• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 22 آبان 1399
کد مطلب : 115553
+
-

سرکوب تقاضای خرید در بازار تلویزیون


12شرکت تولید‌کننده داخلی تلویزیون در رقابت نابرابر ناشی از پرداخت 30درصدی حقوق دولتی برای حفظ سهم بازار با محصولات قاچاق برندهای کره‌ای تلاش می‌کنند.
انواع تلویزیون‌های سامسونگ و ال‌جی و حتی محصولات تقلبی این برندها از طریق قاچاق سازمان‌یافته به‌راحتی وارد کشور شده و برای حفظ سهم بازار، این برندهای پیمان‌شکن آزادانه در بازار کشورمان عرضه می‌شود.
افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید، تقاضا برای خرید یا جایگزینی تلویزیون و سایر محصولات صوتی و تصویری را سرکوب کرده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد محصولات برندهای کره‌ای با قاچاق سازمان‌یافته وارد و آزادانه در بازار داخلی تبلیغ و عرضه می‌شود.
در سال‌های گذشته تولید‌کنندگان داخلی سرمایه‌گذاری و تلاش بسیاری برای داخلی‌سازی‌ انواع تلویزیون انجام داده و به گفته فعالان صنفی تا پیش از تحریم‌ها 90درصد سهم بازار تلویزیون را به‌دست آورده بودند، اما با خروج ال‌جی و سامسونگ از ایران 40درصد سهم بازار تلویزیون به محصولات قاچاق این دو برند کره‌ای اختصاص دارد و 12شرکت تولید‌کننده داخلی تلویزیون در رقابت نابرابر ناشی از رشد 30درصدی هزینه تمام‌شده تولید به‌دلیل پرداخت حقوق دولتی، برای افزایش سهم بازار خود تلاش می‌کنند. اگرچه بعد از تحریم‌ها فرصتی برای عرض‌اندام تلویزیون‌های تولید داخل با نام برندهای اسنوا، تی‌سی‌ال، جی‌پلاس، ایکس‌ویژن، شهاب و... فراهم شده، اما هنوز هم برخی مشتریان خرید محصولات کره‌ای سامسونگ و ال‌جی حتی بدون خدمات پس از فروش و تقلبی را به خرید محصولات اینگونه برندها ترجیح می‌دهند. درحالی‌که بسیاری از این نوع تلویزیون‌ها تقلبی بوده یا دارای اشکالات فنی است.

قاچاق سازمان‌یافته تلویزیون‌های کره‌ای
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با گلایه از بالا‌ماندن سهم تلویزیون‌های قاچاق از بازار ایران، گفت: متأسفانه هنوز هم سهم محصولات برندهای کره‌ای سامسونگ و ال‌جی قاچاق حداقل 40درصد است و بقیه تلویزیون‌های عرضه‌شده حتی محصولات سونی به‌صورت مشترک تولید و به بازار عرضه می‌شود. محمدرضا شهیدی افزود: پرسش مطرح آن است که ارز مورد نیاز برای واردات اینگونه تلویزیون‌های قاچاق در شرایطی که برای تامین مواداولیه تولید‌کنندگان داخلی یا حتی کالاهای اساسی با تنگنای ارزی مواجه هستیم، چگونه به راحتی تامین و این محصولات آزادانه به بازار عرضه می‌شود؟ شهیدی از قاچاق سازمان‌یافته انواع تلویزیون و لوازم خانگی به کشور خبر داد و افزود: فروشندگان این محصولات قاچاق از طریق کانال‌های تلگرامی و... با ارسال پیامک تبلیغاتی برای همه مردم ایران با شماره تلفن و حساب بانکی مشخص، آزادانه در حالی برای فروش این محصولات تبلیغ می‌کنند که به‌راحتی می‌توان این فروشندگان کالای قاچاق را شناسایی و با آنها برخورد کرد. این قاچاق سازمان‌یافته سهم بازار تولید‌کننده داخلی که هم مالیات پرداخت کرده و هم برای تامین مواداولیه با تنگنای تحریم و تامین ارز مواجه است را به‌خود اختصاص می‌دهند. شهیدی تأکید کرد: فروش اینگونه محصولات قاچاق در بازار پنهانی نیست و عرضه‌کنندگان تلویزیون‌های قاچاق کره‌ای و حتی محصولات تقلبی با برند این شرکت‌ها از طریق ارائه شماره حساب و با کارتخوان و شماره تلفن مشخص این محصولات را می‌فروشند و اینگونه نیست که کسی خبر نداشته باشد چه اتفاقی برای عرضه این تلویزیون‌های قاچاق در بازار ایران می‌افتد. به گفته او، اکنون این قاچاقچیان با قاچاق «دوسره» سودهای کلانی به جیب می‌زنند و بسیاری از کالاهای یارانه‌ای که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود مانند دارو، کالاهای اساسی و... را به سایر کشورها قاچاق کرده و با ارز حاصل از صادرات اینگونه اقلام، تلویزیون و سایر لوازم خانگی قاچاق برندهای کره‌ای را وارد و در شبکه توزیع تعریف‌شده، به‌راحتی عرضه می‌کنند و با اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل اکنون حجم عمده قاچاق وارداتی بر تلویزیون یا سایر لوازم خانگی متمرکز شده است.

سهم از‌دست‌رفته تولید داخل 
دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: با خروج این شرکای کره‌ای، تولید‌کنندگان داخلی به مشارکت در تولید با اسامی جدید پرداختند به‌نحوی که به جای محصولات سامسونگ، سام و به جای تلویزیون‌های ال‌جی، جی‌پلاس تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین تلویزیون برندهای صنام، شهاب و... در بازار عرضه می‌شود اما متأسفانه هنوز هم خریداران ایرانی خرید تلویزیون با نام برندهای خارجی را به محصولات تولید داخل ترجیح می‌دهند. شهیدی از قدرت‌گرفتن برخی برندهای ایرانی تولید تلویزیون با عرضه محصولاتی مانند ایکس‌ویژن، تی‌سی‌ال و... خبر داد و گفت: محصولات این شرکت‌ها دارای کیفیت و گارانتی و قادر به رقابت با محصولات کره‌ای هستند اما رقابت نابرابر از جایی شکل می‌گیرد که تولید‌‌کننده ایرانی ناچار به پرداخت مالیات ارزش افزوده 9درصدی، هزینه سربار، دستمزد، بیمه و هزینه 8 تا 9درصدی گمرکی است که در مجموع سهم دولت از هزینه تمام‌شده تولید را به 30درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که قاچاقچیان هیچ‌یک از این هزینه‌ها را نمی‌پردازند. او‌ افزود: اکنون 12شرکت تولید‌کننده تلویزیون در کشور فعالیت دارند که درصورت حمایت لازم و مقابله با قاچاق می‌توانند با بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی خود نیاز بازار به این کالا را تامین کنند. شهیدی از رشد 30درصدی تولید انواع تلویزیون طی 6ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این رشد تولید در شرایط تحریم صورت گرفته است اما قیمت تمام‌شده بالا و نیاز بازار داخلی به انواع تلویزیون موجب شده تا این محصولات صادر نشود.

فشار نوسان نرخ ارز بر بازار تلویزیون
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از تأثیر منفی نوسان نرخ ارز بر تولید و بازار انواع تلویزیون خبر داد و گفت: نوسان نرخ ارز تولید و بازار تلویزیون را با مشکلات جدی مواجه کرده، به‌نحوی که وقتی در یک روز نرخ ارز 20درصد بالا و پایین می‌شود، نمی‌توانیم کار کنیم. اگر نرخ ارز کاهش یابد، تولید‌کنندگان داخلی نیز می‌توانند محصولی با هزینه تمام‌شده کمتر و ارزان‌تر به بازار عرضه کنند. اغلب قطعات تلویزیون که اکنون تولید‌کنندگان استفاده می‌کنند، مربوط به خریدهای قبلی است و طی چند روز گذشته با نوسان شدید نرخ ارز، سفارش‌گذاری خرید قطعات و مواداولیه خیلی کند شده است.
شهیدی همچنین از بی‌تأثیر‌بودن کاهش نسبی اخیر نرخ ارز بر قیمت فروش انواع تلویزیون در بازار خبر داد و گفت: تلویزیون‌های موجود در بازار با استفاده از قطعات تامین‌شده با نرخ ارز قبلی تولید و عرضه شده است و اگر امروز برای خرید مواداولیه و قطعات تولید تلویزیون سفارش‌گذاری کنیم، محصول تولیدی 3 تا 4‌ماه آینده با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌شود اما با نوسان اخیر نرخ ارز قادر به تصمیم‌گیری برای تداوم تولید یا تغییر قیمت فروش انواع تلویزیون نیستیم. شهیدی‌ افزود: تأخیر در سفارش‌گذاری خرید مواداولیه و قطعات تلویزیون موجب کاهش تیراژ تولید داخل و عرضه این محصولات به بازار می‌شود. او با بیان اینکه کیفیت تلویزیون‌های داخلی که با رعایت همه استانداردهای تولید، 18‌ماه تا 2سال گارانتی، 5سال خدمات پس از فروش اجباری و 10سال خدمات وارانتی در مقایسه با محصولات فاقد گارانتی و قاچاق برندهای کره‌ای به‌مراتب بهتر است، گفت: هزینه تحمیلی 30درصدی حقوق دولتی به تولید‌کنندگان داخلی تلویزیون موجب ناتوانی فروش محصولات تولید داخل در مقابل تلویزیون‌های قاچاق شده است. اگر نرخ ارز کاهش یافته و تثبیت شود، تیراژ و قیمت تمام‌شده تولید تلویزیون نیز کاهش یافته و امکان عرضه محصولات با قیمت کمتر فراهم می‌شود. اما به‌دلیل نامشخص‌بودن وضعیت نرخ ارز بهتر است مشتریانی که نیازمند خرید تلویزیون هستند، تقاضای خرید خود را به‌تعویق نیندازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید