• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115326
+
-

در جریان دادگاه بدهکاران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد:

پول و اموال رئیس سابق در دوبی

قضایی
پول و اموال رئیس سابق در دوبی

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم محمد امامی و 33متهم دیگر مفاسد اقتصادی، روز دوشنبه به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام برگزار شد. وکیل امامی در دفاع از موکلش پای همسر سابق امامی و خواهرش را به میان آورد که چرا به حساب و کتاب او رسیدگی نمی‌کنند. بخشی از مبالغ براساس توضیحات دادگاه از طریق حساب بانکی خواهرزن سابق امامی جابه‌جا شده بود. پرونده امامی در ارتباط با تحصیل صدها میلیارد تومان مال نامشروع از بانک سرمایه تحت پوشش مشارکت مدنی و قرارداد حق‌العمل‌کاری یا ضمانتنامه‌های فاقد پشتوانه تشکیل شده است.
در ابتدای این جلسه قاضی از وکیل متهم امامی خواست در جایگاه قرار گیرد. بر اساس گزارش میزان، وکیل متهم در بخشی از دفاعیات خود گفت: در بررسی پرونده به شخصی رسیدم که به‌نظرم نقش ابتدایی در بانک سرمایه داشته است. نام آن شخص را به شما می‌گویم و خواهش می‌کنم با جدیت به آن توجه کنید. ما درخواست کردیم که خانم «مهسا پیراسته» در دادگاه حاضر شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. قاضی مسعودی‌مقام گفت: باید دفاعیات شما و سایر افراد تمام شود و بعد در صورت لزوم، دادگاه درخصوص حضور سایر افراد تصمیم می‌گیرد. شما پیش‌داوری می‌کنید. وکیلی که پول می‌گیرد تا وکالت کند باید پرونده را به سرعت رسیدگی کند و نقاط ضعف و قوت را بگوید و مطالب خود را ارائه دهد؛ پیش‌داوری برای یک وکیل مناسب نیست. وکیل متهم امامی نیز در پاسخ گفت: وکیل اگر پول می‌گیرد حق‌الوکاله‌اش است و تمبر مالیاتی آن را هم پرداخت کرده است. هیچ وکیلی مفتی حرف نمی‌زند و یک وکیل می‌تواند 10میلیارد هم حق‌الوکاله بگیرد. من هیچ‌وقت ندیدم که خانم مهسا پیراسته در دادگاه حاضر باشد.
قاضی مسعودی‌مقام در واکنش به دفاعیات وکیل متهم امامی گفت: شما آنقدر شکایت کرده‌اید که در سراسر تهران هرکس می‌گوید بسم‌الله، یک شکایت علیه وی مطرح می‌کنید. رسیدگی و شکایت مراحل دادرسی دارد. وکیل متهم امامی در ادامه گفت: در رابطه با گران‌نمایی از کارشناسان شکایت کردیم؛ بحث تحقیق و تفحص مجلس هنوز قطعی نشده؛ وقتی برای خلاف واقع بودن تحقیق و تفحص مجلس شکایت می‌کنیم، می‌گویند شعبه مکلف است که رسیدگی کند. گزارش بازرسی، موارد خلاف واقع دارد؛ چرا باید اکنون اداره آگاهی اعلام کند که اجازه دهید ضمانتنامه‌ها را ردیابی کنیم؟ شکایات ما مستند و مستدل بوده است.

چرا به مجلس اتهام می‌زنید؟
قاضی در واکنش به اظهارات وکیل متهم امامی گفت: آیا شما اینها را احراز کرده‌اید؟ شما در صحبت‌هایتان به مجلس اتهام می‌زنید؛ شما نمی‌توانید در دادگاه، مجلس یک کشور را زیر سؤال ببرید که این کار را کرده‌اند تا امامی را زمین بزنند! نماینده دادستان در این بخش از جلسه دادگاه گفت: آقای غندالی (مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان) در این خصوص موضوعی را به من گفته بودند و من 2نفر از مرتبطین را احضار کردم؛ اما تا به امروز به سندی برخورد نکرده‌ایم. درخصوص ادعاها و اتهام‌ها اگر دلیلی دارند ارائه دهند و ما سخت برخورد خواهیم کرد.وکیل متهم امامی گفت: اتهامات موکلم درخصوص تحصیل مال از طریق نامشروع واجد ایرادات اساسی است؛ چراکه هیچ‌یک از شرکت‌ها را نه موکل تاسیس کرده و نه سهامدار بوده است. دریافت‌کنندگان تسهیلات شرکت‌ها به هیچ وجه موکلم نبوده است. این وکیل در ادامه ضمن قرائت لایحه دفاعی خود گفت: در نمودار ترسیمی توسط بازپرس هیچ‌گونه مستندی مبنی بر پرداخت پول ضمانتنامه به امامی وجود ندارد. چگونه می‌توان با وجود تخلفات متعدد بانک سرمایه در اعطای تسهیلات، اقدام به صدور کیفرخواست و مطالبه مجازات کرد و چرا به گران‌نمایی املاک که توسط بانک بلوکه شده توجهی نشده است. قاضی در پاسخ گفت: بعضی مطالب را ۳ و برخی را ۴بار تکرار کرده‌اید، 10بار بر یک موضوع تأکید نمی‌کنند. اگر قانون ابهام دارد به‌معنای تعطیل‌شدن قانون نیست. در بحث جرائم اقتصادی در ایران و سایر کشور‌ها مصداق آورده شده است.

پیش‌داوری می‌کنید
قاضی ادامه داد: مطالبی که شما در لایحه آورده‌اید، در بسیاری از موارد این است که در آینده چه کاری خواهید کرد و این پیش‌داوری است. پیش‌داوری شما بدون هدف نیست؛ اما ما با قدرت بر مدار قانون حرکت خواهیم کرد. در لایحه شما مطالب چندین‌بار تکرار شده و این موضوع کمکی نمی‌کند. شما به دادسرا می‌گویید خلاف عمل کرده است، به دادگاه نیز که هنوز اقدامی نکرده، می‌گویید فلان کار را کرده است.
در ادامه جلسه دادگاه، رسول قهرمانی، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و خطاب به وکیل متهم امامی گفت: من وقتی نگاه می‌کنم بعضی‌ها در دادگاه به ‌علت مطالب تکراری چرت می‌زنند یا در حال حرف‌زدن با همدیگر هستند. دادگاه خسته‌کننده شده است، ۵۰صفحه برای شما نوشته شده و شما آنها را می‌خوانید. شما از حقوق مکتسبه موکل خودتان دفاع کنید، می‌گویید تنها ۳۵جلد کتاب از ۱۴۵جلد کتاب را خوانده‌اید. قاضی تشخیص می‌دهد که پرونده نقص دارد یا خیر. ما 3مرجع تشخیص داریم که وزارت اطلاعات یکی از آنهاست.نماینده دادستان اضافه کرد: باید بگویم که مژگان پیراسته خواهر مهسا پیراسته همسر سابق امامی کارمند او بوده است. در ردیابی‌ها متوجه شدیم که 10میلیارد تومان به حساب مژگان پیراسته رفته است. او را خواستیم و بازخواست کردیم، متوجه شدیم که امامی شماره حساب مژگان پیراسته را خواسته و 10میلیارد به‌حساب او ریخته است، بلافاصله هم قادری آن را از حساب این خانم خارج کرده است. پیراسته سوء‌نیتی نداشته و اگر شما و امامی دلایل و سندی دارید ارائه دهید. خانم مهسا پیراسته همسر سابق امامی نیز در روند اخذ تسهیلات و ضمانتنامه‌ها هیچ نقشی نداشته است. اگر وکیلشان و امامی سندی دارند ارائه دهند بررسی کنیم. گزارش تحقیق و تفحص موارد متعددی دارد، تنها درباره امامی نیست. غندالی به من گفت فلان فرد از امامی پول گرفته است؛ اما مدرکی ارائه نداد. ما او را احضار کردیم، اما موردی را متوجه نشدیم. اگر غندالی مدرکی دارد ارائه دهد.

شهاب‌الدین غندالی؛ پشت میز محاکمه
در ادامه جلسه دادگاه، شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان در جایگاه قرار گرفت. در ادامه جلسه دادگاه، قاضی مسعودی‌مقام از متهم غندالی خواست ضمن قرارگیری در جایگاه ادامه دفاعیات خود را شرح دهد. او گفت: من یک اتهام دارم و آن این بود که نباید کنار امامی که بدهکار بانک بود می‌ایستادم. یک تعامل مالی بین من و امامی بود و الان این شائبه‌ها ایجاد شده است. اول اثبات کنید که من جرم کرده‌ام و بعد من اثبات می‌کنم که بی‌گناهم. من مبلغ ۳۰۰هزار دلار در دوبی موجودی داشتم که به فردی دادم تا ماشین بیاورد و گفت که سود آن خوب است. درخصوص کارت صدرا نیز باید بگویم مربوط به دولت قبل است. برخی از دوستان فرهنگی این کارت را به مبلغ 3میلیون و ۶۰۰هزار تومان در کنار فروشگاه‌های فرهنگیان می‌فروختند. اینکه پول آن واریز شده یا نه به من ربطی ندارد. ملک فردی که در دوبی به او پول دادم را اکنون ۳۵میلیارد تومان می‌خرند؛ این درحالی است‌که من یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به او دادم. آرمان علمایی خودش متهم است و ادعای کذب می‌کرده و ده‌ها دروغ گفته، اگر می‌تواند جلوی من اعتراف کند، در آن زمان حق با شماست. او در ادامه گفت: «در سال۸۶ در دوبی یک آپارتمان خریده بودم که اصل سند مالکیت آن در دوبی است. فاروقی را یک‌بار در هیأت‌مدیره دیدم. او را عیسی‌وند دوست بیرانوند معرفی کرده بود و بیرانوند نیز او را به داوودی معرفی کرد و داوودی هم گفت بلامانع است و او را جای شیانی می‌گذارند.» متهم غندالی ادامه داد: ما تعامل خانوادگی با امامی داشتیم. بحث مالی بحث کارشناسی است و قیل و قال کردن درست نیست. نخستین چیز را ما به امامی دادیم و نه امامی به ما که آن هم یک آپارتمان بود که به نام خواهرش کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید