• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 22 آبان 1399
کد مطلب : 115540
+
-

اسکناس 10هزار تومانی با صفر‌های کمرنگ‌شده


بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های جدید ۱۰هزار تومانی در فرمت و اندازه جدید و نیز با کمرنگ‌شدن 4صفر و مشخصه‌های امنیتی ویژه خبر داد. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد هنوز رونمایی رسمی و مشخصات امنیتی اسکناس‌های جدید اعلام نشده است. این اسکناس‌ها که امضای عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی و فرهاد دژپسند روی آن درج شده، قرار است طی فرایند نظارتی و اجرایی وارد چرخه پولی کشور شود.
اسکناس جدید 10هزار تومانی که همانند اسکناس در جریان فعلی با تصویری از بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در روی آن و عکسی از آرامگاه سعدی، شاعر پرآوازه ایرانی منتشر شده، یک ویژگی مهم دارد و آن کمرنگ‌شدن 4صفر از مجموع 5صفر روی آن است که نشان می‌دهد بانک مرکزی آماده می‌شود تا با ابلاغ قانون مصوب مجلس، در مسیر صفرزدایی از اسکناس‌ها گام بردارد.
اقدام بانک مرکزی در گمرنک‌کردن 4صفر برای نخستین‌بار نیست که صورت می‌گیرد و اواسط مرداد امسال بود که رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی از چک‌ جدید یک‌میلیون ریالی یا همان صدهزار تومانی رونمایی کرد که در طراحی آن 4صفر به‌صورت کمرنگ چاپ شده بود. عبدالناصر همتی، کمرنگ بودن صفرها را نشانه‌ای از «دوران گذار» دانسته و گفت: «بانک مرکزی در اسکناس‌های جدید صفرها را به‌صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به‌نوعی نشانه دوران‌گذار باشد.»
بانک مرکزی در بهمن۱۳۹۷ هم از ایران‌چک 50هزار تومانی رونمایی کرده بود که در آن هم از الگوی مشابهی استفاده شده بود؛ 4صفر کمرنگ شده بود و عدد لاتین روی آنها کلا 4صفر نداشت. اردیبهشت امسال مجلس وقت کلیات لایحه حذف 4صفر و تبدیل پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد که قرار است درصورت اجرایی‎شدن، پول ملی ایران به‌تدریج از ریال به تومان تبدیل شود و «قران» واحد پول خرد جدید شود. در این لایحه هر تومان معادل ۱۰هزار ریال کنونی درنظر گرفته شده و هر ۱۰۰«قران» یک تومان خواهد بود و به گفته همتی، دوره اجرای این طرح ۲ تا ۵سال خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید