• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115889
+
-

در شهر/ پیشروی دستگاه حفار در تونل آب‌های سطحی بزرگراه فتح

در شهر/ پیشروی دستگاه حفار در تونل آب‌های سطحی بزرگراه فتح

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، از روند پیشرفت فاز دوم پروژه ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار و تعدادی از پروژه‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تهران بازدید کرد. به گزارش همشهری، محمد علیخانی در حاشیه بازدید از کارگاه تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی(سگمنت) مورد استفاده در تونل گفت: تاکنون 2کیلومتر از طول این تونل 4200متری حفاری و سگمنت‌گذاری شده است.

  حل مشکل سند زمین «هزار و یک شهر»
مشکلاتی که در پروژه «هزار و یک شهر» مربوط به شهرداری بوده به‌طور کامل حل شده ؛ حالا نوبت شریک تجاری است که برای تکمیل پروژه پا به میدان بگذارد.
به گزارش پایگاه خبری شهر، در غربی‌ترین نقطه تهران جایی در حوالی بزرگراه شهید همت، قرار بود بزرگ‌ترین مرکز تفریحی و گردشگری مدرن شهر ساخته شود اما حالا چند بنای نیمه‌کاره در زمینی به وسعت ۱۳۹ هکتار مدت‌هاست آنجا جا خوش کرده است. سال ۱۳۹۰ کلنگ پروژه‌ای به نام «هزار و یک شهر» از سوی گروه هلدینگ عظام (فعالیت اصلی قطعه‌سازی‌ خودرو) در منطقه ۲۲ در غربی‌ترین قسمت بزرگراه شهید همت به زمین زده شد. همان زمان پیش‌بینی شده بود که این پروژه در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌ای که اهداف سازندگانش ایجاد یک مقصد گردشگری در کلاس جهانی و قرار بود «هزار و یک شهر» از ۱۰ زیر پروژه شامل نخستین تم پارک ایران (چیزی شبیه به والت دیزنی)، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برج‌های اداری و هتل آپارتمان، سه هتل ۳، ۴ و ۵ ستاره، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شود. اما از آن زمان تاکنون این پروژه فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
«هزار و یک شهر» در همان ابتدای کار با مشکلاتی مواجه شد. نخست مسائل داخلی این گروه بزرگ اقتصادی بود. در این میان البته تخلفاتی هم در روند واگذاری صورت گرفته بود. مثل امضای تفاهمنامه با این شرکت به روش ترک تشریفات فراخوان و دریافت کمتر از میزان تضمین انجام تعهدات که برخلاف ماده ۴۸ آیین‌نامه معاملات سازمان سرمایه‌گذاری بود. مشکل مهم‌تر اما مسئله مالکیت زمین بود. ۱۳۹ هکتار زمین بدون آنکه سندی داشته باشد به سرمایه‌گذار واگذار شده و به همین‌خاطر دو مدعی اصلی پیدا کرده بود؛ «ارتش» و «وزارت راه و شهرسازی». در نهایت اما ارتش با پیگیری‌های شهرداری تهران سند این زمین را احیا کرد و محرز شد که بنیاد تعاون ارتش در اصل صاحب این اراضی ۱۳۹ هکتاری است. ارتش براساس توافقاتی که با شهرداری تهران درخصوص املاکش در این منطقه و سایر مناطق شهر تهران داشته، حاضر شده سند این ملک را به نام شهرداری منتقل کند.
شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران که نماینده شهرداری در این پروژه است در این‌باره گفت:«شهرداری در این پروژه سهم ۳۰ درصدی و شریک مالی سهم ۷۰ درصدی دارد. یکی از مسائل مورد بحث درباره ساخت مرکز تجاری بود به‌طوری که شریک تجاری ما اعتقاد داشت به‌دلیل فعالیت مراکز تجاری ایران‌مال، ساخت پروژه‌های تجاری در این پروژه صرفه اقتصادی ندارد. شهرداری تهران هم قبول کرد سهم ۳۰ درصدی خود در مرکز تجاری باشد تا بالاخره مشکلات این پروژه حل و فصل شود.» او این را هم گفت که مسئله سند پروژه «هزار و یک شهر» اوایل مهر امسال حل و سند به شهرداری منتقل شد.
به‌نظر می‌رسد با حل شدن بزرگ‌ترین مشکل «هزار و یک شهر» یعنی سند ۱۳۹ هکتاری زمین آن تکمیل پروژه دوباره از سر گرفته شود. بخش بزرگی از مشکلاتی که سد راه این پروژه بوده حداقل از سوی شهرداری تهران رفع شده است و حالا نوبت شریک تجاری است که برای تکمیل پروژه پا به میدان بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید