ وعده‌ای که اگرچه در کارزار انتخابات محل مانور آنها و نقد عملکرد مدیران اجرایی بود، اما هم‌اکنون با گذشت قریب به 6‌ ماه از استقرار آنها در بهارستان، دستاوردی نداشته است.

  اعتصاب غذا در حمایت از محتاجان نان شب 
اوج انتقادات بهارستانی‌ها به شرایط بد اقتصادی مردم، اعلام تحصن و اعتصاب نماینده شهر بابک بود. مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی در میانه نشست دیروز مجلس و در نطق پیش از دستورش خبر تحصن و اعتصاب غذایش را در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس اعلام کرد و ضمن عذرخواهی از خانواده‌اش گفت: به‌عنوان سرباز ولایت در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به‌خاطر عدم‌صداقت برخی مسئولان این کار را انجام خواهم داد. او افزود: می‌گویند اقتصادشان موقعی رو به زوال رفت که ربا وارد آن شد و دستور خدا، قرآن و دین در آن نادیده گرفته شد. بانک‌ها پول مردم را جمع کردند و از همان پول به مردم وام دادند و سودهای کلان گرفتند و تأخیر و جریمه اخذ کردند؛ در نتیجه هم اقتصاد خراب شد و هم اسلام بدنام. او ادامه داد: مردم می‌گویند جبهه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب موجبات اختلاف‌های خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به‌دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب می‌زند.

  مشکلات به پاستور و بهارستان ارتباط دارد؛ نه به جورجیا و میشیگان
پیش از نطق نماینده شهر بابک، در آغاز نشست رسمی بهارستان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم محور اصلی نطق پیش از دستور خود را به توجه به مشکلات اقتصادی و ضرورت چاره‌یابی آن اختصاص داد و با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا و با بیان اینکه نباید زندگی مردم را به شکست و پیروزی افراد در کاخ سفید گره زد، گفت: هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد.
رئیس مجلس در ادامه نطق کنایه‌وارش به مدافعان مذاکره با آمریکا و حامیان حفظ برجام تصریح کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رهاکردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد، نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور سوء‌مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجری ‌است و همین سوءمدیریت‌هاست که باعث عدم‌برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا و اوراسیا شده است.
وی افزود: بدیهی است که لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد، اما واقع‌بینی حکم می‌کند که لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و تک‌تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم.
قالیباف ادامه داد: همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد.

  گام‌های بی‌ثمر مجلس در تحقق شعارهای انتخاباتی 
گلایه دیروز نمایندگان از اوضاع اقتصادی کشور و شرایط دشواری معیشتی مردم در حالی است که مجلس یازدهمی‌ها در راستای تحقق وعده انتخاباتی‌شان برای حل مشکلات اقتصادی، طرح‌های زیادی را تدوین و برای بررسی به کمیسیون‌های اقتصادی ارجاع داده‌اند؛ طرح‌هایی که عمدتا محل نقد صاحب‌نظران اقتصادی قرار گرفته و غیرکارشناسانه تلقی شده‌اند. نمونه اخیر اقدامات اقتصادی بهارستانی‌ها «طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» بود که براساس آن دولت مکلف شده بود به‌منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی مردم به‌ویژه خانوارهای کم‌برخوردار، یارانه‌ای تحت عنوان یارانه خرید را به میزانی که در مصوبه مشخص شده بود، به آنها پرداخت کند.
به‌رغم تصویب این طرح در مجلس، اما این مصوبه دیروز از سوی شورای نگهبان رد شد. شورای نگهبان درباره علت رد این مصوبه اعلام کرد که طرح مذکور با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و عدم‌تأمین منابع مالی آن، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.
 در همین باره هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان دیروز در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «واقعیت این است که شورای نگهبان با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اقتصادی امروز که تنگناهایی را برای برخی از اقشار جامعه ایجاد نموده است، از کلیت چنین طرح‌ها و لوایحی که به نفع معیشت مردم و قدمی در جهت رفع مشکلات آنهاست، حمایت می‌کند، اما از سویی نباید منابع مالی چنین مصوباتی که رکن اصلی اجرای آنهاست را از نظر دور داشت. در رویه این شورا، اصل۷۵ قانون اساسی در زمره اصول پرتکرار در اشکالات شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس بوده و به‌دنبال تضمین اجرای قانونی است که برای اجرا نیازمند منابع مالی بوده و آن منابع متعین و مشخص و قابل تحقق باشد. براساس اصل۷۵ قانون اساسی، طرح‌های قانونی که به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، درصورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد؛ لذا زمانی که یک مصوبه بار مالی داشته باشد، یا مجلس باید برای آن منابع مالی روشنی را مشخص نماید، یا اینکه دولت بار مالی آن را بپذیرد که فارغ از موضع‌گیری‌هایی که مقامات دولتی در رسانه‌ها و مجلس داشتند، دولت مخالفت خود را در نامه‌ای رسمی به شورای نگهبان نیز اعلام کرده بود.»
رد طرح از سوی شورای نگهبان در لابه‌لای شعارهای دغدغه‌مندی اقتصادی نمایندگان در حالی است که اخیرا رئیس‌جمهوری از معطل ماندن لوایح اقتصادی دولت در بهارستان گلایه کرده بود؛ گلایه‌ای که به چالش جدید پاستور و مجلس بدل شده، اما همچنان از سرانجام لوایح اقتصادی دولت خبری در دست نیست.

مکث
پاسخ همتی به اظهارات رئیس مجلس

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وارد کردن بانک مرکزی به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای را توصیه نمی‌کنم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانم. اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد. همتی خطاب به رئیس مجلس گفته است برای اطلاع حضرت‌عالی در 2 سال و نیم گذشته بانک مرکزی در مقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی در مقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است. او تأکید کرده، مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته بود، اینگونه با قدرت در مقابل فشار حداکثری ایستادگی نمی‌کرد و اینقدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمی‌گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید