• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 22 آبان 1399
کد مطلب : 115515
+
-

دستیارهای صوتی و تکنولوژی جالب‌شان در حال فتح زندگی ما هستند

امر بفرمایید، درخدمتم

امر بفرمایید، درخدمتم

همین دو سه سال قبل بود که یک خبر هولناک در حوزه رسانه منتشر شد؛ خبری که خیلی‌ها را متقاعد کرد فعلا به دستیارهای صوتی زیاد اعتماد نکنند یا حداقل هنگام استفاده از آنها کمی تا قسمتی احساس نگرانی کنند. ماجرا هم مربوط به دسته‌گلی بود که «الکسا» یا همان دستیار صوتی آمازون به آب داده بود. این دستیار صوتی پرطرفدار، مکالمه یک زوج در ایالت اورگان آمریکا را ضبط و فایل صوتی را برای یکی از اعضای فهرست مخاطبان گوشی هوشمند این زن و شوهر ارسال کرده بود. به همین راحتی تکنولوژی توانسته بود به حریم خصوصی یک زوج تجاوز کند. این اتفاق آنقدر عجیب و غریب بود که بلافاصله شرکت آمازون، تیمی را مسئول بررسی ماجرا کرد. پس از مدتی هم آمازون گفت که این ماجرا به‌دلیل زنجیره‌ای از اتفاقات نادر رخ داده است و رسما اعلام کرد که راهکارهایی برای عدم‌تکرار آن درپیش خواهد گرفت. به هر حال چه چنین اتفاقی در ینگه دنیا می‌افتاد و چه نه، دستیارهای صوتی به سرعت در حال فتح زندگی ما هستند. آنها هر روز خدمات جدیدی به کاربرانشان ارائه می‌دهند. به هر حال به‌نظر می‌رسد آینده ارتباطات با «صدا» بیشتر گره خورده است. چرا؟ چون تعداد کاربران دستیاران صوتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.


«اِم» 
همچنان غیرمعروف

فیسبوکی‌ها هم مثل همیشه تلاش کرده‌اند که از دنیای فناوری عقب نمانند و به همین دلیل دستیار صوتی به نام ام(M) را در اپلیکیشن مسنجر خود فعال کرده‌اند. شاید این دستیار صوتی نتوانسته باشد به اندازه همتایان خود مثل کورتانا، سیری یا گوگل‌ناو معروف و مشهور شود، اما تقریبا مثل همان‌ها می‌تواند از پس فرمان‌هایی که به او می‌دهید، برآید. حتی این دستیار گاهی می‌تواند پا را فراتر بگذارد و کارهایی که اصلا فکرش را نمی‌کنید برایتان انجام دهد. مثلا‌ ام دوست‌داشتنی می‌تواند برایتان از فضای مجازی خرید کند یا به دستور شما برای دوستان و آشنایان، هدیه بفرستد. رزرو کردن یک میز در یک رستوران هم ساده‌ترین کاری است که از دست این دستیار صوتی برمی‌آید. فیسبوکی‌ها امید زیادی به این دستیار صوتی‌شان بسته‌اند و امیدوارند در آینده نزدیک بتواند مشتریان زیادی پیدا کند.

«سیری» برای اپل‌بازان
«WWDC» عنوان آشنایی برای اپل‌بازان است؛ عنوان اختصاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل که هر سال برگزار می‌شود. خیلی‌ها هر سال روزها را می‌شمارند تا بتوانند شاهد رونمایی تازه‌های اپل در این کنفرانس باشند. یکی از مهم‌ترین این کنفرانس‌ها در سال2011 برگزار شد؛ یعنی دقیقا در سالی که مدیران و کارکنان شرکت اپل از سیری یا همان دستیار صوتی اپل رونمایی کردند. سیری همزمان با معرفی آیفون 4اس به استفاده‌کنندگان از سیستم‌عامل آی‌اواس معرفی شد و خیلی زود توانست در قلب اپلی‌ها جا باز کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستیار صوتی، آن‌هم از فاصله 10متری است. اپلی‌ها فقط باید عبارت «Hey Siri» را به زبان بیاورند تا بلافاصله دستیار صوتی آماده اجرای دستورات آنها شود. در سال‌های اخیر امکانات شگفت‌انگیزی به سیری اضافه شده است. مثلا بعد از آی‌اواس نسخه 10، استفاده‌کنندگان از آیفون می‌توانستند بدون لمس نمایشگر موبایلشان با بیان نشانی از سیری بخواهند که برایشان تاکسی اینترنتی بگیرد.

پای پنج غول در میان است
هروقت صحبت از تکنولوژی‌های ارتباطی می‌شود، پای 5غول بزرگ فناوری جهان به میان می‌آید. اپل، گوگل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت، بزرگانی هستند که هر روز یک ایده جدید برای رونمایی دارند. دستیاران صوتی آنها هم این روزها در ماراتنی نفسگیر در حال رقابت با یکدیگرند. به این جمع پنج‌نفره، شرکت سامسونگ را هم اضافه کنید که دستیار صوتی مخصوص خودش را در اختیار مشتریانش قرار داده است. 


«کورتانا»؛ یک دستیار قدرتمند
نشسته‌اید و حال ندارید که پیامکی برای دوست‌تان بفرستید. خب، کافی است این پیام را به زبان بیاورید تا کورتانا آن را به سرعت برای دوست‌ شما ارسال کند. کورتانا (Cortana) نام دستیار صوتی شرکت مایکروسافت است که اگرچه کمی دیرتر از سیری و گوگل‌ناو رونمایی شد، اما آن‌قدر قدرتمند به میدان آمد که خیلی زود توانست طرفداران زیادی میان استفاده‌کنندگان از سیستم‌عامل ویندوزفون جذب کند. کورتانا در سال2014 متولد شد و مدیران مایکروسافت، نام او را از روی شخصیت یک بازی ویدئویی معروف در جهان(هیلو) انتخاب کردند. اگر شما جزو کسانی هستید که از موتور جست‌وجوگر بینگ استفاده می‌کنید، بد نیست بدانید که کورتانا هم جست‌وجوهایش را در این موتور انجام می‌دهد. این دستیار صوتی واقعا مثل یک منشی می‌تواند برایتان کار کند، آن‌هم بدون اینکه حقوقی از شما بگیرد. می‌تواند زمان‌ها و قرارهای ملاقات را به شما یادآوری کند، آهنگ مورد نظرتان را پیدا کند، تبدیل واحد انجام دهد، پیگیر ساعت‌های پرواز شود، به سؤالات شما پاسخ دهد، ای‌میل و پیامک بفرستد، به صفحه‌های افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی سر بزند و هزار کار دیگر برایتان انجام دهد.


«گوگل ناو» و کلی اطلاعات

شرکت گوگل همیشه سعی کرده‌ است که در زمینه فناوری از شرکت‌های رقیبش عقب نماند و به همین دلیل درست یک سال بعد از شرکت اپل، از دستیار صوتی‌اش به نام «Google Now» رونمایی کرد. در حقیقت در سال 2012 همزمان با ارتقای سیستم‌عامل اندروید به نسخه ۴. ۱، امکان به‌کارگیری این دستیار صوتی هم برای کاربران فراهم شد. البته ایرانی‌ها همیشه با محصولات گوگل، مشکلاتی به بهانه تحریم‌ها داشته‌اند که همیشه هم راهی برای دور زدن آن پیدا کرده‌اند. خوبی این دستیار صوتی قدرتمند این است که از سال 2013، هم می‌توانست توسط اندرویدی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و هم آی‌اواس‌بازها. 
گوگل ناو، یک دستیار صوتی با اطلاعات فوق‌العاده است. این دستیار صوتی می‌تواند به‌راحتی آب خوردن به شما بگوید که الان آب‌و‌هوا در جایی که شما هستید چگونه است یا شما را از حال و روز ترافیکی خیابان‌های اطراف شما با خبر کند.


«الکسا»؛ دستیاری برای آمازونی‌ها
کتابخانه‌ای در جهان وجود دارد به نام کتابخانه الکساندر، ویژگی این کتابخانه این است که می‌گویند تقریبا تمام اطلاعات جهان را در خود جای داده. مدیران و کارکنان شرکت آمازون هم از نام همین کتابخانه الهام گرفته‌اند و نام دستیار صوتی خود را «الکسا» گذاشته‌اند. یکی از ایرادات اساسی این دستیار صوتی این است که شما باید صاحب یک دستگاه آمازون باشید تا بتوانید این دستیار را به استخدام خود درآورید؛ مثلا شما باید یک بلندگوی آمازون که به نام «اکو» شناخته می‌شود داشته باشید. البته هم‌اکنون آمازون تلاش کرده الکسا (Alexa) را در بسیاری از محصولات شرکت‌های حوزه فناوری قرار دهد. به همین دلیل می‌توان این دستیار را در انواع بلندگو‌ها، روبات‌های هوشمند‌، لامپ‌های هوشمند و غیره مشاهده کرد. به هر حال این دستیار صوتی مثل بقیه نمونه‌های مشابه‌خود، هم می‌تواند به بسیاری از سؤال‌های شما پاسخ دهد و هم در خدمت جست‌وجوها و کارهای شما باشد، به شرط اینکه حتما دستگاهی داشته باشید که با این دستگاه صوتی سازگار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید