• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115865
+
-

کاروان قهرمانان

ایران برای نخستین بار میزبان بازی‌ها بود و با 400ورزشکار نتایج بسیار خوبی گرفت و در نهایت با کسب 36مدال طلا، 28نقره و17برنز مجموع 81مدال پس از ژاپن دوم شد

کاروان قهرمانان

کشتی فرنگی 

(8طلا و یک نقره): رحیم علی‌آبادی، حسین تورانیان، اکبر یداللهی، محمد دلیریان، هاشم قنبری، جلال کریمی، بهرام مشتاقی و اسکندر فیلابی (طلا) و خسرو نظافت‌دوست (نقره) - ایران در مکان نخست ایستاد.

کشتی آزاد 
(5طلا، 4نقره و یک برنز): ابراهیم جوادی، محسن فره‌وشی، منصور برزگر، حمید علیدوستی و اسکندر فیلابی (طلا)، سبحان روحی، محمد خرمی، رضا خرمی و رضا سوخته‌سرایی (نقره) و محمدرضا نوایی (برنز) - ایران اول شد.

مشت‌زنی 

(3طلا، 2نقره و 4برنز): شریف دلارام، ماسیس هامبارسومیان و عبدالرضا انداوه (طلا)، عبدالرضا انضاری و جبار فعلی (نقره)، هاملت میناسیان، فرشید انتقامی، احمد پورافتخاری و وارتکس پارسانیان (برنز) - مقام دوم تیمی.

 وزنه‌برداری 

 (4طلا، 3نقره ویک برنز): محمد نصیری، علی والی، هوشنگ کارگرنژاد و اکبر شکراللهی (طلا)، نصرالله دهنوی، ابراهیم پوردژم و حافظ حسنی (نقره) و مهدی عطار اشرفی (برنز).

ژیمناستیک زنان (بی‌مدال)

ژیمناستیک مردان (بی‌مدال)


تیراندازی مردان (بی‌مدال)
تنیس روی میز زنان (هفتم)

تنیس روی میز مردان (ششم)

تنیس مردان مقام چهارم تیمی و تقی اکبر (مدال نقره انفرادی)، علی مدنی و کامبیز درفشی جوان (مدال نقره دوبل مردان).

تنیس زنان
مقام پنجم تیمی

والیبال مردان (مقام چهارم)

والیبال زنان (مقام پنجم)

فوتبال (طلا)

شادی هواداران پس از گل در بازی ایران و رژیم صهیونیستی


تیم ملی فوتبال ایران، در سال برگزاری بازی‌های آسیایی تهران، در اوج دوره‌ای بی‌نظیر در تاریخ فوتبال آسیا بود. ایران دوبار متوالی قهرمان جام ملت‌ها شده بود، تجربه بازی در المپیک را داشت و تنها چیزی که کم داشت، قهرمانی در بازی‌های آسیایی بود. این نسل از بازیکنان ایران، پیش‌تر یک‌بار در بازی‌های آسیایی بانکوک به میدان رفته اما ناکام مانده بود. در تهران اما همه‌‌چیز آماده بود تا جام بازی‌های آسیایی هم به‌دست تیم ایران برسد. همین تیم، در ادامه برای سومین بار متوالی هم قهرمان جام ملت‌ها شد و در المپیک و جام‌جهانی هم بازی کرد.

دو و میدانی مردان


 (3طلا، 2نقره و 3برنز): تیمور غیاثی (طلا در پرش ارتفاع)، جلال کشمیری (2 طلا در پرتاب‌های دیسک و وزنه)، محمدرضا انتظاری (2 نقره در 400و 800متر)، سلمان حسام (یک برنز در پرتاب دیسک)، فرامرز آصف (یک برنز در پرش سه‌گام) و یک مدال برنز در دوی 400×4متر امدادی تیمی.

پرنده تهران
ستاره ایران در بازی‌های آسیایی، نه از میان فوتبالیست‌ها بود و نه از میان کشتی‌گیران؛ تیمور غیاثی، پرنده بی‌نظیر دوومیدانی ایران، نه فقط مدال طلای پرش ارتفاع بازی‌های آسیایی را گرفت و رکورد آسیا را به نام خود ثبت کرد به ایران کمک کرد در جدول توزیع مدال، بالاتر از چین قرار بگیرد. غیاثی که آوازه زیادی در آسیا داشت، در رقابت با نی‌چی چین، رقیب سرشناس چینی خود موفق شد رکورد آسیا را که پیش‌تر در دست توی زاوا از ژاپن بود یک سانتی‌متر بهبود ببخشد و قهرمان بازی‌ها شود. او همچنین رکورد بازی‌های آسیایی را هم به نام خود ثبت کرد. دیگر ستاره تیم دو‌و‌میدانی ایران، جلال کشمیری ستاره پرتاب دیسک و وزنه ایران بود. او در پرتاب دیسک، در همان پرتاب اول، نه‌تنها رکورد آسیا را شکست که مدال طلای خودش را هم قطعی کرد. در همین رشته، سلمان حسام، پرتاب‌گر جوان ایران هم موفق شد مدال برنز بگیرد. کشمیری در پرتاب وزنه هم مدال طلا را به گردن آویخت. دیگر ستاره ایران در دوومیدانی، رضا انتظاری بود که موفق شد در 400متر به مدال نقره دست پیدا کند. 

دو و میدانی زنان (بی‌مدال)

دوچرخه‌سواری 
(2طلا، یک نقره و 2برنز): 180کیلومتر جاده تیمی (طلا)، 100کیلومتر تایم تریل تیمی (طلا)، 400متر مختلط تیمی (برنز)، خسرو حق‌گشا در 4000متر انفرادی (برنز)، 4000متر تعقیبی تیمی (نقره).

بسکتبال مردان (ششم)

بسکتبال زنان (چهارم)

واترپلو (طلا)

غافلگیری در استخر 
پیش از بازی‌های آسیایی، هیچ‌کس حتی به واترپلوی ایران فکر هم نمی‌کرد. تیم ایران، تنها یک دوره سابقه بازی در مسابقات آسیایی داشت و عملا در میان تیم‌های مطرح، یک تازه وارد به شمار می‌رفت. در دور قبل بازی‌ها ژاپن، ‌سنگاپور و هند اول تا سوم شده بودند و اضافه‌شدن یک مدعی خطرناک به نام چین به این تیم‌ها، عملا شانسی برای ایران باقی نمی‌گذاشت. با وجود اینکه ایران در دور قبل چهارم شده بود، همه شانس‌های اول و دوم قهرمانی را ژاپن و چین می‌دانستند تا اینکه ایران، همه را غافلگیر کرد. ایران شروعی توفانی برابر هند داشت و انتقام باخت بازی رده‌بندی دور پیش را 18بر 6گرفت. ایران بعد ازظهر همان روز، در دیداری حساس برابر ژاپن به میدان رفت؛ با وجود برتری زودهنگام مدافع عنوان قهرمانی، این بازی در نهایت 6-6مساوی شد. در سومین مسابقه، ایران به مصاف کره‌شمالی رفت؛ کره‌ای‌ها سرمست از پیروزی در برابر  ژاپن، امید زیادی به برد برابر ایران داشتند اما در نهایت 9بر 4مغلوب تیم باانگیزه ایران شدند. ایران در دیدار بعدی، به مصاف چین دیگر مدعی این بازی‌ها رفت؛ برتری در این بازی چندبار بین دو تیم دست به‌دست شد اما بازی برنده نداشت و 5-5مساوی به پایان رسید. با توجه به شرایط جدول، ایران در آخرین بازی، تنها به یک برد برابر سنگاپور نیاز داشت و با پیروزی قاطع 9بر 1قهرمان بازی‌ها شد. بازیکنان ایران، در این بازی بدشانس بودند که تعداد زیادی از توپ‌هایشان گل نشد.

شیرجه مردان کورش خلیلی در شیرجه از سکو (ششم)، محمد آذری در شیرجه از دایو 10متر (هشتم).

شیرجه زنان (بدون‌مدال)

شنای مردان (بدون‌مدال)

بهزاد رحیمیان قورباغه‌روی تیم ملی در کنار رقیب چینی‌اش. رحیمیان بعدها منتقد و نویسنده سرشناس سینما شد.

شمشیربازی مردان 
(یک طلا، 3نقره و 2برنز): سابر تیمی (طلا)، پیروز آدمیت در اپه انفرادی (نقره)، اصغر پاشاپور در فلوره انفرادی (نقره)، فتحی در سابر انفرادی (نقره)، شفائی در سابر انفرادی (برنز) و فلوره تیمی (برنز).

شمشیربازی زنان 
(2طلا، یک نقره و یک برنز): فلوره تیمی (طلا)، اپه تیمی (طلا)، مهوش شفائی در فلوره انفرادی (نقره) و گیتی محبان در فلوره انفرادی (برنز).

فصل درخشش زنان 
شمشیربازی در بازی‌های آسیایی تهران، سکوی پرتاب ورزش زنان ایران بود. دختران ایرانی، با کسب 2طلا، یک نقره و یک برنز، خود را به‌عنوان یکی از قدرت‌های برتر آسیا مطرح کردند و سهم بزرگی در موفقیت کلی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی داشتند. این دومین بار بود که دختران ایران در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال می‌شدند؛ پیش از آن، ایران در بازی‌های 1966 بانکوک در والیبال موفق به کسب مدال برنز شده بود. در بخش مردان هم تیم ایران عملکرد درخشانی داشت و در مجموع ایران در شمشیر بازی 15طلا (با احتساب تمام مدال‌های ماده‌های تیمی) 4نقره و 7برنز کسب کرد. شمشیربازی در آسیا پیش از این چندان سابقه طولانی‌ای نداشت و کنفدراسیون آن 2سال پیش افتتاح شده بود و ریاست آن هم به‌عهده ایران بود.

تیم فلوره دختران در شمشیربازی به‌عنوان قهرمانی رسید، ردیف بالا از راست: گیتی محبان- مریم شریعت‌زاده، مریم آچاک نشسته: ژیلا الماسی، مهوش شفائی



 

این خبر را به اشتراک بگذارید