• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 آبان 1399
کد مطلب : 115549
+
-

زنگ خطر ظهور دیکتاتوری در آمریکا

اقدامات ترامپ در روزهای گذشته از برکناری مقامات تا امتناع از قبول شکست، نگرانی‌ها از متزلزل شدن پایه‌های دمکراسی در این کشور را افزایش داده است

گزارش
زنگ خطر ظهور دیکتاتوری در آمریکا

سمانه معظمی- خبرنگار

 دونالد ترامپ که همیشه از «آمریکای بزرگ» سخن گفته و وعده قدرتمند کردن کشورش در جهان را داده است، این روزها به‌دلیل خشم ناشی از ناکامی در انتخابات، از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به دمکراسی آمریکا فروگذار نمی‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان با آنکه 10روز از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا می‌گذرد، اما میدان انتخابات هنوز پیروز خود را نشناخته و همچنان صحنه رقابت 2رقیب قدر است. در یک طرف میدان، ترامپ با دست بردن به ترکیب چینش نظامی و با ادعاهای بی‌پایه و اساس پیروزی، به سمت متزلزل کردن حکومت پیش می‌رود؛ در سوی دیگر، جو بایدن با اعتماد به نفس کامل به‌دنبال ایجاد آرامش در دل توفانی است که رقیبش برپا کرده است. درحالی‌که ترامپ پشت درهای بسته پنهان شده و مجرای ارتباطش با دنیا را به توییتر محدود کرده و از همانجا حتی اقدام به برکناری مقامات می‌کند، بایدن در مقابل دوربین‌هاست و با رهبران کشورهای متحد آمریکا، گفت‌وگو می‌کند. او در کمال آرامش سعی دارد مردم آمریکا را مطمئن کند که تلاش‌های نخ‌نمای ترامپ برای ماندن در کاخ سفید نمی‌تواند خواسته آنها را زیرسؤال ببرد.

ادعای پمپئو
تیم ترامپ با نادیده گرفتن رقیب، انگار که از ماندگاری رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید مطمئن است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای نشان دادن وفاداری خود به ترامپ گفت: «انتقال قدرت به دوره دوم ترامپ به آسانی انجام خواهد شد.» وقتی خبرنگاری از او پرسید آیا امتناع ترامپ از قبول شکست، رسم آمریکا در انتقاد به انتخابات‌های غیرآزاد در کشورهای دیگر را زیرسؤال نمی‌برد، گفت: «این حرف خنده‌داری است.» این در حالی است که پمپئو چند روز پیش، روند انتخابات میانمار را به‌دلیل دخالت نظامیان محکوم کرده بود.
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، سخنان پمپئو را برپایه «توهم» دانست و گفت: «او به اعتبار بین‌المللی خود خدشه وارد کرد.»

تغییرات در پنتاگون
رئیس‌جمهور آمریکا این روزها فقط سرگرم پیگیری دعاوی حقوقی مبنی بر تقلب در انتخابات نیست. او اخیرا با تغییر برخی از مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور و جایگزین کردن افراد نزدیک به‌خود سعی کرده تغییرات اساسی در این نهاد ایجاد کند.
بعد از اینکه ترامپ، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا را که ثابت کرده بود وفاداری‌اش به قانون اساسی بیشتر از او است، برکنار کرد، 3مقام ارشد دیگر این وزارتخانه هم یا برکنار شدند یا استعفا دادند. منابع سی‌ان‌ان احتمال می‌دهند که مخالفت اسپر و تیمش با بازگشت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از دلایل اصلی برکناری او باشد. این خبرگزاری پیش‌بینی می‌کند افراد بعدی که ترامپ خشم خود را بر سر آنها خالی می‌کند، جینا هاسپل، رئیس سیا و کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی باشند. برخی ناظران معتقدند که ترامپ تلاش دارد با انتصاب افراد وفادار در پست‌های نظامی، کار سرکوب آشوب‌های داخلی را آسان‌تر ‌کند. کارشناسان معتقدند این اقدامات ترامپ برای دشمنان آمریکا معنایی جز گسستگی در ساختار امنیت ملی این کشور ندارد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت: «این ترسناک و بسیار نگران‌کننده است. اینها حرکت‌هایی است که دیکتاتورها انجام می‌دهند.» کریس مورفی، سناتور دمکرات نیز گفت: «آمریکا در حال ورود به یک دوره خطرناک است.»

واکنش بایدن به اقدامات ترامپ
ترامپ و آژانس خدمات عمومی آمریکا تاکنون از فرایند انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب این کشور که روندی طبیعی در همه انتخابات  ریاست‌جمهوری است، خودداری کرده‌اند. اما رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی در واکنش به این مقاومت، گفت: «فرایند انتقال قدرت در جریان است.» بایدن، امتناع ترامپ از قبول شکست را «باعث شرمساری» دانست که به «میراث رئیس‌جمهور» لطمه می‌زند. نامزد دمکرات‌ها گفت که جمهوریخواهان در نهایت شکست را می‌پذیرند و ما هیچ مانعی برای انتقال قدرت نمی‌بینیم. به‌نظر می‌رسد او تمایل زیادی به بلوا به پا کردن و توسل به اقدامات قانونی برای دریافت کمک‌های مالی به‌منظور انتقال قدرت ندارد. معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که زمانی به راحت صحبت کردن با مردم معروف بود، این روزها شخصیت جدیدی از خود را به آمریکایی‌ها نشان می‌دهد. او در مصاحبه اخیرش با دقت در انتخاب کلمات و رعایت نزاکت، سعی می‌کرد چهره آرام و با اعتماد به‌نفسی از خود به نمایش بگذارد.
از سوی دیگر، برخی رهبران جهان خود را به بایدن نزدیک کرده‌اند. کمپین بایدن گفته که او با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگوی تلفنی داشته است. جانسون که مانند ترامپ گرایش‌های پوپولیستی دارد، در این گفت‌وگو، قول همکاری با بایدن برای مقابله با همه‌گیری کرونا را داده است. حتی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که روابط نزدیکی با ترامپ و کوشنر، داماد او دارد، در پیامی پیروزی بایدن را تبریک گفته است. بایدن هم در مقابل گفته که او یک پیام ساده برای رهبران جهان دارد: «آمریکا دوباره برگشته است.»

ناکامی دعاوی حقوقی
از روز دوشنبه که پای دادستان کل آمریکا نیز به انتخابات باز شد و از دادستان‌های فدرال خواست که هرگونه ادعای «اساسی» درباره اختلال در فرایند رای‌گیری را بررسی کنند، تیم ترامپ با اعتماد به نفس بیشتری از تئوری‌های توطئه و تقلب در رای‌گیری می‌گویند و ادعا می‌کنند که تلاش‌هایشان برای اثبات این ادعا در دادگاه‌ها به خوبی پیش می‌رود. بایدن 46هزار رأی در پنسیلوانیا، 12هزار رأی در جورجیا و 14هزار رأی در آریزونا از ترامپ بیشتر دارد. گفته می‌شود کمپین ترامپ هنوز هیچ سند و مدرک قانع‌کننده‌ای در دعاوی حقوقی خود ارائه نکرده‌اند و حتی اگر موفق به ایجاد تغییری در رای‌ها شوند، تنها چندصد رأی جابه‌جا خواهد شد که تأثیری در نتیجه نهایی ندارد.
یکی از ادعاهای تیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اثبات تقلب در انتخابات، ثبت شدن برخی رای‌ها به‌نام افرادی است که فوت شده‌اند، اما وزارت امنیت داخلی این کشور با شایعه خواندن این ادعا، آن را رد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید