• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115772
+
-

آماده‌باش استان‌های جنوبی برای حمله‌ ملخ‌ها

پیگیری
آماده‌باش استان‌های جنوبی برای حمله‌ ملخ‌ها

سیده زهرا عباسی- خبر‌نگار

سازمان حفظ نباتات کشور مدتی پیش از آغاز فاز دوم تهاجم ملخ‌های صحرایی به کشور خبر داده و اعلام کرده بود در فاز دوم سطح آلودگی اراضی کشور به آفت ملخ صحرایی به ۶۰۰ هزار هکتار خواهد رسید. سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در این فاز و تاکنون 4مورد ریزش ملخ در کشور اتفاق افتاده است به همشهری می‌گوید: ملخ‌های صحرایی برای زمستان‌گذرانی از کشورهای هند و پاکستان در حال بازگشت به خاستگاه اصلی خودشان یعنی حاشیه دریای سرخ و صحرای عربستان هستند. ملخ‌ها در مسیر خود از کشورهایی مانند ایران، عراق و امارات عبور می‌کنند و در ایران در استان‌های جنوبی فرود می‌آیند.
«رضا میر» به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اخطارهای فائو اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که امسال احتمالاً حجم زیادی از ملخ‌ها از آسمان ایران عبور خواهند کرد و شاهد حمله گسترده‌تری از ملخ‌ها خواهیم بود. وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی در کشور انجام شده است، ادامه می‌دهد:‌ تیم‌های سازمان حفظ نباتات آماده‌باش هستند تا به سرعت وارد عمل شوند و مبارزه با ملخ‌ها را در کانون‌های فرود این آفت انجام دهند. از هفته گذشته نیز در 4مرحله ریزش در بشاگرد استان هرمزگان مبارزه در حدود 150هکتار انجام شده است و خوشبختانه با توجه به آمادگی‌ که وجود داشت هیچ خسارتی به کشاورزان وارد نشد. میر استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان را بیشتر در معرض حمله ملخ‌ها می‌داند و پیش‌بینی می‌کند در این فاز مبارزه با ملخ‌ها در مساحتی حدود 500هزار هکتار انجام شود.
او با بیان اینکه در فاز قبلی مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح حدود 404هزار هکتار انجام شده است، می‌افزاید: خوشبختانه در آن فاز به‌دلیل آماده‌باش نیروهای سازمان و مبارزه در زمین‌های منابع طبیعی ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها وارد نشدند و امیدواریم در فاز فعلی هم خسارتی به کشاورزان وارد نشود. سخنگوی سازمان حفظ نباتات اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی را هم‌اکنون 25میلیارد تومان می‌داند که پیگیری‌ها برای تامین آن در حال انجام است.  به گزارش همشهری، ۵۴ تن از انواع سموم مورد تأیید سازمان حفظ نباتات کشور و تجهیزات عملیات مبارزه شامل ماسک، لباس ضد‌شیمیایی، کلاه و دستکش و همچنین ۱۴ دستگاه سمپاش (ulv) پشت وانتی به همراه ۱۰ دستگاه سمپاش توربینی و یک فروند هواپیمای سمپاش برای مبارزه با این آفت در هرمزگان تهیه شده است. به گفته «اشرف منصوری» مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از آبان سال گذشته ۸۳۰ هزار هکتار از مزارع و باغ‌های این استان برای مقابله با ملخ صحرایی مورد پایش و ردیابی قرارگرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید