• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115441
+
-

شمارش معکوس برای پرتاب جایگزین سایوز

فضاپیمای سرنشین دار دراگن این بار 4فضانورد را در یک مأموریت کاملا عملیاتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد تا رقابت فضایی روسیه و آمریکا جدی‌تر شود

شمارش معکوس برای پرتاب جایگزین سایوز

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

پس از هفته‌ها تأخیر، 4فضانورد در حال آماده شدن برای شرکت در نخستین ماموریت کاملا عملیاتی فضاپیمای اسپیس کرو دراگن (SpaceX Crew Dragon) هستند؛ یک پروژه ترکیبی بین ناسا و اسپیس‌ایکس ایلان ماسک که فضانوردان برای یک ماموریت 6ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل می‌شوند. علت این تأخیر، آزمایش کامل و مجدد سیستم‌های سخت‌افزاری عنوان شده است. اما بامداد شنبه به وقت تهران گام دیگری در فضانوردی آینده برداشته می‌شود و موشک فالکون9استارتاپ اسپیس‌ایکس، 4فضانورد را با کپسول سرنشین‌دار دراگون که نام «تاب‌آوری» را به آن داده‌اند به فضا خواهد برد. این پرتاب نیز مانند پرتاب آزمایشی قبلی از سکوی 39A پایگاه کندی انجام خواهد شد. اسپیس‌ایکس، روز سی‌ام‌ماه مه، در پرتاب موفقی، فضاپیمای کرو دراگن دمو2را با 2 فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و حالا طبق برنامه‌ریزی‌های کرو دراگون «تاب‌آوری» قرار است، 14نوامبر ساعت 7:49بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا (4:19بامداد شنبه به وقت تهران) مأموریت خود با نام Crew-1را پس از موفقیت در پرتاب آزمایشی نخست‌اش به ایستگاه فضایی بین‌المللی، آغاز خواهد کرد. ارتفاع کل موشک و فضاپیما، 70متر است و همه‌‌چیز برای شروع مراحل نهایی پرتاب کاملا آماده به‌نظر می‌رسد.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فضاپیما، پنجشنبه گذشته به آشیانه‌ای که در محیط جنوبی سکوی 39A ساخته شده بود، رسیده است تا به موشک فالکون9متصل شود. اسپیس‌ایکس تصاویری از مراحل اتصال کرو دراگون جهش به فالکون9را منتشر کرده است که در آن همه‌چیز درحال پیشرفت دیده می‌شود. فضانوردان این پرواز، مایکل هاپکینز، ویکتور گلوور و شانون واکر از ناسا و سوئیچی نوگوچی از آژانس فضانوردی ژاپن (JAXA) هستند. مایکل هاپکینز، فرمانده این عملیات درخصوص شرایط موجود برای آغاز این ماموریت بزرگ و نوین می‌گوید: «این ماموریت می‌تواند الهام‌بخش باشد. اگر به تعریف انعطاف‌پذیری توجه می‌کنید، درمی‌یابید که این به‌معنای عملکرد خوب در زمان استرس یا غلبه بر حوادث ناگوار است. بنابراین من فکر می‌کنم همه ما توافق داریم که سال2020مطمئنا یک سال چالش برانگیز بوده است؛ یک همه‌گیری جهانی، مشکلات اقتصادی، ناآرامی‌های داخلی، انزوا و باوجود همه اینها، اسپیس‌ایکس و ناسا خط تولید را حفظ کرده و کار ساخت این وسیله نقلیه شگفت‌انگیز را که برای رفتن به نخستین پرواز خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شود، به پایان رسانده‌اند.»
نوگوچی هم می‌گوید: «دوره سختی بود و مدت زیادی منتظر ماندیم، اما خدمه در شهر هستند و این هفته ما تنها اتفاق در شهر خواهیم بود. با افتخار به فضا می‌رویم.»

پشت سر گذاشتن سایوز
در طول این ماموریت، فضانوردان در کنار 3 فضانورد مأموریت سایوز MS-17 که چندی پیش به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده بودند، زندگی و کار خواهند کرد. پس از تعطیلی برنامه شاتل‌های فضایی ناسا، آمریکایی‌ها برای اعزام فضانوردهای خود به کپسول سایوز روس‌ها وابسته بودند و برای نخستین بار پس از شاتل است که در ماموریتی عملیاتی فضانوردها از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی پرتاب می‌شوند. اسپیس‌ایکس قراردادی به ارزش 2میلیارد و 600میلیون دلار با ناسا منعقد کرده است تا دست‌کم 6ماموریت عملیاتی را به انجام برساند. در عین حال، شرکت بوئینگ نیز قرارداد مشابهی را به ارزش 4میلیارد و 200میلیون دلار به امضا رسانده که این برنامه با استفاده از کپسولی به نام CST-100Starliner تحقق خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید