• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115424
+
-

6؛ یک عاشقانه ناتمام

پرسپولیس، در تاریخی‌ترین دربی تهران، تاج را 6بر صفر شکست داد

ورزش
6؛ یک عاشقانه ناتمام

جواد نصرتی  

 6عددی افسانه‌ای در باشگاه پرسپولیس است، تا آن حد افسانه‌ای که اگر آن را از هواداران آن بگیریم، انگاری چیزی گم کرده‌اند. این عدد، از یک بازی سال 52 به‌دست آمده است؛ بازی‌ای که می‌توان آن را یک‌طرفه‌ترین، عجیب‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین مسابقه تاریخ دربی تهران خواند. پرسپولیس، بازی مقابل تاج در جام تخت جمشید را در موقعیت شکننده‌تری شروع کرد چون آلن راجرز سرمربی تیم برای مدتی طولانی به کشورش رفته بود و تیم را همایون بهزادی جوان تمرین می‌‌داد. بهزادی، شب مسابقه راجرز را از فرودگاه به خانه‌اش رساند. راجرز چون مدت‌ها از تیم دور بود، از بهزادی خواست ترکیب تیم را بچیند. بازی متعادل شروع شد تا اینکه پرسپولیس گل اول را زد. تاج، یک گل زد که داور آن را مردود اعلام کرد؛ فروپاشی آبی‌ها از همانجا شروع شد. پرسپولیس در هر حمله بوی گل می‌داد و تاجی‌ها بعدها گفته بودند که اگر بازی تا صبح فردایش هم ادامه پیدا می‌کرد آنها نمی‌توانستند جلوی گل خوردن را بگیرند.
بهرام مودت، مسیح مسیح‌نیا، ابراهیم آشتیانی، رضا وطنخواه، جعفر کاشانی، اصغر ادیبی، ایرج سلیمانی، علی پروین، اسماعیل حاجی رحیم‌پور، حسین کلانی و همایون بهزادی بازیکنان اصلی و مهدی عسگرخانی، داوود میرطوسی و محمد دستجردی بازیکنان تعویضی پرسپولیس در این بازی بودند. این تیم، که در آن سال بدون شکست قهرمان لیگ شد، از سوی بسیاری بهترین تیم تاریخ باشگاه پرسپولیس خوانده می‌شود. البته این تیم پرسپولیس اگر در آن فصل آخر هم می‌شد، به‌خاطر پیروزی تاریخی‌اش برابر تاج تا ابد در یادها می‌ماند.
نتیجه این بازی، چنان برای تاجی‌ها سنگین و باورنکردنی است که بعد از انقلاب، 2تئوری توطئه بین هواداران این تیم رایج شد: یکی اینکه تاج یک خائن داشته و دیگری، در کمال تعجب، اینکه اصلا مدرکی از این بازی وجود ندارد. مسئله خائن در بین تاجی‌ها، از سوی بزرگان این تیم رد شده و تئوری نبود مدرک هم واقعا خنده‌دار است. دلیل اشاره به نبودن مدرک، ضبط نشدن تلویزیونی این بازی بوده است. دربی سیزدهم تهران، همزمان با بازی‌های جهانی کشتی در تهران برگزار می‌شد. نبود امکانات مناسب در ورزشگاه آزادی و نگرانی از قطع برق، مسئولان رادیو و تلویزیون را به این نتیجه رساند که بازی‌های کشتی را پوشش دهند و بازی پرسپولیس و تاج، در نخستین برگزاری‌اش در ورزشگاه آزادی، تصویربرداری نشد.
تاج، البته نخستین قربانی شش گله پرسپولیس نبود و 2سال قبل، سرخ‌های تهران سپاهان اصفهان را هم شش‌گله کرده بودند. شش تایی کردن رقبا، اصطلاحی است که از دهه 50 و بعد از پیروزی پرسپولیس برابر تاج وارد فوتبال ایران هم شده است.

قهرمانان ناکام
تیم ملی فوتبال ایران، به‌عنوان قهرمان آسیا امید اول صعود قاره کهن به جام‌جهانی 1974 آلمان بود اما نتوانست از پس آسیا بربیاید. تیم ملی فوتبال ایران، در سیدنی 3بر صفر برابر استرالیا باخت. بسیاری معتقدند نبود‌بر نامه‌ریزی صحیح برای بازی با استرالیا باعث شکست ایران شد. ایران، برای صدرنشینی در گروه ب (که بازی‌های آن در تهران و سیدنی برگزار می‌شد) بازی مهمی در استرالیا داشت که در نهایت 3بر صفر شکست خورد. ایران در بازی رفت 2 بر صفر پیروز شده بود و حتی اگر یک بر صفر بازنده می‌شد، می‌توانست به مرحله بعد برود. بازماندن از صعود به جام‌جهانی 74، بزرگ‌ترین ناکامی‌های نسل طلایی فوتبال ملی ایران در دهه 70میلادی به شمار می‌رود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید