• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115601
+
-

توسعه صنعتی در 4تصویر

از سال 1349تا 50به سفارش ایران ناسیونال، دفاتر تبلیغاتی فاکوپا و فیلم گرافیک، فیلم مستندی از خط تولید پیکان ساختند. این فیلم به کارگردانی کامران شیردل، با فیلمبرداری هوشنگ بهارلو، جمشید الوندی، محمود نصیری و شیردل به شکل رنگی و 35میلی‌متری ساخته شده. این فیلم 21دقیقه‌ای از معدود اسناد تصویری صنایع ایران در دهه 40 محسوب می‌شود. این فیلم که در فیلم خانه ملی ایران نگهداری می‌شود، ترمیم و بازسازی شده است. این فریم از فیلم «پیکان» توسط فیلم خانه ملی ایران در اختیار همشهری قرار گرفته است.


این عکس که توسط کتابخانه عمومی تورنتو منتشر شده، ایستگاه تولید برق هسته‌ای در شهر«پیکرینگ» کانادا را هنگام بازدید امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران(سمت راست) نشان می‌دهد. سفر هیأت ایرانی در سال 1353به کانادا باعث شد که آلیستر گیلسپی، وزیر تجارت فدرال کانادا ابراز امیدواری کند که ایران دو رآکتور آب سنگین (برای تولید برق هسته‌ای) از کانادا خریداری کند. این اظهارنظر، جنجالی در پی داشت که باعث شد هویدا ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد این رآکتورها را برای ساخت سلاح هسته‌ای بخرد، مسخره توصیف کند.


«تافی» نخستین محصول شرکت سهامی پارس- مینو بود که با نام تجاری «تافی کره‌ای سه‌ستاره» تولید و با ویفرهای کارخانه مینو به بازار ایران عرضه شد. این عکس که توسط خبرگزاری پارس/ ایرنا تهیه شده، خط تولید محصولات خوراکی مینو در اواخر دهه 40را نشان می‌دهد.


این تصویر از روی یک فیلم خبری مستند، از خط تولید لوازم خانگی در کارخانجات ارج تهیه شده است. تصویر حاصل از این فیلم خبری که در فیلم خانه ملی ایران نگهداری می‌شود، برای نخستین بار در همشهری منتشر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید