• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114979
+
-

سیگنال مثبت به بازار کالاهای اساسی

گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد قیمت کالاهای اساسی با 3سیگنال متفاوت روی ریل نزول قرار گرفته است. به گزارش همشهری، اقدام متولیان تنظیم بازار به ترخیص و تامین کالاهای اساسی و همزمانی آن با سیر نزولی نرخ ارز و روشن‌تر شدن نتایج انتخابات آمریکا، سیگنال‌های مثبتی را به بازار اقلام کالایی برای حرکت به سوی ارزانی صادر کرد.

بازگشت وزارت جهاد به تنظیم بازار
تذکر رهبری به دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با گرانی اقلام کالایی موجب شد تا پس از نشست فوق العاده ستاد تنظیم بازار، وزیران صمت، جهادکشاورزی و گمرک ایران نیز به انتقاد از گرانی‌ها بپردازند و از انجام اقداماتی برای رشد عرضه و کاهش قیمت‌ها خبر دهند. وزیر جهادکشاورزی در نشست ستاد تنظیم بازار از تکلیف این وزارتخانه برای تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ تا سطح عمده فروشی وتامین تمامی نهادهای زراعی، باغی و دامی با مصوبه ستاد اقتصادی دولت خبرداد. کاظم خاوازی تأکید داشت براساس ابلاغیه رئیس‌جمهوری و ستاد اقتصادی دولت، تأمین نهاده‌های زراعی، باغی، دامی و همچنین تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ تا سطح عمده فروشی بر عهده وزارت جهادکشاورزی خواهد بود. به گفته او تعامل و هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مرتبط با موضوع تنظیم بازار محصولات دامی کشاورزی ازجمله وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزی انجام شده و وزارت جهادکشاورزی مسئولیت پیگیری تخصیص و تامین ارز، موضوعات گمرکی و ترخیص نهاده‌ها را برعهده دارد. تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ تا سطح عمده فروشی نیز به‌عهده وزارت جهادکشاورزی و تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ درسطح خرده فروشی بر عهده وزارت صنعت خواهد بود. خاوازی افزود: براساس مصوبه تنظیم وزارت جهادکشاورزی بازار گوشت را در سطح عمده فروشی کنترل می‌کند و شرکت پشتیبانی امور دام باید با خرید تضمینی جلوی کاهش قیمت این کالا را در بازار بگیرد.
رئیس‌کل گمرک نیز با اشاره به ترخیص ۱۳.۸تن کالاهای اساسی در ۷ماهه۹۹ از ترخیص کالاهای اساسی با ارائه تعهد 3ماهه به گمرک بدون کد رهگیری خبر داد. مهدی میر اشرفی در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه از ۲۰۰هزار تن برنجی که در گمرک انبار شده بود، ظرف ۲روز گذشته ۲۵هزار تن ترخیص شده افزود: امکان ترخیص مواد مورد نیاز تولید نیز درصورتی‌که با ارز متقاضی و یا با ارز واردات در مقابل صادرات وارد کشور شده باشند، نیز فراهم خواهد بود.

تسریع ترخیص کالا و وتوی توافقنامه تنظیم بازار 
علیرضا رزم‌ حسینی، وزیر صنعت هم با اشاره به تسریع در ترخیص کالاهای رسوبی گمرک به عنوان وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز خبر داد و گفت: با دستور ویژه رئیس‌جمهور ترخیص کالاهای گمرک با فوریت انجام می‌شود. به گفته او میان گمرک، بانک مرکزی وزارت جهاد کشاورزی  و وزارت صمت هماهنگی وجود دارد. او درباره تامین گوشت قرمز گفت: براساس ابلاغ ریاست‌جمهوری و تصمیمات گرفته شده قیمت‌گذاری، عرضه، تامین، کنترل و خرید تضمینی گوشت قرمز را شرکت پشتیبانی امور دام انجام خواهد داد. همچنین قاچاق دام به‌دنبال اختلاف قیمتی دام در ایران و کشورهای همسایه بوده است و با هماهنگی‌های انجام شده جلوی قاچاق دام گرفته خواهد شد و قیمت‌ها به حد قبولی می‌رسد. به گفته او تصمیمات  جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار تغییرات مهمی در کوتاه‌مدت روی بازار خواهد داشت، به‌نحوی که قیمت‌گذاری، توزیع و خرید تضمینی گوشت قرمز درشرکت پشتیبانی امور دام تصمیمی است که به‌زودی قیمت این کالا را در بازار کاهش خواهد داد. رزم‌حسینی افزود: سیاست‌های جدید صادراتی اعم از آزادسازی واردات در قبال صادرات و استفاده از ارز متقاضی در این شرایط به افزایش ورود مواد اولیه و کالاهای اساسی و کاهش قیمت‌ها در بازار کمک خواهد کرد.
این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شد که توافقنامه وزیران صنعت و جهادکشاورزی مبنی بر واگذاری اختیارات تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی به وزارت جهاد به تذکر رئیس‌جمهور منجر شد. حسن روحانی اعلام کرده، این توافق برخلاف مصوبات است و دو وزیر نمی‌توانند نسبت به مصوبات شورای‌عالی هماهنگی یا ستاد اقتصادی دولت تصمیم‌گیری کنند. ظاهرا قرار است موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.

افت 25هزار تومانی قیمت گوشت و تثبیت نرخ مرغ 
گزارش میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: کاهش انتظارات تورمی و اقدامات مسئولان برای بهبود تامین نهاده‌ها و رشد عرضه مواد پروتئینی موجب سیر نزولی قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ در بازار خرده فروشی شده است. با این شرایط دیروز نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی با افت 25 تا 30هزار تومانی‌مواجه شد و قیمت عمده فروشی به 102هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک به ۴۶هزار تومان رسید. رصد‌ قیمت عمده‌فروشی گوشت قرمز در میدان بهمن نیز نشان می‌دهد که روز جمعه نرخ هر شقه گوشت گوسفندی بدون دمبه با قیمت ۱۰۲هزار تومان، سردست گوسفندی ۸۹هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۶۹هزار، ران گوسفندی ۱۲۵هزار، قلوه‌گاه گوساله ۷۵هزار، سر دست گوساله ۹۳هزار، گوشت لخم گوساله ۹۵هزار و ران گوساله با قیمت ۹۹هزار تومان عرضه شد. همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به نرخ ۲۴هزار و ران مرغ با قیمت ۱۷هزار تومان به فروش رسید. حبیب‌الله اسد نژاد، نایب‌رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور نیز از افزایش جوجه‌ریزی با تامین نهاده‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ به نرخ مصوب خبر داد و گفت: با رشد تولید و عرضه کاهش بیشتر قیمت مرغ و تخم‌مرغ در راه است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نیز از کاهش ۱۵ تا ۲۰هزار تومانی قیمت گوشت قرمز خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده قیمت گوشت گوسفندی همین روند نزولی را داشته باشد. اکنون قیمت گوشت بین ۱۲۰ تا ۱۲۵هزار تومان است. علی اصغر ملکی با بیان اینکه کمبودی در حوزه تامین گوشت نداریم، افزود: قیمت هر کیلو دام زنده در تهران حدود 50هزار تومان است و درصورتی‌که نهاده‌ها به موقع به‌دست دامداران برسد گوشت ارزان‌تر خواهد شد.

بازار پوشک در انتظار بازگشت آرامش 
مدتی است کمبود و گرانی پوشک بچه و سایر محصولات سلولزی باعث گلایه مردم شده است. در واکنش به این موضوع، مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک سلولزی وزارت صنعت از تدوین بسته حمایتی برای تامین ارز مورد نیاز تامین مواد اولیه صنعت پوشک از محل ارز متقاضی و واردات در مقابل صادرات و داخلی‌سازی‌ تولید 6 قلم ماده اولیه پوشک بچه خبر داد و گفت: در چند روز اخیر روند ترخیص مواد اولیه مربوط به صنعت تولید پوشک از گمرک سرعت گرفته است. افسانه محرابی، افزود: در بررسی‌های میدانی که از بازار انجام شده اکنون کمبود این محصول در بازار وجود ندارد. به‌گفته او ۱۱۸هزار تن تولید پوشک در کشور وجود دارد. معادل همین میزان نیز در کشور مصرف داریم؛ ظرفیت اسمی تولید صنعت پوشک در کشور 500هزار تن است. او گفت: مشکل اخیر این واحدها تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز بوده و با توجه به اینکه ۷۰درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و ۱۰درصد آن از طریق رقابت در بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز رشد کرده است. نایب‌رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران نیز پس از جلسه با وزیر صمت از افزایش تولید پوشک با تمهیدات وزارت صمت برای تامین مواد اولیه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در وزارت صمت روند ترخیص مواد اولیه تولید پوشک بهبود یافته است و به‌زودی روند تولید افزایش می یابد و بازار این کالا تنظیم و قیمت‌ها تعدیل می‌شود. محمد مهاجر، افزود: صنعت سلولزی در حوزه تولید پوشک ظرفیت تولید بیش از مصرف کشور را دارد و کمبودی در بازار وجود ندارد.

  مصوبات و اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای ترخیص و عرضه کالاهای اساسی، تغییر انتظارات درپی انتخابات آمریکا و افت قیمت دلار روند قیمت برخی اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی را نزولی کرد
  نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی دیروز در بازار تهران به 102هزار تومان و قیمت دام زنده به 46هزار تومان رسید. قیمت مرغ هم تثبیت شده است. فعالان بازار از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها خبر می‌دهند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید