• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114986
+
-

جو یورگنسن؛ ضلع سوم انتخابات آمریکا

جو یورگنسن؛ ضلع سوم انتخابات آمریکا

انتخابات داغ ریاست‌جمهوری آمریکا، امسال یک ضلع سوم هم دارد که اگرچه در مقایسه با دونالد ترامپ جمهوریخواه و جو بایدن دمکرات حرفی برای گفتن ندارد اما در اغلب ایالت‌ها یک رأی حداقلی کسب کرده است.
جو یورگنسن، 63ساله، از حزب لیبرترین ضلع سوم انتخابات امسال است. غیر از او هاویی هاوکینز، از حزب سبزها هم در انتخابات حضور دارد اما هاوکینز نتوانسته رأی قابل توجهی کسب کند، بنابراین عملا عملکرد او حتی از سوی رسانه‌های آمریکایی نیز دنبال نمی‌شود.
با توجه به سیستم الکترال در انتخابات آمریکا، خانم یورگنسن هیچ شانسی برای کسب حتی یک رأی الکترال هم ندارد اما در آرای مردمی، عملکرد نسبتا قابل‌قبولی داشته است. بنابراین، نام او تنها نامی است که در کنار نام بایدن و ترامپ، در ایالت‌های مختلف آمریکا از سوی رأی‌دهندگان روی برگه‌های رأی نقش بسته است. یورگنسن، استاد دانشگاه در رشته روانشناسی است و فقط روز سه‌شنبه، یعنی روزی که مردم به پای صندوق‌های رأی رفته بودند، در دفتر حزب نظاره‌گر انتخابات بود. او روز چهارشنبه به دانشگاه بازگشت تا فارغ از هیاهوی میان 2حزب جمهوریخواه و دمکرات، کلاس‌هایش را برگزار کند.
این نخستین‌بار است که حزب لیبرترین یک زن را به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند. او با کسب حدود 1.2درصد از کل آرا، یعنی حدود یک‌میلیون و 700هزار رأی، اکنون در جایگاه سوم است. شاید ریخته شدن آرای او به حساب حزب لیبرترین، فایده‌ای نداشته باشد اما در بسیاری از ایالت‌ها به‌خصوص در ایالت‌های تعیین‌کننده، آرای او بخشی از آرای دمکرات‌ها و جمهوریخواهان را سوزانده است. در سال2016، گری جانسون نامزد حزب لیبرترین نیز چنین کرد. او فرماندار سابق نیومکزیکو بود و موفق شد 4.5میلیون رأی به‌دست بیاورد.

حزب لیبرترین؛ حزب 50ساله
در ساختار سیاسی آمریکا، علاوه بر 2حزب بزرگ دمکرات و جمهوریخواه، احزاب دیگری نیز فعالیت دارند اما به‌دلیل هزینه‌های سنگین کارزارهای تبلیغاتی، هیچ‌گاه نمی‌توانند در حد آنها ظاهر شوند. غیر از حزب لیبرترین، حزب سبز و حزب قانون اساسی هم جزو احزاب فرعی اما فعال آمریکا هستند.
حزب لیبرترین در سال1971 تاسیس شد. این حزب حدود 170مقام منتخب در ایالت‌های مختلف در رده‌های میانی دارد. لیبرترین در دوره قبل یک کرسی مجلس نمایندگان از ایالت میشیگان را هم در اختیار داشت که در انتخابات اخیر، آن را در یک رقابت تنگاتنگ به حزب جمهوریخواه واگذار کرد. جاستین اَمَش، نماینده این حزب، خود عضو حزب جمهوریخواه بود که 6‌ماه قبل به حزب لیبرترین پیوست و تبدیل به نخستین نماینده این حزب در کنگره شد.
حزب لیبرترین خواهان کاهش نفوذ و هزینه‌های دولت در تمام سطوح است. این حزب از کاهش دخالت دولت در بازار، دولت فدرالی با کمترین قدرت ممکن، آزادی‌های مدنی در بالاترین سطوح، آزادی مواد‌مخدر، آزادی مهاجرت، دوری از مداخله در سطح بین‌المللی و حفظ بی‌طرفی، تجارت آزاد و تردد آزاد به خارج از کشور و جمهوری وکالتی به‌عنوان ساختار اصلی حکومت حمایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید