• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11589
+
-

بازگشت مدعی‌العموم پس از 2دهه سکوت

عباس ثابتی راد|روزنامه‌نگار:

20سال بعد از فروردین 1377که در آن غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران در دادگاهی به قضاوت و دادستانی غلامحسین محسنی اژه‌ای محکوم شد، دوباره دادستان کل کشور به سراغ شهرداری تهران آمد. طی 2دهه گذشته این بار دوم است که دادستان کل کشور به‌صورت علنی وارد پرونده شهرداری تهران شده‌است. بعد از رد استعفای نجفی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، دادستان از نجفی خواست که دوباره استعفا دهد.
2دهه پیش غلامحسین کرباسچی در نخستین روزهای 77به دادگاه رفت و در برابر 6 اتهام از خود دفاع کرد اما سرانجام محکوم شد. 7سال زندان و 10سال انفصال از خدمات دولتی و 64ضربه شلاق ازجمله احکام او بود.
روز گذشته برای دومین بار طی 2دهه گذشته دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم به سراغ شهرداری تهران آمد. حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری از شورای شهر برای نپذیرفتن استعفای شهردار انتقاد کرد و از شهردار خواست تا دوباره استعفا دهد و گفت: «قطعاً آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.»
درست چند ساعت بعد از این سخنان، شهردار تهران برای دومین بار استعفا داد؛ استعفایی که قرار است امروز در شورای شهر بررسی شود.
طی 14سال گذشته اتفاقات بسیاری در شهرداری تهران افتاده. پرونده‌های گوناگونی توسط شوراهای شهر تهران در دوره‌های دوم، سوم و چهارم مطرح شد؛ مباحثی که گاه مسائل مالی و تخلفات گسترده‌ای را نیز در اذهان شهروندان به‌وجود می‌آورد.
از آن جمله 300میلیارد هزینه فاقد سند که بارها توسط اعضای شورای شهر تهران در دوره مدیریت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. روزنامه کیهان در صفحه 15تاریخ 5مرداد 1385به نقل از حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نوشت: «درصورتی که بررسی‌های شورا درباره 350میلیارد تومان هزینه فاقد سند در شهرداری به نتیجه نرسد، ادامه بررسی‌ها به سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی موکول می‌شود.» او گفته بود: «300میلیارد از350میلیارد تومان هزینه فاقد سند، طی سال‌های 82و 83خارج از لایحه بودجه شهرداری هزینه شده و شهردار وقت تهران نیز در این‌باره هیچ گزارشی به شورا ارائه نکرده‌است. این اعتبار به واسطه آنکه بدون مصوبه شورا هزینه شده است غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.» سال گذشته نیز ماجرایی با عنوان «پرونده املاک نجومی» برای محمدباقر قالیباف مطرح شد که نتیجه‌ آن نیز روشن نشد. حتی 12پرونده تخلفی که محمد علی نجفی شهردار تهران برای بررسی تخلفات شهردار سابق به قوه قضاییه ارائه کرده‌، تاکنون نتیجه‌ای در‌بر نداشته‌است. حالا استعفای شهردار تهران، دادستان کشور را بر آن داشته تا به مسائل شهری وارد شود و حدود و اختیارات شورای شهر را به کناری براند. از تمامی این مباحث یک نکته روشن است؛ در پس بیماری شهردار تهران، ماجراهای دیگری نهفته است. امید بر این بود که شهردار تهران در جلسه بررسی استعفا زبان از کام به درآورد، اما گویی به این نصیحت خواجه شیراز تن داده‌است که «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز».

این خبر را به اشتراک بگذارید