• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114931
+
-

آب/ کام کویر ایران با آب دریا شیرین می‌شود

فاز نخست بزرگ‌ترین پروژه‌های زیربنایی کشور با عنوان طرح شیرین‌سازی‌ و انتقال آب از خلیج‌فارس تا استان‌های مرکزی با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور آغاز شد. به گزارش همشهری، تامین مالی این پروژه ملی از سوی بانک‌های ملی، سپه، صنعت و معدن، توسعه تعاون، کشاورزی، ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات صورت گرفته است. انتظار می‌رود با اجرای کامل این پروژه در گام نخست، کام استان‌های جنوبی و پس از آن استان‌های مرکزی با آب دریا شیرین شود. قرار است آب برداشت‌شده از خلیج‌فارس پس از شیرین‌سازی‌ از خلیج‌فارس به 3استان هرمزگان، کرمان و یزد انتقال یابد و آب تامین‌شده توسط این پروژه علاوه بر شرب و کشاورزی، در بخش صنعتی ازجمله صنایع معدنی گل‌گهر سیرجان، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت صنعتی معدنی چادرملو مورد استفاده قرار گیرد.
به‌گزارش همشهری، طرح شیرین‌سازی‌ و انتقال آب از خلیج‌فارس تا استان‌های مرکزی با خط لوله‌ای بالغ بر 900کیلومتر طی 3 فاز برنامه‌ریزی شده ‌که فاز نخست آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید، اما 2 فاز باقیمانده قرار است تا سال1400 به‌پایان برسد. رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این پروژه اعلام کرد: با این خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران، تنها آب به فلات مرکزی نمی‌رسد بلکه مهم‌تر از آن امید است که به این مناطق می‌رسد و لازم است نام این خط انتقال آب را «خط انتقال امید» بگذاریم. به گفته روحانی، با بهره‌برداری از این خط، آب شیرین‌شده، همه کشاورزان، صنعتگران و مردم منطقه را به داشتن یک منبع آب پایدار امیدوار می‌کند. وی افزود: در مرحله نخست 305کیلومتر از 800کیلومتر مسیر افتتاح شده و این روند تا رسیدن به مس سرچشمه و ادامه آن تا یزد و چادرملو ادامه می‌یابد و باعث تحول در صنعت و محیط‌زیست کشور خواهد شد.

نگران محیط‌زیست نباشید
رئیس‌جمهور گفت: بعضی‌ها فکر نکنند که آب را از دریا برداریم برای محیط‌زیست ضرر دارد، خیر این باید حساب شده باشد و این طرح کاملا محیط‌زیستی است، ما در چند کیلومتری دریا آب را برداشت می‌کنیم و پساب را نیز در چند کیلومتری وسط دریا برمی‌گردانیم که برای آبزیان مضر نباشد. روحانی اظهارداشت: بنابراین محیط‌زیست در تمام این طرح‌ها حضور فعال دارد و این طرح‌ها در چارچوب اصول محیط‌زیستی درحال اجراست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طرح آینده 50درصد آب مصرفی مردم بندرعباس از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین می‌شود، گفت: این کار بسیار بزرگ و عظیمی برای حیات مردم و توسعه و صنعت کشور است.

جزئیات طرح چیست؟
براساس اعلام وزارت نیرو، این طرح برای مصارف بخش‌های شرب و صنعت در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد به‌عنوان منبع پایدار به اجرا درآمده و در این طرح از آب دریا به 2‌شکل آب شور بدون نمک‌زدایی و آب شیرین همراه با نمک‌زدایی استفاده می‌شود. همچنین با صدور مجوز ۲۶میلیارد مترمکعب در سال نمک‌زدایی آب دریا از طرف وزارت نیرو، نیازهای ۱۷استان کشور در مناطق ساحلی و فلات مرکزی ایران را تامین می‌کند.
وزیر نیرو گفت: مطمئن‌ترین شیوه برای تامین آب مورد نیاز صنایع استفاده از آب دریاست. رضا اردکانیان افزود: مصرف آب 17استان ایران، سالانه ۶۰میلیارد مترمکعب از منابع سطحی و زیرزمینی است و از این مقدار، حدود ۲میلیارد مترمکعب در بخش صنعت مصرف می‌شود که در برنامه ۳۰سال آینده این میزان به بیش از ۳میلیارد مترمکعب خواهد رسید. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو هم اعلام کرد: در سال92 تمام ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های هرمزگان تنها 8میلیون مترمکعب بود که تا پایان امسال این رقم به 90میلیون مترمکعب خواهد رسید. وی استفاده از آب دریا را یک الزام دانست و عنوان کرد: با توجه به رشد مصرف آب در حوزه صنعت به‌سمت استفاده از آب دریا گام خواهیم برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید