• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114985
+
-

«جوخه»، دوباره در خط آتش

«جوخه»، دوباره در خط آتش

سمانه معظمی- خبرنگار

4زن دمکرات و ترقی‌خواه عضو کنگره آمریکا معروف به «جوخه» موفق شدند رقبای محافظه‌کار خود را در انتخابات مجلس نمایندگان پشت سر بگذارند و برای یک دوره دیگر به صندلی‌های خود در ساختمان کپیتال هیل تکیه بزنند. براساس آخرین نتایج انتخابات کنگره آمریکا، الکساندریا اوکاسیو کورتز از نیویورک، ایلهان عمر از مینه‌سوتا، آیانا پریسلی از ماساچوست و رشیده طلیب از میشیگان توانستند جایگاه خود را در کنگره این کشور حفظ کنند.
هر 4زن رنگین‌پوست که دغدغه‌هایی چون محیط‌زیست، دسترسی عادلانه به امکانات سلامت و افزایش حداقل حقوق را دارند، از بعد از پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال2018 و آغاز کار آن در ژانویه2019 در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفتند. در این بین، طلیب 44ساله و عمر 38ساله، نخستین زنان مسلمانی هستند که توانستند به کنگره راه پیدا کنند. این 4نفر مدت کوتاهی بعد از سوگند خوردن، نام «جوخه» را برای خود برگزیدند و طولی نکشید که به‌دلیل گرایش‌های سیاسی و اعتقادی در رویارویی با رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفتند. این گروه از موافقان استیضاح دونالد ترامپ بودند و به همین دلیل در طول 2سال گذشته بارها سوژه اظهارات نژادپرستارانه و تمسخرآمیز او شده‌اند.
ترامپ سال گذشته در توییت‌هایی ادعا کرد که آنها از «کشورهایی می‌آیند که حکومتشان فاجعه است» و باید به کشورهای «فاسد» خود برگردند. او با اینکه در این توییت‌ها مستقیما به نام اعضای جوخه اشاره نکرده بود، در سخنان بعدی خود گفت که منظورش همین 4نفر بوده است. به غیراز عمر، پناهجوی سومالیایی که 2دهه است شهروند آمریکاست، بقیه در آمریکا به دنیا آمده‌اند. هر 4نفر در یک کنفرانس خبری به گفته‌های ترامپ واکنش نشان دادند و مجمع نمایندگان نیز «سخنان نژادپرستانه» رئیس‌جمهور آمریکا را به‌دلیل رواج ترس و نفرت نسبت به دوملیتی‌ها و رنگین‌پوستان محکوم کرد. عمر بعد از این ماجرا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت: «ما ادامه جنبشی هستیم که امکانات درمانی را برای همه مردم می‌خواهد و قصد دارد به این حبس جمعی پایان بدهد.» به نوشته گاردین، ترامپ چند روز پیش از انتخابات نیز عمر را به‌دلیل اینکه در یک تجمع انتخاباتی در میان جمعیت زیادی از سفیدپوستان از کلمه «ما» استفاده کرده بود، محکوم کرده بود. او نخستین زن رنگین‌پوستی بود که از مینه‌سوتا به کنگره راه پیدا کرد. یواس‌ای‌تودی در گزارشی نوشت؛ در 2سال گذشته، نه‌فقط ترامپ بلکه دیگر جمهوریخواهان نیز جوخه را هدف انتقاد و حمله خود قرار دادند. برای مثال، چندی پیش طرفداران این حزب در ایلینوی، پوستر فیلمی را در فیس‌بوک منتشر کردند که در آن تصویر این 4زن به‌عنوان «جوخه جهاد» طراحی شده بود. البته انجمن حزب جمهوریخواه در این ایالت بعد از مدتی عذر‌خواهی و این پست را حذف کرد. مدیسون کاتورن، جوان‌ترین نماینده راه‌یافته به کنگره آمریکا از کارولینای شمالی نیز 3‌ماه پیش در تبلیغات کمپین خود از این 4نفر به‌عنوان «نمایندگان پست‌آمریکانیسم» یاد کرده بود.
اما برای این 4زن، جوخه نه فقط ابزاری برای اعلام اتحاد خودشان، بلکه همبستگی طرفداران‌شان در سراسر آمریکاست. پریسلی روز سه‌شنبه در توییتی برای اعلام پیروزی نوشت: «ما همراه هم برای انسانیت مشترکمان جنگیده‌ایم. من به قدرت خودمان باور دارم. ما تازه در آغاز راه هستیم.»
عمر نیز با نوشتن «پیوند بین ما شکست‌ناپذیر است... ما در حال راه‌اندازی یک جنبش هستیم... این تازه ابتدای راه است» در توییتر، پیروزی چوخه و زنان رنگین‌پوست در نیویورک، مینه‌سوتا، ماساچوست و میشیگان را جشن گرفت. همچنین طلیب که فلسطینی‌تبار است چند روز پیش در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره گفت: «برای من بسیار امیدوارکننده است که مشارکت مردم در انتخابات آنقدر بالاست که شکی نیست دونالد ترامپ دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد بود.»
هیچ کدام از زنان جوخه، نبرد سختی برای حفظ صندلی خود در کنگره نداشتند و توانستند با فاصله زیاد رقبای خود را پشت سر بگذارند. کمپین اوکاسیو کورتز 31ساله توانست 17میلیون دلار کمک مالی جمع کند، درحالی‌که رقیب 60ساله‌اش جان کامینز 10میلیون دلار هزینه کرد تا هر دو دومین رقابت پرهزینه کنگره در آمریکا را ثبت کنند. ترامپ بارها اوکاسیو کورتز را به سوسیالیست و رادیکال بودن متهم کرده است. این نماینده جوان اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرده که در 2سال گذشته بارها عده‌ای نقشه سوء قصد به او را کشیده‌اند. برخی معتقدند که اوکاسیو کورتز به این پست قانع نیست و سودای رئیس‌جمهور شدن را در سر دارد. پرامیلا جای اپال از واشنگتن و مارک پوکان از ویسکانسین، دیگر نمایندگان ترقی‌خواهی هستند که توانستند دوباره در انتخابات کنگره رأی بیاورند. جمال بومن از نیویورک و کوری بوش از میسوری نیز از ترقی‌خواهانی بودند که برای نخستین بار به مجلس نمایندگان راه پیدا کردند.

رقابت نزدیک برای تصاحب کرسی‌های سنا و مجلس
رقابت حزب دمکرات و جمهوریخواه برای تصاحب کرسی‌های مجلس سنا و کنگره نیز مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته بسیار نزدیک پیش رفته است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، دمکرات‌ها بعد از شکست در ایالت‌های کلیدی، امید خود را برای به‌دست آوردن اکثریت مجلس سنا از دست داده‌اند. آنها امیدوار بودند که 4صندلی مهم سنا را به‌دست بیاورند اما این جمهوریخواهان بودند که گوی سبقت را ربودند. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود این حزب اکثریت خود را در کنگره همچنان حفظ کند، هرچند برخی صندلی‌های کلیدی را از دست داده‌ است. دمکرات‌ها امیدوار بودند که ترکیب اکثریت 53 به 47جمهوریخواهان را در سنا عوض کنند تا سدی در برابر طرح‌های ترامپ یا تسهیل‌گری برای برنامه‌های بایدن باشند. اما آمار سی‌ان‌ان تا لحظه تنظیم این گزارش، نشان از رقابت شانه‌به‌شانه 47 به 47 هردو حزب دارد. براساس قانون آمریکا، حزبی که بتواند ۵۱کرسی سنا را تصاحب کند، رأی اکثریت را در دست خواهد داشت. حزب دمکرات همچنین امید داشت که اکثریت 232 به 197 خود را در مجلس نمایندگان حفظ کند که به‌نظر می‌رسد در این زمینه هم چندان موفق نبود. طبق آخرین آمارها، دمکرات‌ها 208کرسی و جمهوریخواهان 196کرسی تصاحب کرده‌اند. هر حزبی که بتواند ۲۱۸کرسی کنگره را به‌دست بیاورد، رأی اکثریت را خواهد داشت. البته این ترکیب نمایندگان در سنا ممکن است دوباره 2‌ماه بعد با برگزاری انتخابات در برخی ایالت‌ها مانند جورجیا تغییر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید